Paulo Freire e Agnes Heller: radicalidade comunicativa e educação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves, Luiz Roberto
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Matrizes (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/188347
Resumo: The author re-encounters texts by Freire and Heller, which dialogue with the whole of both works. He seeks to understand the thought of the educator and the philosopher, both sustained by close epistemological roots and objectives. Under a critical discourse methodology, significant excerpts from the Brazilian educational patron are crossed with blatant examples of political practice in Heller’s work. They provide political lessons to enrich a reflection on the Brazilian educational routine, especially embodied in the dramatic formative course of high school, the supposed Achilles heel of Brazilian basic education. In Freire and Agnes, education is realized as a radical communicative action at the service of the citizenship of the new generations.
id USP-70_7cc93fe29e49f56d85e44c086340d80d
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/188347
network_acronym_str USP-70
network_name_str Matrizes (Online)
repository_id_str
spelling Paulo Freire e Agnes Heller: radicalidade comunicativa e educaçãoPaulo Freire and Agnes Heller: communicative radicality and educationChanges in everyday lifeCrossing textsEducationPoliticsMudanças no cotidianoCruzamento de textosEducaçãoPolíticaThe author re-encounters texts by Freire and Heller, which dialogue with the whole of both works. He seeks to understand the thought of the educator and the philosopher, both sustained by close epistemological roots and objectives. Under a critical discourse methodology, significant excerpts from the Brazilian educational patron are crossed with blatant examples of political practice in Heller’s work. They provide political lessons to enrich a reflection on the Brazilian educational routine, especially embodied in the dramatic formative course of high school, the supposed Achilles heel of Brazilian basic education. In Freire and Agnes, education is realized as a radical communicative action at the service of the citizenship of the new generations.O autor se reencontra com textos de Freire e Heller, os quais dialogam com o todo das duas obras. Busca compreender o pensamento do educador e da filósofa, ambos sustentados em raízes epistemológicas e objetivos próximos. Sob metodologia de crítica do discurso, dá-se o cruzamento de excertos significativos do patrono da educação brasileira com flagrantes da prática política na obra de Heller. Eles promovem lições políticas para enriquecer uma reflexão sobre o cotidiano educacional brasileiro, especialmente encarnado no dramático percurso formativo do ensino médio, suposto calcanhar de Aquiles da educação básica brasileira. Em Freire e Agnes, a educação se realiza como ação comunicativa radical a serviço da cidadania das novas gerações.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes, Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação2021-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/18834710.11606/issn.1982-8160.v15i3p117-141MATRIZes; v. 15 n. 3 (2021): Paulo Freire, 100 anos; 117-141MATRIZes; Vol. 15 No 3 (2021): Paulo Freire, 100 anos; 117-141MATRIZes; V. 15 N. 3 (2021): Paulo Freire, 100 anos; 117-141MATRIZes; Vol. 15 No. 3 (2021): Paulo Freire, 100 years; 117-141MATRIZes; Vol. 15 Núm. 3 (2021): Paulo Freire, 100 anos; 117-1411982-81601982-2073reponame:Matrizes (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/188347/178846https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/188347/178845https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlves, Luiz Roberto2021-12-21T18:20:25Zoai:revistas.usp.br:article/188347Revistahttps://www.revistas.usp.br/matrizesPUBhttps://www.revistas.usp.br/matrizes/oaimatrizes@usp.br1982-81601982-2073opendoar:2023-01-12T16:39:42.409983Matrizes (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Paulo Freire e Agnes Heller: radicalidade comunicativa e educação
Paulo Freire and Agnes Heller: communicative radicality and education
title Paulo Freire e Agnes Heller: radicalidade comunicativa e educação
spellingShingle Paulo Freire e Agnes Heller: radicalidade comunicativa e educação
Alves, Luiz Roberto
Changes in everyday life
Crossing texts
Education
Politics
Mudanças no cotidiano
Cruzamento de textos
Educação
Política
title_short Paulo Freire e Agnes Heller: radicalidade comunicativa e educação
title_full Paulo Freire e Agnes Heller: radicalidade comunicativa e educação
title_fullStr Paulo Freire e Agnes Heller: radicalidade comunicativa e educação
title_full_unstemmed Paulo Freire e Agnes Heller: radicalidade comunicativa e educação
title_sort Paulo Freire e Agnes Heller: radicalidade comunicativa e educação
author Alves, Luiz Roberto
author_facet Alves, Luiz Roberto
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alves, Luiz Roberto
dc.subject.por.fl_str_mv Changes in everyday life
Crossing texts
Education
Politics
Mudanças no cotidiano
Cruzamento de textos
Educação
Política
topic Changes in everyday life
Crossing texts
Education
Politics
Mudanças no cotidiano
Cruzamento de textos
Educação
Política
description The author re-encounters texts by Freire and Heller, which dialogue with the whole of both works. He seeks to understand the thought of the educator and the philosopher, both sustained by close epistemological roots and objectives. Under a critical discourse methodology, significant excerpts from the Brazilian educational patron are crossed with blatant examples of political practice in Heller’s work. They provide political lessons to enrich a reflection on the Brazilian educational routine, especially embodied in the dramatic formative course of high school, the supposed Achilles heel of Brazilian basic education. In Freire and Agnes, education is realized as a radical communicative action at the service of the citizenship of the new generations.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/188347
10.11606/issn.1982-8160.v15i3p117-141
url https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/188347
identifier_str_mv 10.11606/issn.1982-8160.v15i3p117-141
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/188347/178846
https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/188347/178845
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes, Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes, Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação
dc.source.none.fl_str_mv MATRIZes; v. 15 n. 3 (2021): Paulo Freire, 100 anos; 117-141
MATRIZes; Vol. 15 No 3 (2021): Paulo Freire, 100 anos; 117-141
MATRIZes; V. 15 N. 3 (2021): Paulo Freire, 100 anos; 117-141
MATRIZes; Vol. 15 No. 3 (2021): Paulo Freire, 100 years; 117-141
MATRIZes; Vol. 15 Núm. 3 (2021): Paulo Freire, 100 anos; 117-141
1982-8160
1982-2073
reponame:Matrizes (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Matrizes (Online)
collection Matrizes (Online)
repository.name.fl_str_mv Matrizes (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv matrizes@usp.br
_version_ 1797051315565625344