O meio é a mediação: uma visão pós-fenomenológica da mediação datacrática
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Matrizes (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/137468 |
Resumo: | As technological innovations transform communication processes, Jesus Martín-Barbero’s Theory of Mediations continues to play a fundamental role in the epistemological debates about the environment of communications in interactive networks. Social media, which, according to a postphenomenological approach, have intentionality and moral agency, have become the preferential mediations of contemporary communications, turning collective environments into datacracies, regimes in which databases and algorithms have great influence on decision making. The Theory of Mediations, by evidencing the importance of the communicative nature of Culture, is essential for the identification of the influence of communication in contemporary ideological formation. |
id |
USP-70_2e8594ef618b96b034eae27a3e932dc0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/137468 |
network_acronym_str |
USP-70 |
network_name_str |
Matrizes (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
O meio é a mediação: uma visão pós-fenomenológica da mediação datacráticaThe medium is the mediation: postphenomenological views on datacratic contextsPostphenomenologyscience and technology studiesdigital culturecommunication epistemologydatacracyPós-fenomenologiaestudos tecnológicoscultura digitalepistemologia da comunicaçãodatacraciaAs technological innovations transform communication processes, Jesus Martín-Barbero’s Theory of Mediations continues to play a fundamental role in the epistemological debates about the environment of communications in interactive networks. Social media, which, according to a postphenomenological approach, have intentionality and moral agency, have become the preferential mediations of contemporary communications, turning collective environments into datacracies, regimes in which databases and algorithms have great influence on decision making. The Theory of Mediations, by evidencing the importance of the communicative nature of Culture, is essential for the identification of the influence of communication in contemporary ideological formation.À medida que inovações tecnológicas transformam os processos da comunicação, a Teoria das Mediações de Jesus Martín-Barbero continua a ter importância nos debates epistemológicos a respeito do ambiente da comunicação em redes interativas. Mídias sociais, que, de acordo com a abordagem pós-fenomenológica, são dotadas de intencionalidade e agência moral, tornam-se as mediações preferenciais da comunicação contemporânea, transformando ambientes coletivos em datacracias, regimes em que bases de dados e algoritmos têm grande influência sobre a tomada de decisão. A Teoria das Mediações, ao evidenciar a importância da natureza comunicativa da Cultura, mostra-se essencial na identificação da influência da comunicação na formação ideológica contemporânea.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes, Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação2018-05-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/13746810.11606/issn.1982-8160.v12i1p131-153MATRIZes; v. 12 n. 1 (2018); 131-153MATRIZes; Vol. 12 No 1 (2018); 131-153MATRIZes; V. 12 N. 1 (2018); 131-153MATRIZes; Vol. 12 No. 1 (2018); 131-153MATRIZes; Vol. 12 Núm. 1 (2018); 131-1531982-81601982-2073reponame:Matrizes (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/137468/139750https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/137468/139751Copyright (c) 2018 Matrizesinfo:eu-repo/semantics/openAccessRadfahrer, Luli2020-06-03T00:07:54Zoai:revistas.usp.br:article/137468Revistahttps://www.revistas.usp.br/matrizesPUBhttps://www.revistas.usp.br/matrizes/oaimatrizes@usp.br1982-81601982-2073opendoar:2023-01-12T16:39:33.123579Matrizes (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O meio é a mediação: uma visão pós-fenomenológica da mediação datacrática The medium is the mediation: postphenomenological views on datacratic contexts |
title |
O meio é a mediação: uma visão pós-fenomenológica da mediação datacrática |
spellingShingle |
O meio é a mediação: uma visão pós-fenomenológica da mediação datacrática Radfahrer, Luli Postphenomenology science and technology studies digital culture communication epistemology datacracy Pós-fenomenologia estudos tecnológicos cultura digital epistemologia da comunicação datacracia |
title_short |
O meio é a mediação: uma visão pós-fenomenológica da mediação datacrática |
title_full |
O meio é a mediação: uma visão pós-fenomenológica da mediação datacrática |
title_fullStr |
O meio é a mediação: uma visão pós-fenomenológica da mediação datacrática |
title_full_unstemmed |
O meio é a mediação: uma visão pós-fenomenológica da mediação datacrática |
title_sort |
O meio é a mediação: uma visão pós-fenomenológica da mediação datacrática |
author |
Radfahrer, Luli |
author_facet |
Radfahrer, Luli |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Radfahrer, Luli |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Postphenomenology science and technology studies digital culture communication epistemology datacracy Pós-fenomenologia estudos tecnológicos cultura digital epistemologia da comunicação datacracia |
topic |
Postphenomenology science and technology studies digital culture communication epistemology datacracy Pós-fenomenologia estudos tecnológicos cultura digital epistemologia da comunicação datacracia |
description |
As technological innovations transform communication processes, Jesus Martín-Barbero’s Theory of Mediations continues to play a fundamental role in the epistemological debates about the environment of communications in interactive networks. Social media, which, according to a postphenomenological approach, have intentionality and moral agency, have become the preferential mediations of contemporary communications, turning collective environments into datacracies, regimes in which databases and algorithms have great influence on decision making. The Theory of Mediations, by evidencing the importance of the communicative nature of Culture, is essential for the identification of the influence of communication in contemporary ideological formation. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-05-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/137468 10.11606/issn.1982-8160.v12i1p131-153 |
url |
https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/137468 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.1982-8160.v12i1p131-153 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/137468/139750 https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/137468/139751 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Matrizes info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Matrizes |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes, Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes, Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação |
dc.source.none.fl_str_mv |
MATRIZes; v. 12 n. 1 (2018); 131-153 MATRIZes; Vol. 12 No 1 (2018); 131-153 MATRIZes; V. 12 N. 1 (2018); 131-153 MATRIZes; Vol. 12 No. 1 (2018); 131-153 MATRIZes; Vol. 12 Núm. 1 (2018); 131-153 1982-8160 1982-2073 reponame:Matrizes (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Matrizes (Online) |
collection |
Matrizes (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Matrizes (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
matrizes@usp.br |
_version_ |
1797051314780241920 |