Contranarrativas fílmicas Guarani Mbya: atos decoloniais de desobediência institucional no cinema indígena
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Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Matrizes (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/150272 |
Resumo: | This study analyzes the documentary production of the Guarani Mbya Cinema Collective. By linking film studies with post-colonial criticism, our aim is to understand how indigenous filmmakers, insofar as they appropriate audiovisual registers about themselves, problematize the official versions and stereotypes about their history. From a decolonialist theoretical framework, we identify an imagery regime that configures acts of film and historical disobedience, besides unveiling the colonial character of the power, knowledge and essence surrounding the Guarani people. We also identified metalinguistic processes that mix filmic and historical spaces, create an intricate network between the films and force this cinema to move beyond its borders. |
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Contranarrativas fílmicas Guarani Mbya: atos decoloniais de desobediência institucional no cinema indígenaFilmic counternarratives by the Guarani Mbya: decolonizing acts of institutional disobedience in indigenous cinemaGuarani MbyaDecolonial PerspectiveIndigenous FilmmakersDocumentaryMetalanguageGuarani MbyaPerspectiva DecolonialCineastas IndígenasDocumentárioMetalinguagemThis study analyzes the documentary production of the Guarani Mbya Cinema Collective. By linking film studies with post-colonial criticism, our aim is to understand how indigenous filmmakers, insofar as they appropriate audiovisual registers about themselves, problematize the official versions and stereotypes about their history. From a decolonialist theoretical framework, we identify an imagery regime that configures acts of film and historical disobedience, besides unveiling the colonial character of the power, knowledge and essence surrounding the Guarani people. We also identified metalinguistic processes that mix filmic and historical spaces, create an intricate network between the films and force this cinema to move beyond its borders.Este trabalho analisa a produção documental do Coletivo Guarani Mbya de Cinema. Intercalando à crítica pós-colonial os estudos fílmicos, o objetivo é compreender como os cineastas indígenas, à medida que assumem os registros audiovisuais sobre si, problematizam as versões oficiais e estereotipadas sobre o seu mundo histórico. A partir da matriz decolonial, identifica-se um regime imagético que configura atos de desobediência fílmica e histórica, além de desnudar a colonialidade do poder, do saber e do ser em volta do povo Guarani. Identificam-se também processos de metalinguagem, que confundem os espaços fílmicos e históricos, criam uma rede intrincada entre os filmes e forçam o cinema para além de suas fronteiras.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes, Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação2019-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/15027210.11606/issn.1982-8160.v13i1p231-254MATRIZes; v. 13 n. 1 (2019); 231-254MATRIZes; Vol. 13 No 1 (2019); 231-254MATRIZes; V. 13 N. 1 (2019); 231-254MATRIZes; Vol. 13 No. 1 (2019); 231-254MATRIZes; Vol. 13 Núm. 1 (2019); 231-2541982-81601982-2073reponame:Matrizes (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/150272/152979https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/150272/152980Copyright (c) 2019 Matrizeshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFelipe, Marcos Aurélio2020-06-01T14:43:09Zoai:revistas.usp.br:article/150272Revistahttps://www.revistas.usp.br/matrizesPUBhttps://www.revistas.usp.br/matrizes/oaimatrizes@usp.br1982-81601982-2073opendoar:2023-01-12T16:39:36.085266Matrizes (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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