Paulo Freire e Agnes Heller: radicalidade comunicativa e educação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Matrizes (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/188347 |
Resumo: | The author re-encounters texts by Freire and Heller, which dialogue with the whole of both works. He seeks to understand the thought of the educator and the philosopher, both sustained by close epistemological roots and objectives. Under a critical discourse methodology, significant excerpts from the Brazilian educational patron are crossed with blatant examples of political practice in Heller’s work. They provide political lessons to enrich a reflection on the Brazilian educational routine, especially embodied in the dramatic formative course of high school, the supposed Achilles heel of Brazilian basic education. In Freire and Agnes, education is realized as a radical communicative action at the service of the citizenship of the new generations. |
id |
USP-70_7cc93fe29e49f56d85e44c086340d80d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/188347 |
network_acronym_str |
USP-70 |
network_name_str |
Matrizes (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Paulo Freire e Agnes Heller: radicalidade comunicativa e educaçãoPaulo Freire and Agnes Heller: communicative radicality and educationChanges in everyday lifeCrossing textsEducationPoliticsMudanças no cotidianoCruzamento de textosEducaçãoPolíticaThe author re-encounters texts by Freire and Heller, which dialogue with the whole of both works. He seeks to understand the thought of the educator and the philosopher, both sustained by close epistemological roots and objectives. Under a critical discourse methodology, significant excerpts from the Brazilian educational patron are crossed with blatant examples of political practice in Heller’s work. They provide political lessons to enrich a reflection on the Brazilian educational routine, especially embodied in the dramatic formative course of high school, the supposed Achilles heel of Brazilian basic education. In Freire and Agnes, education is realized as a radical communicative action at the service of the citizenship of the new generations.O autor se reencontra com textos de Freire e Heller, os quais dialogam com o todo das duas obras. Busca compreender o pensamento do educador e da filósofa, ambos sustentados em raízes epistemológicas e objetivos próximos. Sob metodologia de crítica do discurso, dá-se o cruzamento de excertos significativos do patrono da educação brasileira com flagrantes da prática política na obra de Heller. Eles promovem lições políticas para enriquecer uma reflexão sobre o cotidiano educacional brasileiro, especialmente encarnado no dramático percurso formativo do ensino médio, suposto calcanhar de Aquiles da educação básica brasileira. Em Freire e Agnes, a educação se realiza como ação comunicativa radical a serviço da cidadania das novas gerações.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes, Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação2021-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/18834710.11606/issn.1982-8160.v15i3p117-141MATRIZes; v. 15 n. 3 (2021): Paulo Freire, 100 anos; 117-141MATRIZes; Vol. 15 No 3 (2021): Paulo Freire, 100 anos; 117-141MATRIZes; V. 15 N. 3 (2021): Paulo Freire, 100 anos; 117-141MATRIZes; Vol. 15 No. 3 (2021): Paulo Freire, 100 years; 117-141MATRIZes; Vol. 15 Núm. 3 (2021): Paulo Freire, 100 anos; 117-1411982-81601982-2073reponame:Matrizes (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/188347/178846https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/188347/178845https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlves, Luiz Roberto2021-12-21T18:20:25Zoai:revistas.usp.br:article/188347Revistahttps://www.revistas.usp.br/matrizesPUBhttps://www.revistas.usp.br/matrizes/oaimatrizes@usp.br1982-81601982-2073opendoar:2023-01-12T16:39:42.409983Matrizes (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Paulo Freire e Agnes Heller: radicalidade comunicativa e educação Paulo Freire and Agnes Heller: communicative radicality and education |
title |
Paulo Freire e Agnes Heller: radicalidade comunicativa e educação |
spellingShingle |
Paulo Freire e Agnes Heller: radicalidade comunicativa e educação Alves, Luiz Roberto Changes in everyday life Crossing texts Education Politics Mudanças no cotidiano Cruzamento de textos Educação Política |
title_short |
Paulo Freire e Agnes Heller: radicalidade comunicativa e educação |
title_full |
Paulo Freire e Agnes Heller: radicalidade comunicativa e educação |
title_fullStr |
Paulo Freire e Agnes Heller: radicalidade comunicativa e educação |
title_full_unstemmed |
Paulo Freire e Agnes Heller: radicalidade comunicativa e educação |
title_sort |
Paulo Freire e Agnes Heller: radicalidade comunicativa e educação |
author |
Alves, Luiz Roberto |
author_facet |
Alves, Luiz Roberto |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alves, Luiz Roberto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Changes in everyday life Crossing texts Education Politics Mudanças no cotidiano Cruzamento de textos Educação Política |
topic |
Changes in everyday life Crossing texts Education Politics Mudanças no cotidiano Cruzamento de textos Educação Política |
description |
The author re-encounters texts by Freire and Heller, which dialogue with the whole of both works. He seeks to understand the thought of the educator and the philosopher, both sustained by close epistemological roots and objectives. Under a critical discourse methodology, significant excerpts from the Brazilian educational patron are crossed with blatant examples of political practice in Heller’s work. They provide political lessons to enrich a reflection on the Brazilian educational routine, especially embodied in the dramatic formative course of high school, the supposed Achilles heel of Brazilian basic education. In Freire and Agnes, education is realized as a radical communicative action at the service of the citizenship of the new generations. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/188347 10.11606/issn.1982-8160.v15i3p117-141 |
url |
https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/188347 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.1982-8160.v15i3p117-141 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/188347/178846 https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/188347/178845 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes, Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes, Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação |
dc.source.none.fl_str_mv |
MATRIZes; v. 15 n. 3 (2021): Paulo Freire, 100 anos; 117-141 MATRIZes; Vol. 15 No 3 (2021): Paulo Freire, 100 anos; 117-141 MATRIZes; V. 15 N. 3 (2021): Paulo Freire, 100 anos; 117-141 MATRIZes; Vol. 15 No. 3 (2021): Paulo Freire, 100 years; 117-141 MATRIZes; Vol. 15 Núm. 3 (2021): Paulo Freire, 100 anos; 117-141 1982-8160 1982-2073 reponame:Matrizes (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Matrizes (Online) |
collection |
Matrizes (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Matrizes (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
matrizes@usp.br |
_version_ |
1797051315565625344 |