The position of the analyst in the extent from psychoanalysis to school inclusion

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ribeiro, Jeanne Marie de Leers Costa
Data de Publicação: 2007
Outros Autores: Bastos, Angélica
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estilos da Clínica (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/68503
Resumo: This paper approaches the psychoanalysis extent under the interlocution form between the mental health and teaching institution groups concerning school inclusion. The research was performed with children under treatment at SAIIJ in Philippe Pinel Institute with the purpose of observing autistic and psychotic children included in the regular network of public schools in Rio de Janeiro. The psychoanalyst attended and conducted the meetings with the practical medical service professionals together with the pedagogy group of the schools. Two closely followed cases are presented and there is a discussion about the segregation effects and creation of social bonds
id USP-67_e3c9d87670bbd145fc56baebba92771f
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/68503
network_acronym_str USP-67
network_name_str Estilos da Clínica (Online)
repository_id_str
spelling The position of the analyst in the extent from psychoanalysis to school inclusionEl lugar del analista en la extensión del psicoanálisis a la inclusion escolarO lugar do analista na extensão da psicanáliseà inclusão escolarInclusão escolarPsicanáliseAutismoPsicoseInstituiçãoInclusión en la escuelaPicoanálisisAutismoPsicosisInstituciónSchool inclusionPsychoanalysisAutismPsychosisInstitutionThis paper approaches the psychoanalysis extent under the interlocution form between the mental health and teaching institution groups concerning school inclusion. The research was performed with children under treatment at SAIIJ in Philippe Pinel Institute with the purpose of observing autistic and psychotic children included in the regular network of public schools in Rio de Janeiro. The psychoanalyst attended and conducted the meetings with the practical medical service professionals together with the pedagogy group of the schools. Two closely followed cases are presented and there is a discussion about the segregation effects and creation of social bondsO trabalho aborda a extensão da psicanálise sob a forma de interlocução entre as equipes das instituições de saúde mental e de ensino em torno da inclusão escolar. Trata-se de pesquisa realizada com crianças em tratamento no SAIIJ do Instituto Philippe Pinel com o objetivo de acompanhar casos de crianças autistas e psicóticas incluídas na rede regular de ensino público do Rio de Janeiro. A psicanalista se fez presente na condução de reuniões com profissionais do serviço clínico e equipe pedagógica das escolas. São apresentados dois casos acompanhados e discutidos os efeitos de segregação e criação de laços sociaisEl trabajo trata de la extensión del psicoanálisis sobre la forma de interlocución entre los equipos de instituciones de salud mental y de enseñanza respeto a la inclusión en la escuela. Es una investigación hecha con niños en tratamiento en el SAIJJ del Instituto Philippe Pinel con el objetivo de seguir (acompañar) los casos de niños autistas y psicóticos incluyídos en la red regular de enseñanza pública de Rio de Janeiro. La psicoanalista estuvo presente en la dirección de juntas con profesionales del servicio clínico y el equipo pedagógico de las escuelas. Son presentados dos casos seguidos (acompañados) y se discutieron los efectos de segregación y creación de lazos sociales.Universidade de São Paulo2007-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/6850310.11606/issn.1981-1624.v12i23p26-35Estilos da Clinica; v. 12 n. 23 (2007): Dossiê: Terapêutica e Estilos da Clínica; 26-35Estilos da Clinica; ##issue.vol## 12 ##issue.no## 23 (2007): Dossiê: Terapêutica e Estilos da Clínica; 26-35Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 12 N. 23 (2007): Dossiê: Terapêutica e Estilos da Clínica; 26-35Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 12 No. 23 (2007): Dossiê: Terapêutica e Estilos da Clínica; 26-35Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 12 No 23 (2007): Dossiê: Terapêutica e Estilos da Clínica; 26-35Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 12 Núm. 23 (2007): Dossiê: Terapêutica e Estilos da Clínica; 26-351981-16241415-7128reponame:Estilos da Clínica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/68503/71038Ribeiro, Jeanne Marie de Leers CostaBastos, Angélicainfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-02T04:02:08Zoai:revistas.usp.br:article/68503Revistahttps://www.revistas.usp.br/estic/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/estic/oairevistaestilosdaclinica@usp.br1981-16241415-7128opendoar:2020-09-02T04:02:08Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv The position of the analyst in the extent from psychoanalysis to school inclusion
El lugar del analista en la extensión del psicoanálisis a la inclusion escolar
O lugar do analista na extensão da psicanáliseà inclusão escolar
title The position of the analyst in the extent from psychoanalysis to school inclusion
spellingShingle The position of the analyst in the extent from psychoanalysis to school inclusion
Ribeiro, Jeanne Marie de Leers Costa
Inclusão escolar
Psicanálise
Autismo
Psicose
Instituição
Inclusión en la escuela
Picoanálisis
Autismo
Psicosis
Institución
School inclusion
Psychoanalysis
Autism
Psychosis
Institution
title_short The position of the analyst in the extent from psychoanalysis to school inclusion
title_full The position of the analyst in the extent from psychoanalysis to school inclusion
title_fullStr The position of the analyst in the extent from psychoanalysis to school inclusion
title_full_unstemmed The position of the analyst in the extent from psychoanalysis to school inclusion
title_sort The position of the analyst in the extent from psychoanalysis to school inclusion
author Ribeiro, Jeanne Marie de Leers Costa
author_facet Ribeiro, Jeanne Marie de Leers Costa
Bastos, Angélica
author_role author
author2 Bastos, Angélica
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ribeiro, Jeanne Marie de Leers Costa
Bastos, Angélica
dc.subject.por.fl_str_mv Inclusão escolar
Psicanálise
Autismo
Psicose
Instituição
Inclusión en la escuela
Picoanálisis
Autismo
Psicosis
Institución
School inclusion
Psychoanalysis
Autism
Psychosis
Institution
topic Inclusão escolar
Psicanálise
Autismo
Psicose
Instituição
Inclusión en la escuela
Picoanálisis
Autismo
Psicosis
Institución
School inclusion
Psychoanalysis
Autism
Psychosis
Institution
description This paper approaches the psychoanalysis extent under the interlocution form between the mental health and teaching institution groups concerning school inclusion. The research was performed with children under treatment at SAIIJ in Philippe Pinel Institute with the purpose of observing autistic and psychotic children included in the regular network of public schools in Rio de Janeiro. The psychoanalyst attended and conducted the meetings with the practical medical service professionals together with the pedagogy group of the schools. Two closely followed cases are presented and there is a discussion about the segregation effects and creation of social bonds
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/68503
10.11606/issn.1981-1624.v12i23p26-35
url https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/68503
identifier_str_mv 10.11606/issn.1981-1624.v12i23p26-35
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/68503/71038
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv Estilos da Clinica; v. 12 n. 23 (2007): Dossiê: Terapêutica e Estilos da Clínica; 26-35
Estilos da Clinica; ##issue.vol## 12 ##issue.no## 23 (2007): Dossiê: Terapêutica e Estilos da Clínica; 26-35
Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 12 N. 23 (2007): Dossiê: Terapêutica e Estilos da Clínica; 26-35
Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 12 No. 23 (2007): Dossiê: Terapêutica e Estilos da Clínica; 26-35
Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 12 No 23 (2007): Dossiê: Terapêutica e Estilos da Clínica; 26-35
Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 12 Núm. 23 (2007): Dossiê: Terapêutica e Estilos da Clínica; 26-35
1981-1624
1415-7128
reponame:Estilos da Clínica (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Estilos da Clínica (Online)
collection Estilos da Clínica (Online)
repository.name.fl_str_mv Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv revistaestilosdaclinica@usp.br
_version_ 1797067494617251840