Heródoto Barbeiro: "Não sou professor, não sou advogado, sou jornalista!"
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2005 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Comunicação & Educação (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/37527 |
Resumo: | In this interview, the journalist Heródoto Barbeiro, one of the most remembered names when teachers refer to the issue of the credibility possible in mass media, talks on his career and the necessary relations between communication and education. He discusses the journalistic practice, which valorizes the news production and neglects the process of reflection on facts. Also analyzes the use of the mass media messages, particularly the ones brought by newspapers, as a didactic tool to support the curricular content developed in classroom. In this sense, media can be understood as an education partner since the process can be shared and extended by more complexes and articulated readings, surpassing the structural reduction of names, facts and dates on a determined event to build a sociological interpretation on reality. |
id |
USP-71_04439eeb0c29033b723249b4a2062ac0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/37527 |
network_acronym_str |
USP-71 |
network_name_str |
Comunicação & Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Heródoto Barbeiro: "Não sou professor, não sou advogado, sou jornalista!"comunicaçãoeducaçãoculturamídiaperfilcommunicationeducationculturemediaprofile.In this interview, the journalist Heródoto Barbeiro, one of the most remembered names when teachers refer to the issue of the credibility possible in mass media, talks on his career and the necessary relations between communication and education. He discusses the journalistic practice, which valorizes the news production and neglects the process of reflection on facts. Also analyzes the use of the mass media messages, particularly the ones brought by newspapers, as a didactic tool to support the curricular content developed in classroom. In this sense, media can be understood as an education partner since the process can be shared and extended by more complexes and articulated readings, surpassing the structural reduction of names, facts and dates on a determined event to build a sociological interpretation on reality. Nesta entrevista, o jornalista Heródoto Barbeiro, um dos nomes mais lembrados entre professores quando se aborda a questão da credibilidade possível nos meios de comunicação de massa, fala de sua carreira e das relações necessárias entre comunicação e educação. Discute também a prática jornalística, que valoriza a produção de notícias e negligencia o processo de reflexão sobre os fatos. Analisa ainda a utilização de mensagens dos meios de comunicação de massa, especialmente as veiculadas pelo jornal impresso, como instrumento didático de apoio ao conteúdo curricular desenvolvido em sala de aula. Nesse sentido, a mídia pode ser entendida como parceira da educação, desde que o processo seja compartilhado e desdobrado por meio de leituras mais complexas e articuladas, superando a redução estrutural de nomes, fatos e datas sobre um determinado acontecimento para construir uma interpretação sociológica relativa à realidade. Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2005-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/3752710.11606/issn.2316-9125.v10i2p195-200Comunicação & Educação; v. 10 n. 2 (2005): Heródoto Barbeiro: "Não sou professor, não sou advogado, sou jornalista!"; 195-200Comunicação & Educação; Vol. 10 No. 2 (2005): Heródoto Barbeiro: "Não sou professor, não sou advogado, sou jornalista!"; 195-200Comunicação & Educação; Vol. 10 Núm. 2 (2005): Heródoto Barbeiro: "Não sou professor, não sou advogado, sou jornalista!"; 195-2002316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/37527/40241Costa, Maria Cristina Castilhoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-10-02T14:27:32Zoai:revistas.usp.br:article/37527Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:35:51.142804Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Heródoto Barbeiro: "Não sou professor, não sou advogado, sou jornalista!" |
title |
Heródoto Barbeiro: "Não sou professor, não sou advogado, sou jornalista!" |
spellingShingle |
Heródoto Barbeiro: "Não sou professor, não sou advogado, sou jornalista!" Costa, Maria Cristina Castilho comunicação educação cultura mídia perfil communication education culture media profile. |
title_short |
Heródoto Barbeiro: "Não sou professor, não sou advogado, sou jornalista!" |
title_full |
Heródoto Barbeiro: "Não sou professor, não sou advogado, sou jornalista!" |
title_fullStr |
Heródoto Barbeiro: "Não sou professor, não sou advogado, sou jornalista!" |
title_full_unstemmed |
Heródoto Barbeiro: "Não sou professor, não sou advogado, sou jornalista!" |
title_sort |
Heródoto Barbeiro: "Não sou professor, não sou advogado, sou jornalista!" |
author |
Costa, Maria Cristina Castilho |
author_facet |
Costa, Maria Cristina Castilho |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa, Maria Cristina Castilho |
dc.subject.por.fl_str_mv |
comunicação educação cultura mídia perfil communication education culture media profile. |
topic |
comunicação educação cultura mídia perfil communication education culture media profile. |
description |
In this interview, the journalist Heródoto Barbeiro, one of the most remembered names when teachers refer to the issue of the credibility possible in mass media, talks on his career and the necessary relations between communication and education. He discusses the journalistic practice, which valorizes the news production and neglects the process of reflection on facts. Also analyzes the use of the mass media messages, particularly the ones brought by newspapers, as a didactic tool to support the curricular content developed in classroom. In this sense, media can be understood as an education partner since the process can be shared and extended by more complexes and articulated readings, surpassing the structural reduction of names, facts and dates on a determined event to build a sociological interpretation on reality. |
publishDate |
2005 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2005-08-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/37527 10.11606/issn.2316-9125.v10i2p195-200 |
url |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/37527 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2316-9125.v10i2p195-200 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/37527/40241 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Comunicação & Educação; v. 10 n. 2 (2005): Heródoto Barbeiro: "Não sou professor, não sou advogado, sou jornalista!"; 195-200 Comunicação & Educação; Vol. 10 No. 2 (2005): Heródoto Barbeiro: "Não sou professor, não sou advogado, sou jornalista!"; 195-200 Comunicação & Educação; Vol. 10 Núm. 2 (2005): Heródoto Barbeiro: "Não sou professor, não sou advogado, sou jornalista!"; 195-200 2316-9125 0104-6829 reponame:Comunicação & Educação (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Comunicação & Educação (Online) |
collection |
Comunicação & Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
comueduc@usp.br |
_version_ |
1797047089921785856 |