Teoria evolutiva, mídia e rock’n’roll: uma análise do videoclipe Do the Evolution

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Edson Pereira da
Data de Publicação: 2008
Outros Autores: Pereira Filho, Roberto Sobreira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Comunicação & Educação (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/45484
Resumo: The evolutionary theory is one of the pillars of the life sciences and due to this it has been appropriated by mass media in many different ways, although not always respecting its scientific messages. This assay deals with this problem in the Do the Evolution clip from the rock band Pearl Jam. The analysis revealed that the clip shows an association between evolution and progress with a pessimistic view of the future. The song, however, put forward an ironic message in relation to the status quo. We conclude that Do the Evolution has potential to be used as a didactic material in Biology classes as well as for other subjects.
id USP-71_145c4e2ccfb776878e9867b37dd23440
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/45484
network_acronym_str USP-71
network_name_str Comunicação & Educação (Online)
repository_id_str
spelling Teoria evolutiva, mídia e rock’n’roll: uma análise do videoclipe Do the EvolutionEvolutive theory, media and rock’n’roll: an analysis of the music video Do the Evolutionensino de Biologiateoria evolutivamaterial didáticoeducação nãoformalmídia de massas.Biology educationevolutionary theorydidactic materialnon-formal educationmass media.The evolutionary theory is one of the pillars of the life sciences and due to this it has been appropriated by mass media in many different ways, although not always respecting its scientific messages. This assay deals with this problem in the Do the Evolution clip from the rock band Pearl Jam. The analysis revealed that the clip shows an association between evolution and progress with a pessimistic view of the future. The song, however, put forward an ironic message in relation to the status quo. We conclude that Do the Evolution has potential to be used as a didactic material in Biology classes as well as for other subjects.A teoria evolutiva é um dos pilares das ciências da vida e, em parte por causa disso, tem as suas idéias exploradas pelos mais diversos meios de comunicação. Contudo, como as lógicas que presidem as produções discursivas da mídia e ciência atendem a temporalidades e contextos diferentes, as mensagens de uma e outra, muitas vezes, revelam umafastamento. Neste trabalho, o videoclipe Do the Evolution do grupo de rock Pearl Jam é analisado focalizando essa preocupação. Ficou evidente que o videoclipe faz uma associação entre evolução biológica e progresso, numa perspectiva distópica do futuro. Por outro lado, a análise da canção homônima mostrou uma atitude irônica e debochada em relação ao status quo. A partir dessa leitura, entendemos que Do the Evolution é um material que pode ser usado didaticamente em sala de aula.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2008-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/4548410.11606/issn.2316-9125.v13i1p13-22Comunicação & Educação; v. 13 n. 1 (2008): O trânsito entre culturas e as práticas de comunicação e educação; 13-22Comunicação & Educação; Vol. 13 No. 1 (2008): O trânsito entre culturas e as práticas de comunicação e educação; 13-22Comunicação & Educação; Vol. 13 Núm. 1 (2008): O trânsito entre culturas e as práticas de comunicação e educação; 13-222316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/45484/49093Silva, Edson Pereira daPereira Filho, Roberto Sobreirainfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-07-07T20:54:07Zoai:revistas.usp.br:article/45484Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:36:12.034598Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Teoria evolutiva, mídia e rock’n’roll: uma análise do videoclipe Do the Evolution
Evolutive theory, media and rock’n’roll: an analysis of the music video Do the Evolution
title Teoria evolutiva, mídia e rock’n’roll: uma análise do videoclipe Do the Evolution
spellingShingle Teoria evolutiva, mídia e rock’n’roll: uma análise do videoclipe Do the Evolution
Silva, Edson Pereira da
ensino de Biologia
teoria evolutiva
material didático
educação nãoformal
mídia de massas.
Biology education
evolutionary theory
didactic material
non-formal education
mass media.
title_short Teoria evolutiva, mídia e rock’n’roll: uma análise do videoclipe Do the Evolution
title_full Teoria evolutiva, mídia e rock’n’roll: uma análise do videoclipe Do the Evolution
title_fullStr Teoria evolutiva, mídia e rock’n’roll: uma análise do videoclipe Do the Evolution
title_full_unstemmed Teoria evolutiva, mídia e rock’n’roll: uma análise do videoclipe Do the Evolution
title_sort Teoria evolutiva, mídia e rock’n’roll: uma análise do videoclipe Do the Evolution
author Silva, Edson Pereira da
author_facet Silva, Edson Pereira da
Pereira Filho, Roberto Sobreira
author_role author
author2 Pereira Filho, Roberto Sobreira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Edson Pereira da
Pereira Filho, Roberto Sobreira
dc.subject.por.fl_str_mv ensino de Biologia
teoria evolutiva
material didático
educação nãoformal
mídia de massas.
Biology education
evolutionary theory
didactic material
non-formal education
mass media.
topic ensino de Biologia
teoria evolutiva
material didático
educação nãoformal
mídia de massas.
Biology education
evolutionary theory
didactic material
non-formal education
mass media.
description The evolutionary theory is one of the pillars of the life sciences and due to this it has been appropriated by mass media in many different ways, although not always respecting its scientific messages. This assay deals with this problem in the Do the Evolution clip from the rock band Pearl Jam. The analysis revealed that the clip shows an association between evolution and progress with a pessimistic view of the future. The song, however, put forward an ironic message in relation to the status quo. We conclude that Do the Evolution has potential to be used as a didactic material in Biology classes as well as for other subjects.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-04-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/45484
10.11606/issn.2316-9125.v13i1p13-22
url https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/45484
identifier_str_mv 10.11606/issn.2316-9125.v13i1p13-22
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/45484/49093
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Comunicação & Educação; v. 13 n. 1 (2008): O trânsito entre culturas e as práticas de comunicação e educação; 13-22
Comunicação & Educação; Vol. 13 No. 1 (2008): O trânsito entre culturas e as práticas de comunicação e educação; 13-22
Comunicação & Educação; Vol. 13 Núm. 1 (2008): O trânsito entre culturas e as práticas de comunicação e educação; 13-22
2316-9125
0104-6829
reponame:Comunicação & Educação (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Comunicação & Educação (Online)
collection Comunicação & Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv comueduc@usp.br
_version_ 1797047091302760448