A press observatory in the Amazon: the educational role of Lacrima
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Comunicação & Educação (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/111704 |
Resumo: | The paper reports the educational experience of the Amazon Media Critical Laboratory (Lacrima), debating the role of press observatory in the formation of active audience. Part of a non-school learning, critical media observatories are a unified communication interface between experts and uninitiated, that are shared knowledge that can raise awareness about the relationship between media and power. Academic initiative associated with the Journalism course of UFAM, the observatory was constituted as a radical alternative media in the city of Parintins (AM), aiming not only the exercise of the media watching, but also the public learning towards the construction of a communicational counter-hegemony. |
id |
USP-71_49ec681baf968cb36088776bc187b37d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/111704 |
network_acronym_str |
USP-71 |
network_name_str |
Comunicação & Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A press observatory in the Amazon: the educational role of LacrimaUm observatório de imprensa na Amazônia: o papel educativo do LacrimaObservatóriosMedia WatchingEducaçãoContra-HegemoniaAmazôniaComunicaçãoJornalismoEducaçãoThe paper reports the educational experience of the Amazon Media Critical Laboratory (Lacrima), debating the role of press observatory in the formation of active audience. Part of a non-school learning, critical media observatories are a unified communication interface between experts and uninitiated, that are shared knowledge that can raise awareness about the relationship between media and power. Academic initiative associated with the Journalism course of UFAM, the observatory was constituted as a radical alternative media in the city of Parintins (AM), aiming not only the exercise of the media watching, but also the public learning towards the construction of a communicational counter-hegemony.O texto relata a experiência educativa do Laboratório de Crítica de Mídia do Amazonas (Lacrima), debatendo o papel dos observatórios de imprensa na formação da audiência ativa. Parte de uma aprendizagem não escolar, por meio dos observatórios críticos de mídia ventila-se uma superfície de comunicação unificada entre especialistas e não iniciados, em que são compartilhados saberes que podem ampliar a consciência sobre as relações entre mídia e poder. Iniciativa acadêmica associada ao curso de Jornalismo da UFAM, o observatório constituiu-se como uma mídia radical alternativa na cidade de Parintins (AM), objetivando não apenas o exercício do media watching, mas também o aprendizado do público no sentido da construção de uma contra-hegemonia comunicacional.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2016-05-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/11170410.11606/issn.2316-9125.v21i1p127-136Comunicação & Educação; v. 21 n. 1 (2016): A formação de professores e os desafios da comunicação; 127-136Comunicação & Educação; Vol. 21 No. 1 (2016): A formação de professores e os desafios da comunicação; 127-136Comunicação & Educação; Vol. 21 Núm. 1 (2016): A formação de professores e os desafios da comunicação; 127-1362316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/111704/112715Copyright (c) 2016 Comunicação & Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Rafael Bellan Rodrigues de2016-05-02T18:50:25Zoai:revistas.usp.br:article/111704Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:36:22.121469Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A press observatory in the Amazon: the educational role of Lacrima Um observatório de imprensa na Amazônia: o papel educativo do Lacrima |
title |
A press observatory in the Amazon: the educational role of Lacrima |
spellingShingle |
A press observatory in the Amazon: the educational role of Lacrima Souza, Rafael Bellan Rodrigues de Observatórios Media Watching Educação Contra-Hegemonia Amazônia Comunicação Jornalismo Educação |
title_short |
A press observatory in the Amazon: the educational role of Lacrima |
title_full |
A press observatory in the Amazon: the educational role of Lacrima |
title_fullStr |
A press observatory in the Amazon: the educational role of Lacrima |
title_full_unstemmed |
A press observatory in the Amazon: the educational role of Lacrima |
title_sort |
A press observatory in the Amazon: the educational role of Lacrima |
author |
Souza, Rafael Bellan Rodrigues de |
author_facet |
Souza, Rafael Bellan Rodrigues de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Rafael Bellan Rodrigues de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Observatórios Media Watching Educação Contra-Hegemonia Amazônia Comunicação Jornalismo Educação |
topic |
Observatórios Media Watching Educação Contra-Hegemonia Amazônia Comunicação Jornalismo Educação |
description |
The paper reports the educational experience of the Amazon Media Critical Laboratory (Lacrima), debating the role of press observatory in the formation of active audience. Part of a non-school learning, critical media observatories are a unified communication interface between experts and uninitiated, that are shared knowledge that can raise awareness about the relationship between media and power. Academic initiative associated with the Journalism course of UFAM, the observatory was constituted as a radical alternative media in the city of Parintins (AM), aiming not only the exercise of the media watching, but also the public learning towards the construction of a communicational counter-hegemony. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-05-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/111704 10.11606/issn.2316-9125.v21i1p127-136 |
url |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/111704 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2316-9125.v21i1p127-136 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/111704/112715 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Comunicação & Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Comunicação & Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Comunicação & Educação; v. 21 n. 1 (2016): A formação de professores e os desafios da comunicação; 127-136 Comunicação & Educação; Vol. 21 No. 1 (2016): A formação de professores e os desafios da comunicação; 127-136 Comunicação & Educação; Vol. 21 Núm. 1 (2016): A formação de professores e os desafios da comunicação; 127-136 2316-9125 0104-6829 reponame:Comunicação & Educação (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Comunicação & Educação (Online) |
collection |
Comunicação & Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
comueduc@usp.br |
_version_ |
1797047092110163968 |