Media in capital territorialization

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barros, Janaina Visibeli
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
por
Título da fonte: Matrizes (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/163315
Resumo: This paper discusses the fundamental role of the media in the territorialization of capital. To accomplish the task, the paper makes a theoretical effort and moves the concepts of territory and territorialization of capital, in view of the assumption that the media are means by which capitalism is realized. It seeks to demonstrate that the economic and political dynamics that guide the territorialization of media organizations form the discourses that are produced by themself. Even in times of popularization of the internet and apparent democratization of communication, stopping access to the means of producing information is still a form of territorial isolation and the maintenance of power of local leaders.
id USP-70_ab613b640dcc43bd16a5fecb335304bf
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/163315
network_acronym_str USP-70
network_name_str Matrizes (Online)
repository_id_str
spelling Media in capital territorializationMeios de comunicação na territorialização do capitalTerritorialization of capitalMeans of productionMedia conglomeratesTerritorialização do capitalMeios de produçãoConglomerados de mídiaThis paper discusses the fundamental role of the media in the territorialization of capital. To accomplish the task, the paper makes a theoretical effort and moves the concepts of territory and territorialization of capital, in view of the assumption that the media are means by which capitalism is realized. It seeks to demonstrate that the economic and political dynamics that guide the territorialization of media organizations form the discourses that are produced by themself. Even in times of popularization of the internet and apparent democratization of communication, stopping access to the means of producing information is still a form of territorial isolation and the maintenance of power of local leaders.O texto problematiza o papel fundamental dos meios de comunicação na territorialização do capital. Para tanto faz uma reflexão teórica na qual discute o conceito de território e territorialização do capital, a partir do entendimento de que os meios de comunicação são meios de produção. Busca-se demonstrar que as dinâmicas econômicas e políticas que orientam a territorialização das organizações midiáticas, formatam os produtos discursivos que são por elas produzidos. Mesmo em tempos de popularização da internet e aparente democratização da comunicação, deter o acesso aos meios de produção da informação ainda é uma forma de isolamento territorial e manutenção de poder de líderes locais.  Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes, Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação2020-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/16331510.11606/issn.1982-8160.v14i2p261-287MATRIZes; v. 14 n. 2 (2020); 261-287MATRIZes; Vol. 14 No 2 (2020); 261-287MATRIZes; V. 14 N. 2 (2020); 261-287MATRIZes; Vol. 14 No. 2 (2020); 261-287MATRIZes; Vol. 14 Núm. 2 (2020); 261-2871982-81601982-2073reponame:Matrizes (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPengporhttps://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/163315/167659https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/163315/167658http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBarros, Janaina Visibeli2021-01-01T19:10:03Zoai:revistas.usp.br:article/163315Revistahttps://www.revistas.usp.br/matrizesPUBhttps://www.revistas.usp.br/matrizes/oaimatrizes@usp.br1982-81601982-2073opendoar:2023-01-12T16:39:38.236375Matrizes (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Media in capital territorialization
Meios de comunicação na territorialização do capital
title Media in capital territorialization
spellingShingle Media in capital territorialization
Barros, Janaina Visibeli
Territorialization of capital
Means of production
Media conglomerates
Territorialização do capital
Meios de produção
Conglomerados de mídia
title_short Media in capital territorialization
title_full Media in capital territorialization
title_fullStr Media in capital territorialization
title_full_unstemmed Media in capital territorialization
title_sort Media in capital territorialization
author Barros, Janaina Visibeli
author_facet Barros, Janaina Visibeli
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barros, Janaina Visibeli
dc.subject.por.fl_str_mv Territorialization of capital
Means of production
Media conglomerates
Territorialização do capital
Meios de produção
Conglomerados de mídia
topic Territorialization of capital
Means of production
Media conglomerates
Territorialização do capital
Meios de produção
Conglomerados de mídia
description This paper discusses the fundamental role of the media in the territorialization of capital. To accomplish the task, the paper makes a theoretical effort and moves the concepts of territory and territorialization of capital, in view of the assumption that the media are means by which capitalism is realized. It seeks to demonstrate that the economic and political dynamics that guide the territorialization of media organizations form the discourses that are produced by themself. Even in times of popularization of the internet and apparent democratization of communication, stopping access to the means of producing information is still a form of territorial isolation and the maintenance of power of local leaders.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/163315
10.11606/issn.1982-8160.v14i2p261-287
url https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/163315
identifier_str_mv 10.11606/issn.1982-8160.v14i2p261-287
dc.language.iso.fl_str_mv eng
por
language eng
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/163315/167659
https://www.revistas.usp.br/matrizes/article/view/163315/167658
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes, Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes, Programa de Pós-Graduação em Ciências da Comunicação
dc.source.none.fl_str_mv MATRIZes; v. 14 n. 2 (2020); 261-287
MATRIZes; Vol. 14 No 2 (2020); 261-287
MATRIZes; V. 14 N. 2 (2020); 261-287
MATRIZes; Vol. 14 No. 2 (2020); 261-287
MATRIZes; Vol. 14 Núm. 2 (2020); 261-287
1982-8160
1982-2073
reponame:Matrizes (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Matrizes (Online)
collection Matrizes (Online)
repository.name.fl_str_mv Matrizes (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv matrizes@usp.br
_version_ 1797051315290898432