Memória cotidiana e comunicação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barone, Fernando
Data de Publicação: 2005
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Comunicação & Educação (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/37526
Resumo: The author presents the model and the analysis tools of a research involving the issues of communication, temporality and daily memory in the field of education in elementary schools of the Lisbon region. The theoretical assumptions, of interdisciplinary nature, were built upon the works of the Social Theory of Memory. Based on authors as Henri Bergson, Paul Connerton, Edgar Morin, K. Pomiam, as well as on social scientists and philosophers who have thought the temporality and the social memory, this text conceives two tendencies of living the temporality in the daily life: the first one, turned to the adaptation to the world, the other one, directed to the comprehension/construction of the time lived and to be lived. The categories identified by the method and the qualitative indicator that distinguish them suggest that the modes of memory do not exist in pure manner, but vary according to a set of interactions between the memoryremembrance and the memory-habit. 
id USP-71_3f13946bf8b26659fe7a66599396861c
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/37526
network_acronym_str USP-71
network_name_str Comunicação & Educação (Online)
repository_id_str
spelling Memória cotidiana e comunicaçãoeducaçãocomunicaçãomemóriatempo socialcotidianoeducationcommunicationmemorysocial timequotidiandaily life.The author presents the model and the analysis tools of a research involving the issues of communication, temporality and daily memory in the field of education in elementary schools of the Lisbon region. The theoretical assumptions, of interdisciplinary nature, were built upon the works of the Social Theory of Memory. Based on authors as Henri Bergson, Paul Connerton, Edgar Morin, K. Pomiam, as well as on social scientists and philosophers who have thought the temporality and the social memory, this text conceives two tendencies of living the temporality in the daily life: the first one, turned to the adaptation to the world, the other one, directed to the comprehension/construction of the time lived and to be lived. The categories identified by the method and the qualitative indicator that distinguish them suggest that the modes of memory do not exist in pure manner, but vary according to a set of interactions between the memoryremembrance and the memory-habit.  O autor apresenta o modelo e os instrumentos de análise de um estudo realizado junto a escolas do Ensino Básico da região de Lisboa, que trata das questões da comunicação, da temporalidade e da memória cotidiana no âmbito da educação. Os pressupostos teóricos, de natureza interdisciplinar, fundamentaram-se nos trabalhos da Teoria Social da Memória. Com bases em autores como Henri Bergson, Paul Connerton, Edgar Morin, K. Pomiam, além de cientistas sociais e filósofos que pensaram a temporalidade e a memória social, o texto concebe duas tendências de viver a temporalidade no dia-a-dia: a primeira, voltada para a adaptação ao mundo, e a segunda, dirigida à compreensão/ construção do tempo vivido e a viver. As categorias identificadas pelo método e os indicadores qualitativos que as distinguem sugerem que os modos de memória não existem em forma pura, mas variam a partir de um jogo de interação entre a memórialembrança e a memória-hábito. Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2005-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/3752610.11606/issn.2316-9125.v10i2p179-193Comunicação & Educação; v. 10 n. 2 (2005): Heródoto Barbeiro: "Não sou professor, não sou advogado, sou jornalista!"; 179-193Comunicação & Educação; Vol. 10 No. 2 (2005): Heródoto Barbeiro: "Não sou professor, não sou advogado, sou jornalista!"; 179-193Comunicação & Educação; Vol. 10 Núm. 2 (2005): Heródoto Barbeiro: "Não sou professor, não sou advogado, sou jornalista!"; 179-1932316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/37526/40240Barone, Fernandoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-10-02T14:27:32Zoai:revistas.usp.br:article/37526Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:35:51.082037Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Memória cotidiana e comunicação
title Memória cotidiana e comunicação
spellingShingle Memória cotidiana e comunicação
Barone, Fernando
educação
comunicação
memória
tempo social
cotidiano
education
communication
memory
social time
quotidian
daily life.
title_short Memória cotidiana e comunicação
title_full Memória cotidiana e comunicação
title_fullStr Memória cotidiana e comunicação
title_full_unstemmed Memória cotidiana e comunicação
title_sort Memória cotidiana e comunicação
author Barone, Fernando
author_facet Barone, Fernando
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barone, Fernando
dc.subject.por.fl_str_mv educação
comunicação
memória
tempo social
cotidiano
education
communication
memory
social time
quotidian
daily life.
topic educação
comunicação
memória
tempo social
cotidiano
education
communication
memory
social time
quotidian
daily life.
description The author presents the model and the analysis tools of a research involving the issues of communication, temporality and daily memory in the field of education in elementary schools of the Lisbon region. The theoretical assumptions, of interdisciplinary nature, were built upon the works of the Social Theory of Memory. Based on authors as Henri Bergson, Paul Connerton, Edgar Morin, K. Pomiam, as well as on social scientists and philosophers who have thought the temporality and the social memory, this text conceives two tendencies of living the temporality in the daily life: the first one, turned to the adaptation to the world, the other one, directed to the comprehension/construction of the time lived and to be lived. The categories identified by the method and the qualitative indicator that distinguish them suggest that the modes of memory do not exist in pure manner, but vary according to a set of interactions between the memoryremembrance and the memory-habit. 
publishDate 2005
dc.date.none.fl_str_mv 2005-08-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/37526
10.11606/issn.2316-9125.v10i2p179-193
url https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/37526
identifier_str_mv 10.11606/issn.2316-9125.v10i2p179-193
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/37526/40240
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Comunicação & Educação; v. 10 n. 2 (2005): Heródoto Barbeiro: "Não sou professor, não sou advogado, sou jornalista!"; 179-193
Comunicação & Educação; Vol. 10 No. 2 (2005): Heródoto Barbeiro: "Não sou professor, não sou advogado, sou jornalista!"; 179-193
Comunicação & Educação; Vol. 10 Núm. 2 (2005): Heródoto Barbeiro: "Não sou professor, não sou advogado, sou jornalista!"; 179-193
2316-9125
0104-6829
reponame:Comunicação & Educação (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Comunicação & Educação (Online)
collection Comunicação & Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv comueduc@usp.br
_version_ 1797047089919688704