Realização e recepção: um exercício de leitura
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 1998 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Comunicação & Educação (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36356 |
Resumo: | The article deals with an exercise of reading and deconstructing the video O palácio da memória (Memory palace). It is based on the relationship between thought-language, stressing the role the word has in constructing the non-verbal, on the constitution of interior discourse and of conscience (M. Bakhtin e Vygotsky) and on Paulo Freire's concept of generating words, in order to report on an experience carried out with public teaching educators on video reception. The article concludes that this type of analysis allows for a greater approximation between the contexts in which reception is performed. |
id |
USP-71_02b0c7f3e207441ea3a9f622d09fc36b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/36356 |
network_acronym_str |
USP-71 |
network_name_str |
Comunicação & Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Realização e recepção: um exercício de leituralinguagempensamentoleiturarecepçãopalavrageradoraO palácio da memórialanguage-thoughtreadingreceptionword-generatorO palácio da memóriaThe article deals with an exercise of reading and deconstructing the video O palácio da memória (Memory palace). It is based on the relationship between thought-language, stressing the role the word has in constructing the non-verbal, on the constitution of interior discourse and of conscience (M. Bakhtin e Vygotsky) and on Paulo Freire's concept of generating words, in order to report on an experience carried out with public teaching educators on video reception. The article concludes that this type of analysis allows for a greater approximation between the contexts in which reception is performed. O artigo trata de um exercício de leitura e desconstrução do vídeo O palácio da memória. Baseia-se na relação pensamento-linguagem, destacando o papel da palavra na construção do não-verbal, na constituição do discurso interior e da consciência (M. Bakhtin e Vygotsky) e no conceito de palavras-geradoras de Paulo Freire, para relatar a experiência realizada com educadores da rede de ensino na recepção do vídeo. Conclui que esse tipo de análise permite maior aproximação dos contextos em que se realiza a recepção.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes1998-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/3635610.11606/issn.2316-9125.v0i12p35-42Comunicação & Educação; n. 12 (1998): Frida Kahlo, Estudos de Recepção, Uma pedagogia para os meios; 35-42Comunicação & Educação; No. 12 (1998): Frida Kahlo, Estudos de Recepção, Uma pedagogia para os meios; 35-42Comunicação & Educação; Núm. 12 (1998): Frida Kahlo, Estudos de Recepção, Uma pedagogia para os meios; 35-422316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36356/39076Fonseca, Maria Teresa Azevedo deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-10-02T14:19:45Zoai:revistas.usp.br:article/36356Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:35:30.761884Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Realização e recepção: um exercício de leitura |
title |
Realização e recepção: um exercício de leitura |
spellingShingle |
Realização e recepção: um exercício de leitura Fonseca, Maria Teresa Azevedo de linguagempensamento leitura recepção palavrageradora O palácio da memória language-thought reading reception word-generator O palácio da memória |
title_short |
Realização e recepção: um exercício de leitura |
title_full |
Realização e recepção: um exercício de leitura |
title_fullStr |
Realização e recepção: um exercício de leitura |
title_full_unstemmed |
Realização e recepção: um exercício de leitura |
title_sort |
Realização e recepção: um exercício de leitura |
author |
Fonseca, Maria Teresa Azevedo de |
author_facet |
Fonseca, Maria Teresa Azevedo de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fonseca, Maria Teresa Azevedo de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
linguagempensamento leitura recepção palavrageradora O palácio da memória language-thought reading reception word-generator O palácio da memória |
topic |
linguagempensamento leitura recepção palavrageradora O palácio da memória language-thought reading reception word-generator O palácio da memória |
description |
The article deals with an exercise of reading and deconstructing the video O palácio da memória (Memory palace). It is based on the relationship between thought-language, stressing the role the word has in constructing the non-verbal, on the constitution of interior discourse and of conscience (M. Bakhtin e Vygotsky) and on Paulo Freire's concept of generating words, in order to report on an experience carried out with public teaching educators on video reception. The article concludes that this type of analysis allows for a greater approximation between the contexts in which reception is performed. |
publishDate |
1998 |
dc.date.none.fl_str_mv |
1998-08-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36356 10.11606/issn.2316-9125.v0i12p35-42 |
url |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36356 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2316-9125.v0i12p35-42 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36356/39076 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Comunicação & Educação; n. 12 (1998): Frida Kahlo, Estudos de Recepção, Uma pedagogia para os meios; 35-42 Comunicação & Educação; No. 12 (1998): Frida Kahlo, Estudos de Recepção, Uma pedagogia para os meios; 35-42 Comunicação & Educação; Núm. 12 (1998): Frida Kahlo, Estudos de Recepção, Uma pedagogia para os meios; 35-42 2316-9125 0104-6829 reponame:Comunicação & Educação (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Comunicação & Educação (Online) |
collection |
Comunicação & Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
comueduc@usp.br |
_version_ |
1797047088064757760 |