El síntoma de niños en la historia del psicoanálisis y en la sociedad contemporánea: aportes a una práctica despatologizante

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida, Maíra Lopes
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Freire, Joyce Gonçalves, Próchno, Caio César Souza Camargo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estilos da Clínica (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/131011
Resumo: The treatment of children was possible when the infant started to climb its space in psychoanalytic practice. Freud opened this possibility, followed by Anna Freud and Melanie Klein, who cleaved the symptom in two distinct understandings. Thus, we revise the historical concepts of symptom interlaced to the contemporary matter of that as a disorder, a notion that sustains the paradigm of medicalization and produces increasingly early, very high numbers of children in use of psychotropic drugs. We problematize the contributions of psychoanalysis to understanding the notion of symptom in the current times which gags the person and excludes him/her of his/her own suffering.
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spelling El síntoma de niños en la historia del psicoanálisis y en la sociedad contemporánea: aportes a una práctica despatologizanteA review of child psychoanalysis and the notion about the symptom: contributions to alternative practicesO sintoma da criança na história da psicanálise e na contemporaneidade: contribuições para uma prática despatologizantepsychoanalysischildhoodsymptomshistorypsicoanálisisinfanciasíntomahistoriapsicanáliseinfânciasintomahistóriaThe treatment of children was possible when the infant started to climb its space in psychoanalytic practice. Freud opened this possibility, followed by Anna Freud and Melanie Klein, who cleaved the symptom in two distinct understandings. Thus, we revise the historical concepts of symptom interlaced to the contemporary matter of that as a disorder, a notion that sustains the paradigm of medicalization and produces increasingly early, very high numbers of children in use of psychotropic drugs. We problematize the contributions of psychoanalysis to understanding the notion of symptom in the current times which gags the person and excludes him/her of his/her own suffering.El tratamiento del niño fue posible cuando el infantil ha comenzado a ganar espacio en la clínica psicoanalítica. Freud inauguró esta posibilidad, seguido por Anna Freud y Melanie Klein, quienes dividieron el síntoma en dos comprensiones distintas. Por ello, se revisan las concepciones históricas del síntoma entrelazadas a la cuestión contemporánea de éste como un trastorno, concepto que sostiene el paradigma de la medicalización e implica cada vez más temprano la utilización de psicofármacos por una gran cantidad de niños. Así se pretende plantear las contribuciones del psicoanálisis para esta comprensión hodierna que implica el amordazamiento y el exilio del sujeto de su propia enfermedad.O tratamento de crianças foi possível quando o infantil começou a galgar seu espaço na clínica psicanalítica. Freud inaugurou essa possibilidade, seguido por Anna Freud e Melanie Klein, que clivaram o sintoma em duas compreensões distintas. Assim, revisam-se as concepções históricas do sintoma entrelaçado à questão contemporânea deste como uma desordem, noção que sustenta o paradigma da medicalização e produz, cada vez mais cedo, números altíssimos de crianças utilizando psicofármacos. Problematizamos, assim, as contribuições da psicanálise para essa compreensão hodierna que implica amordaçamento e exílio do sujeito de seu próprio adoecimento.Universidade de São Paulo2016-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/13101110.11606/issn.1981-1624.v21i2p302-320Estilos da Clinica; v. 21 n. 2 (2016); 302-320Estilos da Clinica; ##issue.vol## 21 ##issue.no## 2 (2016); 302-320Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 21 N. 2 (2016); 302-320Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 21 No. 2 (2016); 302-320Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 21 No 2 (2016); 302-320Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 21 Núm. 2 (2016); 302-3201981-16241415-7128reponame:Estilos da Clínica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/131011/127452Almeida, Maíra LopesFreire, Joyce GonçalvesPróchno, Caio César Souza Camargoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-02T03:57:43Zoai:revistas.usp.br:article/131011Revistahttps://www.revistas.usp.br/estic/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/estic/oairevistaestilosdaclinica@usp.br1981-16241415-7128opendoar:2020-09-02T03:57:43Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
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