A press observatory in the Amazon: the educational role of Lacrima

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Rafael Bellan Rodrigues de
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Comunicação & Educação (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/111704
Resumo: The paper reports the educational experience of the Amazon Media Critical Laboratory (Lacrima), debating the role of press observatory in the formation of active audience. Part of a non-school learning, critical media observatories are a unified communication interface between experts and uninitiated, that are shared knowledge that can raise awareness about the relationship between media and power. Academic initiative associated with the Journalism course of UFAM, the observatory was constituted as a radical alternative media in the city of Parintins (AM), aiming not only the exercise of the media watching, but also the public learning towards the construction of a communicational counter-hegemony.
id USP-71_49ec681baf968cb36088776bc187b37d
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/111704
network_acronym_str USP-71
network_name_str Comunicação & Educação (Online)
repository_id_str
spelling A press observatory in the Amazon: the educational role of LacrimaUm observatório de imprensa na Amazônia: o papel educativo do LacrimaObservatóriosMedia WatchingEducaçãoContra-HegemoniaAmazôniaComunicaçãoJornalismoEducaçãoThe paper reports the educational experience of the Amazon Media Critical Laboratory (Lacrima), debating the role of press observatory in the formation of active audience. Part of a non-school learning, critical media observatories are a unified communication interface between experts and uninitiated, that are shared knowledge that can raise awareness about the relationship between media and power. Academic initiative associated with the Journalism course of UFAM, the observatory was constituted as a radical alternative media in the city of Parintins (AM), aiming not only the exercise of the media watching, but also the public learning towards the construction of a communicational counter-hegemony.O texto relata a experiência educativa do Laboratório de Crítica de Mídia do Amazonas (Lacrima), debatendo o papel dos observatórios de imprensa na formação da audiência ativa. Parte de uma aprendizagem não escolar, por meio dos observatórios críticos de mídia ventila-se uma superfície de comunicação unificada entre especialistas e não iniciados, em que são compartilhados saberes que podem ampliar a consciência sobre as relações entre mídia e poder. Iniciativa acadêmica associada ao curso de Jornalismo da UFAM, o observatório constituiu-se como uma mídia radical alternativa na cidade de Parintins (AM), objetivando não apenas o exercício do media watching, mas também o aprendizado do público no sentido da construção de uma contra-hegemonia comunicacional.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2016-05-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/11170410.11606/issn.2316-9125.v21i1p127-136Comunicação & Educação; v. 21 n. 1 (2016): A formação de professores e os desafios da comunicação; 127-136Comunicação & Educação; Vol. 21 No. 1 (2016): A formação de professores e os desafios da comunicação; 127-136Comunicação & Educação; Vol. 21 Núm. 1 (2016): A formação de professores e os desafios da comunicação; 127-1362316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/111704/112715Copyright (c) 2016 Comunicação & Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Rafael Bellan Rodrigues de2016-05-02T18:50:25Zoai:revistas.usp.br:article/111704Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:36:22.121469Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv A press observatory in the Amazon: the educational role of Lacrima
Um observatório de imprensa na Amazônia: o papel educativo do Lacrima
title A press observatory in the Amazon: the educational role of Lacrima
spellingShingle A press observatory in the Amazon: the educational role of Lacrima
Souza, Rafael Bellan Rodrigues de
Observatórios
Media Watching
Educação
Contra-Hegemonia
Amazônia
Comunicação
Jornalismo
Educação
title_short A press observatory in the Amazon: the educational role of Lacrima
title_full A press observatory in the Amazon: the educational role of Lacrima
title_fullStr A press observatory in the Amazon: the educational role of Lacrima
title_full_unstemmed A press observatory in the Amazon: the educational role of Lacrima
title_sort A press observatory in the Amazon: the educational role of Lacrima
author Souza, Rafael Bellan Rodrigues de
author_facet Souza, Rafael Bellan Rodrigues de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Rafael Bellan Rodrigues de
dc.subject.por.fl_str_mv Observatórios
Media Watching
Educação
Contra-Hegemonia
Amazônia
Comunicação
Jornalismo
Educação
topic Observatórios
Media Watching
Educação
Contra-Hegemonia
Amazônia
Comunicação
Jornalismo
Educação
description The paper reports the educational experience of the Amazon Media Critical Laboratory (Lacrima), debating the role of press observatory in the formation of active audience. Part of a non-school learning, critical media observatories are a unified communication interface between experts and uninitiated, that are shared knowledge that can raise awareness about the relationship between media and power. Academic initiative associated with the Journalism course of UFAM, the observatory was constituted as a radical alternative media in the city of Parintins (AM), aiming not only the exercise of the media watching, but also the public learning towards the construction of a communicational counter-hegemony.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-05-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/111704
10.11606/issn.2316-9125.v21i1p127-136
url https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/111704
identifier_str_mv 10.11606/issn.2316-9125.v21i1p127-136
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/111704/112715
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Comunicação & Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Comunicação & Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Comunicação & Educação; v. 21 n. 1 (2016): A formação de professores e os desafios da comunicação; 127-136
Comunicação & Educação; Vol. 21 No. 1 (2016): A formação de professores e os desafios da comunicação; 127-136
Comunicação & Educação; Vol. 21 Núm. 1 (2016): A formação de professores e os desafios da comunicação; 127-136
2316-9125
0104-6829
reponame:Comunicação & Educação (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Comunicação & Educação (Online)
collection Comunicação & Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv comueduc@usp.br
_version_ 1797047092110163968