The position of the analyst in the extent from psychoanalysis to school inclusion
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estilos da Clínica (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/68503 |
Resumo: | This paper approaches the psychoanalysis extent under the interlocution form between the mental health and teaching institution groups concerning school inclusion. The research was performed with children under treatment at SAIIJ in Philippe Pinel Institute with the purpose of observing autistic and psychotic children included in the regular network of public schools in Rio de Janeiro. The psychoanalyst attended and conducted the meetings with the practical medical service professionals together with the pedagogy group of the schools. Two closely followed cases are presented and there is a discussion about the segregation effects and creation of social bonds |
id |
USP-67_e3c9d87670bbd145fc56baebba92771f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/68503 |
network_acronym_str |
USP-67 |
network_name_str |
Estilos da Clínica (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The position of the analyst in the extent from psychoanalysis to school inclusionEl lugar del analista en la extensión del psicoanálisis a la inclusion escolarO lugar do analista na extensão da psicanáliseà inclusão escolarInclusão escolarPsicanáliseAutismoPsicoseInstituiçãoInclusión en la escuelaPicoanálisisAutismoPsicosisInstituciónSchool inclusionPsychoanalysisAutismPsychosisInstitutionThis paper approaches the psychoanalysis extent under the interlocution form between the mental health and teaching institution groups concerning school inclusion. The research was performed with children under treatment at SAIIJ in Philippe Pinel Institute with the purpose of observing autistic and psychotic children included in the regular network of public schools in Rio de Janeiro. The psychoanalyst attended and conducted the meetings with the practical medical service professionals together with the pedagogy group of the schools. Two closely followed cases are presented and there is a discussion about the segregation effects and creation of social bondsO trabalho aborda a extensão da psicanálise sob a forma de interlocução entre as equipes das instituições de saúde mental e de ensino em torno da inclusão escolar. Trata-se de pesquisa realizada com crianças em tratamento no SAIIJ do Instituto Philippe Pinel com o objetivo de acompanhar casos de crianças autistas e psicóticas incluídas na rede regular de ensino público do Rio de Janeiro. A psicanalista se fez presente na condução de reuniões com profissionais do serviço clínico e equipe pedagógica das escolas. São apresentados dois casos acompanhados e discutidos os efeitos de segregação e criação de laços sociaisEl trabajo trata de la extensión del psicoanálisis sobre la forma de interlocución entre los equipos de instituciones de salud mental y de enseñanza respeto a la inclusión en la escuela. Es una investigación hecha con niños en tratamiento en el SAIJJ del Instituto Philippe Pinel con el objetivo de seguir (acompañar) los casos de niños autistas y psicóticos incluyídos en la red regular de enseñanza pública de Rio de Janeiro. La psicoanalista estuvo presente en la dirección de juntas con profesionales del servicio clínico y el equipo pedagógico de las escuelas. Son presentados dos casos seguidos (acompañados) y se discutieron los efectos de segregación y creación de lazos sociales.Universidade de São Paulo2007-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/6850310.11606/issn.1981-1624.v12i23p26-35Estilos da Clinica; v. 12 n. 23 (2007): Dossiê: Terapêutica e Estilos da Clínica; 26-35Estilos da Clinica; ##issue.vol## 12 ##issue.no## 23 (2007): Dossiê: Terapêutica e Estilos da Clínica; 26-35Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 12 N. 23 (2007): Dossiê: Terapêutica e Estilos da Clínica; 26-35Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 12 No. 23 (2007): Dossiê: Terapêutica e Estilos da Clínica; 26-35Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 12 No 23 (2007): Dossiê: Terapêutica e Estilos da Clínica; 26-35Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 12 Núm. 23 (2007): Dossiê: Terapêutica e Estilos da Clínica; 26-351981-16241415-7128reponame:Estilos da Clínica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/68503/71038Ribeiro, Jeanne Marie de Leers CostaBastos, Angélicainfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-02T04:02:08Zoai:revistas.usp.br:article/68503Revistahttps://www.revistas.usp.br/estic/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/estic/oairevistaestilosdaclinica@usp.br1981-16241415-7128opendoar:2020-09-02T04:02:08Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The position of the analyst in the extent from psychoanalysis to school inclusion El lugar del analista en la extensión del psicoanálisis a la inclusion escolar O lugar do analista na extensão da psicanáliseà inclusão escolar |
title |
The position of the analyst in the extent from psychoanalysis to school inclusion |
spellingShingle |
The position of the analyst in the extent from psychoanalysis to school inclusion Ribeiro, Jeanne Marie de Leers Costa Inclusão escolar Psicanálise Autismo Psicose Instituição Inclusión en la escuela Picoanálisis Autismo Psicosis Institución School inclusion Psychoanalysis Autism Psychosis Institution |
title_short |
The position of the analyst in the extent from psychoanalysis to school inclusion |
title_full |
The position of the analyst in the extent from psychoanalysis to school inclusion |
title_fullStr |
The position of the analyst in the extent from psychoanalysis to school inclusion |
title_full_unstemmed |
The position of the analyst in the extent from psychoanalysis to school inclusion |
title_sort |
The position of the analyst in the extent from psychoanalysis to school inclusion |
author |
Ribeiro, Jeanne Marie de Leers Costa |
author_facet |
Ribeiro, Jeanne Marie de Leers Costa Bastos, Angélica |
author_role |
author |
author2 |
Bastos, Angélica |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ribeiro, Jeanne Marie de Leers Costa Bastos, Angélica |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Inclusão escolar Psicanálise Autismo Psicose Instituição Inclusión en la escuela Picoanálisis Autismo Psicosis Institución School inclusion Psychoanalysis Autism Psychosis Institution |
topic |
Inclusão escolar Psicanálise Autismo Psicose Instituição Inclusión en la escuela Picoanálisis Autismo Psicosis Institución School inclusion Psychoanalysis Autism Psychosis Institution |
description |
This paper approaches the psychoanalysis extent under the interlocution form between the mental health and teaching institution groups concerning school inclusion. The research was performed with children under treatment at SAIIJ in Philippe Pinel Institute with the purpose of observing autistic and psychotic children included in the regular network of public schools in Rio de Janeiro. The psychoanalyst attended and conducted the meetings with the practical medical service professionals together with the pedagogy group of the schools. Two closely followed cases are presented and there is a discussion about the segregation effects and creation of social bonds |
publishDate |
2007 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2007-12-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/68503 10.11606/issn.1981-1624.v12i23p26-35 |
url |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/68503 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.1981-1624.v12i23p26-35 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/68503/71038 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estilos da Clinica; v. 12 n. 23 (2007): Dossiê: Terapêutica e Estilos da Clínica; 26-35 Estilos da Clinica; ##issue.vol## 12 ##issue.no## 23 (2007): Dossiê: Terapêutica e Estilos da Clínica; 26-35 Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 12 N. 23 (2007): Dossiê: Terapêutica e Estilos da Clínica; 26-35 Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 12 No. 23 (2007): Dossiê: Terapêutica e Estilos da Clínica; 26-35 Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 12 No 23 (2007): Dossiê: Terapêutica e Estilos da Clínica; 26-35 Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 12 Núm. 23 (2007): Dossiê: Terapêutica e Estilos da Clínica; 26-35 1981-1624 1415-7128 reponame:Estilos da Clínica (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Estilos da Clínica (Online) |
collection |
Estilos da Clínica (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaestilosdaclinica@usp.br |
_version_ |
1797067494617251840 |