Atuação política e educação não-formal na cibercultura: a construção do sujeito tensional fora dos espaços institucionais da educação tradicional
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Comunicação & Educação (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/175863 |
Resumo: | Our article approaches nonformal education possibilities in cyberculture, understood as the present phase of multi-media civilization. The investigation aims at determining to what extent noninstitutionalized contexts of education, mediated by digital technologies and interactive networks, really contribute to developing a countercultural individual. The reflection understands this process as a daily experience influenced as little as possible by technical, economic-utilitarian, and bureaucratic-functionalist values. Our study is supported both by the theory of socialization and by the sociology of education. Based on the Transparency Hacker and Hacker Bus groups’ digital actions, our argumentation explores the characteristics, development, and pitfalls of the experience of political and critical education obtained outside conventional school environments. |
id |
USP-71_6d60a9f922ba3e084e92a6e5c54228e2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/175863 |
network_acronym_str |
USP-71 |
network_name_str |
Comunicação & Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Atuação política e educação não-formal na cibercultura: a construção do sujeito tensional fora dos espaços institucionais da educação tradicionalPolitical action an non-formal educatioin:The development of the critical individual outside institutional spaces of traditional education in cybercultureCybercultureCommunicationSocializationNon-formal educationDigital technologiesCiberculturaComunicaçãoSocializaçãoEducação não-formalTecnologias digitaisOur article approaches nonformal education possibilities in cyberculture, understood as the present phase of multi-media civilization. The investigation aims at determining to what extent noninstitutionalized contexts of education, mediated by digital technologies and interactive networks, really contribute to developing a countercultural individual. The reflection understands this process as a daily experience influenced as little as possible by technical, economic-utilitarian, and bureaucratic-functionalist values. Our study is supported both by the theory of socialization and by the sociology of education. Based on the Transparency Hacker and Hacker Bus groups’ digital actions, our argumentation explores the characteristics, development, and pitfalls of the experience of political and critical education obtained outside conventional school environments.O artigo aborda as possibilidades da educação não-formal na cibercultura, tida como fase atual da civilização multimediática. Entrelaçando teoria da socialização e sociologia da educação, a reflexão objetiva apurar até que ponto contextos não- -institucionalizados de formação, mediados por tecnologias digitais e redes interativas, contribuem, de fato, para a construção de um sujeito tensional – processo concebido como experiência cotidiana influenciada o menos possível por valores tecnicistas, econômico-utilitários e burocrático- -funcionalistas, tão característicos dos últimos séculos. Apoiado no conjunto de ações digitais dos coletivos Transparência Hacker e Ônibus Hacker, o estudo explora as características, o desenvolvimento e as armadilhas dessa experiência de formação política e crítica, consolidada fora dos espaços escolares convencionais.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2020-12-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/17586310.11606/issn.2316-9125.v25i2p7-19Comunicação & Educação; v. 25 n. 2 (2020): Atuação política, desafios epistemológicos e questões pedagógicas da educomunicação; 7-19Comunicação & Educação; Vol. 25 No. 2 (2020): Atuação política, desafios epistemológicos e questões pedagógicas da educomunicação; 7-19Comunicação & Educação; Vol. 25 Núm. 2 (2020): Atuação política, desafios epistemológicos e questões pedagógicas da educomunicação; 7-192316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/175863/168802Copyright (c) 2020 Eugênio Rondini Trivinho, Lilian Venturini Gavaldãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTrivinho, Eugênio RondiniGavaldão, Lilian Venturini2022-07-07T20:34:30Zoai:revistas.usp.br:article/175863Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:36:32.274707Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Atuação política e educação não-formal na cibercultura: a construção do sujeito tensional fora dos espaços institucionais da educação tradicional Political action an non-formal educatioin:The development of the critical individual outside institutional spaces of traditional education in cyberculture |
title |
Atuação política e educação não-formal na cibercultura: a construção do sujeito tensional fora dos espaços institucionais da educação tradicional |
spellingShingle |
Atuação política e educação não-formal na cibercultura: a construção do sujeito tensional fora dos espaços institucionais da educação tradicional Trivinho, Eugênio Rondini Cyberculture Communication Socialization Non-formal education Digital technologies Cibercultura Comunicação Socialização Educação não-formal Tecnologias digitais |
title_short |
Atuação política e educação não-formal na cibercultura: a construção do sujeito tensional fora dos espaços institucionais da educação tradicional |
title_full |
Atuação política e educação não-formal na cibercultura: a construção do sujeito tensional fora dos espaços institucionais da educação tradicional |
title_fullStr |
Atuação política e educação não-formal na cibercultura: a construção do sujeito tensional fora dos espaços institucionais da educação tradicional |
title_full_unstemmed |
Atuação política e educação não-formal na cibercultura: a construção do sujeito tensional fora dos espaços institucionais da educação tradicional |
title_sort |
Atuação política e educação não-formal na cibercultura: a construção do sujeito tensional fora dos espaços institucionais da educação tradicional |
author |
Trivinho, Eugênio Rondini |
author_facet |
Trivinho, Eugênio Rondini Gavaldão, Lilian Venturini |
author_role |
author |
author2 |
Gavaldão, Lilian Venturini |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Trivinho, Eugênio Rondini Gavaldão, Lilian Venturini |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cyberculture Communication Socialization Non-formal education Digital technologies Cibercultura Comunicação Socialização Educação não-formal Tecnologias digitais |
topic |
Cyberculture Communication Socialization Non-formal education Digital technologies Cibercultura Comunicação Socialização Educação não-formal Tecnologias digitais |
description |
Our article approaches nonformal education possibilities in cyberculture, understood as the present phase of multi-media civilization. The investigation aims at determining to what extent noninstitutionalized contexts of education, mediated by digital technologies and interactive networks, really contribute to developing a countercultural individual. The reflection understands this process as a daily experience influenced as little as possible by technical, economic-utilitarian, and bureaucratic-functionalist values. Our study is supported both by the theory of socialization and by the sociology of education. Based on the Transparency Hacker and Hacker Bus groups’ digital actions, our argumentation explores the characteristics, development, and pitfalls of the experience of political and critical education obtained outside conventional school environments. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/175863 10.11606/issn.2316-9125.v25i2p7-19 |
url |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/175863 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2316-9125.v25i2p7-19 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/175863/168802 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Eugênio Rondini Trivinho, Lilian Venturini Gavaldão https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Eugênio Rondini Trivinho, Lilian Venturini Gavaldão https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Comunicação & Educação; v. 25 n. 2 (2020): Atuação política, desafios epistemológicos e questões pedagógicas da educomunicação; 7-19 Comunicação & Educação; Vol. 25 No. 2 (2020): Atuação política, desafios epistemológicos e questões pedagógicas da educomunicação; 7-19 Comunicação & Educação; Vol. 25 Núm. 2 (2020): Atuação política, desafios epistemológicos e questões pedagógicas da educomunicação; 7-19 2316-9125 0104-6829 reponame:Comunicação & Educação (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Comunicação & Educação (Online) |
collection |
Comunicação & Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
comueduc@usp.br |
_version_ |
1797047092712046592 |