Realização e recepção: um exercício de leitura

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fonseca, Maria Teresa Azevedo de
Data de Publicação: 1998
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Comunicação & Educação (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36356
Resumo: The article deals with an exercise of reading and deconstructing the video O palácio da memória (Memory palace). It is based on the relationship between thought-language, stressing the role the word has in constructing the non-verbal, on the constitution of interior discourse and of conscience (M. Bakhtin e Vygotsky) and on Paulo Freire's concept of generating words, in order to report on an experience carried out with public teaching educators on video reception. The article concludes that this type of analysis allows for a greater approximation between the contexts in which reception is performed.
id USP-71_02b0c7f3e207441ea3a9f622d09fc36b
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/36356
network_acronym_str USP-71
network_name_str Comunicação & Educação (Online)
repository_id_str
spelling Realização e recepção: um exercício de leituralinguagempensamentoleiturarecepçãopalavrageradoraO palácio da memórialanguage-thoughtreadingreceptionword-generatorO palácio da memóriaThe article deals with an exercise of reading and deconstructing the video O palácio da memória (Memory palace). It is based on the relationship between thought-language, stressing the role the word has in constructing the non-verbal, on the constitution of interior discourse and of conscience (M. Bakhtin e Vygotsky) and on Paulo Freire's concept of generating words, in order to report on an experience carried out with public teaching educators on video reception. The article concludes that this type of analysis allows for a greater approximation between the contexts in which reception is performed. O artigo trata de um exercício de leitura e desconstrução do vídeo O palácio da memória. Baseia-se na relação pensamento-linguagem, destacando o papel da palavra na construção do não-verbal, na constituição do discurso interior e da consciência (M. Bakhtin e Vygotsky) e no conceito de palavras-geradoras de Paulo Freire, para relatar a experiência realizada com educadores da rede de ensino na recepção do vídeo. Conclui que esse tipo de análise permite maior aproximação dos contextos em que se realiza a recepção.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes1998-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/3635610.11606/issn.2316-9125.v0i12p35-42Comunicação & Educação; n. 12 (1998): Frida Kahlo, Estudos de Recepção, Uma pedagogia para os meios; 35-42Comunicação & Educação; No. 12 (1998): Frida Kahlo, Estudos de Recepção, Uma pedagogia para os meios; 35-42Comunicação & Educação; Núm. 12 (1998): Frida Kahlo, Estudos de Recepção, Uma pedagogia para os meios; 35-422316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36356/39076Fonseca, Maria Teresa Azevedo deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-10-02T14:19:45Zoai:revistas.usp.br:article/36356Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:35:30.761884Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Realização e recepção: um exercício de leitura
title Realização e recepção: um exercício de leitura
spellingShingle Realização e recepção: um exercício de leitura
Fonseca, Maria Teresa Azevedo de
linguagempensamento
leitura
recepção
palavrageradora
O palácio da memória
language-thought
reading
reception
word-generator
O palácio da memória
title_short Realização e recepção: um exercício de leitura
title_full Realização e recepção: um exercício de leitura
title_fullStr Realização e recepção: um exercício de leitura
title_full_unstemmed Realização e recepção: um exercício de leitura
title_sort Realização e recepção: um exercício de leitura
author Fonseca, Maria Teresa Azevedo de
author_facet Fonseca, Maria Teresa Azevedo de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fonseca, Maria Teresa Azevedo de
dc.subject.por.fl_str_mv linguagempensamento
leitura
recepção
palavrageradora
O palácio da memória
language-thought
reading
reception
word-generator
O palácio da memória
topic linguagempensamento
leitura
recepção
palavrageradora
O palácio da memória
language-thought
reading
reception
word-generator
O palácio da memória
description The article deals with an exercise of reading and deconstructing the video O palácio da memória (Memory palace). It is based on the relationship between thought-language, stressing the role the word has in constructing the non-verbal, on the constitution of interior discourse and of conscience (M. Bakhtin e Vygotsky) and on Paulo Freire's concept of generating words, in order to report on an experience carried out with public teaching educators on video reception. The article concludes that this type of analysis allows for a greater approximation between the contexts in which reception is performed.
publishDate 1998
dc.date.none.fl_str_mv 1998-08-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36356
10.11606/issn.2316-9125.v0i12p35-42
url https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36356
identifier_str_mv 10.11606/issn.2316-9125.v0i12p35-42
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36356/39076
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Comunicação & Educação; n. 12 (1998): Frida Kahlo, Estudos de Recepção, Uma pedagogia para os meios; 35-42
Comunicação & Educação; No. 12 (1998): Frida Kahlo, Estudos de Recepção, Uma pedagogia para os meios; 35-42
Comunicação & Educação; Núm. 12 (1998): Frida Kahlo, Estudos de Recepção, Uma pedagogia para os meios; 35-42
2316-9125
0104-6829
reponame:Comunicação & Educação (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Comunicação & Educação (Online)
collection Comunicação & Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv comueduc@usp.br
_version_ 1797047088064757760