Transdisciplinaridade: o desafio de inovar

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Miranda, Maria Inês F.
Data de Publicação: 1999
Outros Autores: Barbieri, Marisa R., Haeffner, Leris S. B., Tavares, Carlos H. F., Barbieri, Marco Antônio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Comunicação & Educação (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36841
Resumo: This article aims at reporting on results analyzed by multi-professional actors who investigate data on the academic levels achieved by a sample of young people born between 1978/79 in the city of Ribeirão Preto, São Paulo, Brazil. These data were related to the complex socioeconomic reality of Country, to the complex matter of schooling and school dropouts. This was possible thanks to the program of the Social Pediatrics Course (FMRP-USP), which allowed for the undertaking of an articulation with the purpose of the Nucleus for the Study of Children and Adolescents and of the Science Teaching Laboratory at (FFCL-USP).
id USP-71_434658f8d3b51f15970cd7b585da10db
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/36841
network_acronym_str USP-71
network_name_str Comunicação & Educação (Online)
repository_id_str
spelling Transdisciplinaridade: o desafio de inovarescolaridadeconscritostransdisciplinaridaderepetênciaevasão escolaracademic backgroundconscriptsinterdisciplinaryfailingschool dropoutsThis article aims at reporting on results analyzed by multi-professional actors who investigate data on the academic levels achieved by a sample of young people born between 1978/79 in the city of Ribeirão Preto, São Paulo, Brazil. These data were related to the complex socioeconomic reality of Country, to the complex matter of schooling and school dropouts. This was possible thanks to the program of the Social Pediatrics Course (FMRP-USP), which allowed for the undertaking of an articulation with the purpose of the Nucleus for the Study of Children and Adolescents and of the Science Teaching Laboratory at (FFCL-USP). O presente trabalho tem por objetivo relatar resultados analisados por atores multiprofissionais que investigaram dados sobre o nível de escolaridade de uma amostra de jovens nascidos entre 1978/79 em Ribeirão Preto, São Paulo, Brasil, relacionando estes dados à complexa realidade socioeconômica do país, à escolaridade dos pais destes alunos, bem como aos problemas de evasão escolar. Isto foi possível graças ao programa da Disciplina de Pediatria Social (FMRP-USP), permitindo a articulação com o propósito do Núcleo de Estudo da Criança e do Adolescente e o Laboratório de Ensino de Ciências (FFCL-USP).Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes1999-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/3684110.11606/issn.2316-9125.v0i14p33-41Comunicação & Educação; n. 14 (1999): Arte-educação, Internet no ensino, Tecnologia e sociabilidade; 33-41Comunicação & Educação; No. 14 (1999): Arte-educação, Internet no ensino, Tecnologia e sociabilidade; 33-41Comunicação & Educação; Núm. 14 (1999): Arte-educação, Internet no ensino, Tecnologia e sociabilidade; 33-412316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36841/39563Miranda, Maria Inês F.Barbieri, Marisa R.Haeffner, Leris S. B.Tavares, Carlos H. F.Barbieri, Marco Antônioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-10-02T14:19:41Zoai:revistas.usp.br:article/36841Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:35:33.201949Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Transdisciplinaridade: o desafio de inovar
title Transdisciplinaridade: o desafio de inovar
spellingShingle Transdisciplinaridade: o desafio de inovar
Miranda, Maria Inês F.
escolaridade
conscritos
transdisciplinaridade
repetência
evasão escolar
academic background
conscripts
interdisciplinary
failing
school dropouts
title_short Transdisciplinaridade: o desafio de inovar
title_full Transdisciplinaridade: o desafio de inovar
title_fullStr Transdisciplinaridade: o desafio de inovar
title_full_unstemmed Transdisciplinaridade: o desafio de inovar
title_sort Transdisciplinaridade: o desafio de inovar
author Miranda, Maria Inês F.
author_facet Miranda, Maria Inês F.
Barbieri, Marisa R.
Haeffner, Leris S. B.
Tavares, Carlos H. F.
Barbieri, Marco Antônio
author_role author
author2 Barbieri, Marisa R.
Haeffner, Leris S. B.
Tavares, Carlos H. F.
Barbieri, Marco Antônio
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Miranda, Maria Inês F.
Barbieri, Marisa R.
Haeffner, Leris S. B.
Tavares, Carlos H. F.
Barbieri, Marco Antônio
dc.subject.por.fl_str_mv escolaridade
conscritos
transdisciplinaridade
repetência
evasão escolar
academic background
conscripts
interdisciplinary
failing
school dropouts
topic escolaridade
conscritos
transdisciplinaridade
repetência
evasão escolar
academic background
conscripts
interdisciplinary
failing
school dropouts
description This article aims at reporting on results analyzed by multi-professional actors who investigate data on the academic levels achieved by a sample of young people born between 1978/79 in the city of Ribeirão Preto, São Paulo, Brazil. These data were related to the complex socioeconomic reality of Country, to the complex matter of schooling and school dropouts. This was possible thanks to the program of the Social Pediatrics Course (FMRP-USP), which allowed for the undertaking of an articulation with the purpose of the Nucleus for the Study of Children and Adolescents and of the Science Teaching Laboratory at (FFCL-USP).
publishDate 1999
dc.date.none.fl_str_mv 1999-04-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36841
10.11606/issn.2316-9125.v0i14p33-41
url https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36841
identifier_str_mv 10.11606/issn.2316-9125.v0i14p33-41
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36841/39563
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Comunicação & Educação; n. 14 (1999): Arte-educação, Internet no ensino, Tecnologia e sociabilidade; 33-41
Comunicação & Educação; No. 14 (1999): Arte-educação, Internet no ensino, Tecnologia e sociabilidade; 33-41
Comunicação & Educação; Núm. 14 (1999): Arte-educação, Internet no ensino, Tecnologia e sociabilidade; 33-41
2316-9125
0104-6829
reponame:Comunicação & Educação (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Comunicação & Educação (Online)
collection Comunicação & Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv comueduc@usp.br
_version_ 1797047088400302080