"Dioses de prótesis": sobre los maestros de nuestros tiempos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Marcelo Ricardo
Data de Publicação: 2006
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estilos da Clínica (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46005
Resumo: The text attemps to identify the reasons for the master’s decay in the modern time or the intensity of "depreciation", "demoralization"and "desauthorization"that the masters find themselves into. The master, nostalgically idealized at the present times, turned into a professional succumbed in the current massification of education and in the political authority crisis. "God’s dead", would say Nietzsche, or "Father’s dead", would say Freud. In that case, would be the master a non stoping human experience to revivify father and God? Isn’t that do condemn indefentely the master as an impostor? Is this the moment to admit the master’s real condition contingent and temporary?
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spelling "Dioses de prótesis": sobre los maestros de nuestros tiempos"Deuses de prótese": sobre os mestres de nossos tempos"Prosthetic gods": about the masters at this timeDeclínio do mestrePsicanálise do vínculoSocialÉtica do provisórioDecadencia del maestroPsicoanálisis del vínculo socialÉtica de lo provisorioDecay of the masterPsychoanalysis of the social entailTemporary´s ethicsThe text attemps to identify the reasons for the master’s decay in the modern time or the intensity of "depreciation", "demoralization"and "desauthorization"that the masters find themselves into. The master, nostalgically idealized at the present times, turned into a professional succumbed in the current massification of education and in the political authority crisis. "God’s dead", would say Nietzsche, or "Father’s dead", would say Freud. In that case, would be the master a non stoping human experience to revivify father and God? Isn’t that do condemn indefentely the master as an impostor? Is this the moment to admit the master’s real condition contingent and temporary?El texto pretende entender la decadencia del maestro en los tiempos modernos y/o cuanto ellos mismos se dicen "desvalorizados, "desmoralizados"y "desautorizados". El maestro nostálgicamente idealizado, abnegado de otrora, cede lugar a un profesional que sucumbe a la actual masificación de la educación y a la crisis política de la autoridad. "Dios esta muerto", diría Nietzsche, o "el Padre esta muerto", diría Freud. ¿Seria entonces el maestro una continua tentativa humana de revivificar al padre o a Dios? ¿No es esto sino condenarlo indefinidamente a la impostura? ¿Será este pues, el momento para admitir al maestro en su real condición contingente y provisoria?O texto pretende entender o declínio dos mestres na modernidade ou o quanto eles próprios se dizem "desvalorizados", "desmoralizados" e "desautorizados". O mestre nostalgicamente idealizado e abnegado de outrora cedeu lugar a um profissional sucumbido à atual massificação educacional e à crise política da autoridade. "Deus está morto", diria Nietzsche, ou o "Pai está morto", diria Freud. Seria, então, o mestre uma contínua tentativa do humano de revivificar pai e Deus? Isso não é senão condená-lo indefinidamente à impostura? Será este, pois, o tempo para admitirmos o mestre em sua real condição contingente e provisória?Universidade de São Paulo2006-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/4600510.11606/issn.1981-1624.v11i21p82-107Estilos da Clinica; v. 11 n. 21 (2006): Dossiê: Transmissão e psicanálise; 82-107Estilos da Clinica; ##issue.vol## 11 ##issue.no## 21 (2006): Dossiê: Transmissão e psicanálise; 82-107Stili della clinica. Rivista sui destini dell'infanzia; V. 11 N. 21 (2006): Dossiê: Transmissão e psicanálise; 82-107Clinical Styles. The Journal on the vicissitudes of childhood; Vol. 11 No. 21 (2006): Dossiê: Transmissão e psicanálise; 82-107Styles de la Clinique. Revue sur les vicissitudes de l'enfance; Vol. 11 No 21 (2006): Dossiê: Transmissão e psicanálise; 82-107Estilos de la Clínica. Revista sobre las vicisitudes de la infancia; Vol. 11 Núm. 21 (2006): Dossiê: Transmissão e psicanálise; 82-1071981-16241415-7128reponame:Estilos da Clínica (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/estic/article/view/46005/49630Pereira, Marcelo Ricardoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-09-02T04:02:31Zoai:revistas.usp.br:article/46005Revistahttps://www.revistas.usp.br/estic/indexPUBhttps://www.revistas.usp.br/estic/oairevistaestilosdaclinica@usp.br1981-16241415-7128opendoar:2020-09-02T04:02:31Estilos da Clínica (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
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