Selma Garrido: in defense of public education and quality
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Comunicação & Educação (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/111520 |
Resumo: | With a life totally dedicated to education, Selma Garrido Pimenta is retired as Senior Professor at the Faculty of Education (FE- USP) and Assistant Professor in the Graduate Program in Education at the Catholic University of Santos. Coordinates the GEPEFE - Group of Studies and Research on Education Educator, with the Graduate Program in Education - FEUSP, and closely follows the recent changes in Brazilian education. In this interview, held in São Paulo, the teacher makes a detailed analysis of the National Curriculum Guidelines for Initial Training and Continuing of the Magisterium of the Basic Education Professionals, adopted in 2015; furthermore, it criticizes the privatization of public schools, teacher training, and the commodification of higher education in Brazil. |
id |
USP-71_78f327f8932b8b48b0caeb5e6c0e5b95 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/111520 |
network_acronym_str |
USP-71 |
network_name_str |
Comunicação & Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Selma Garrido: in defense of public education and qualitySelma Garrido Pimenta: em defesa de um ensino público e com qualidadeSelma Garrido PimentaEducaçãoDiretrizes Curricularesescola públicaformação de professoresWith a life totally dedicated to education, Selma Garrido Pimenta is retired as Senior Professor at the Faculty of Education (FE- USP) and Assistant Professor in the Graduate Program in Education at the Catholic University of Santos. Coordinates the GEPEFE - Group of Studies and Research on Education Educator, with the Graduate Program in Education - FEUSP, and closely follows the recent changes in Brazilian education. In this interview, held in São Paulo, the teacher makes a detailed analysis of the National Curriculum Guidelines for Initial Training and Continuing of the Magisterium of the Basic Education Professionals, adopted in 2015; furthermore, it criticizes the privatization of public schools, teacher training, and the commodification of higher education in Brazil.Com uma vida totalmente dedicada à educação, Selma Garrido Pimenta é aposentada como Professora Titular Sênior da Faculdade de Educação (FE-USP) e Professora Assistente no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Católica de Santos. Coordena o GEPEFE - Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Formação do Educador, junto ao programa de Pós-Graduação em Educação – FEUSP, e acompanha de perto as recentes mudanças na Educação brasileira. Nesta entrevista, a professora faz uma análise detalhada das Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial e Continuada dos Profissionais do Magistério da Educação Básica, aprovadas em 2015; além disso, faz uma crítica à privatização da escola pública, à formação de professores, e ao processo de mercantilização do ensino superior no Brasil.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2016-05-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/11152010.11606/issn.2316-9125.v21i1p97-107Comunicação & Educação; v. 21 n. 1 (2016): A formação de professores e os desafios da comunicação; 97-107Comunicação & Educação; Vol. 21 No. 1 (2016): A formação de professores e os desafios da comunicação; 97-107Comunicação & Educação; Vol. 21 Núm. 1 (2016): A formação de professores e os desafios da comunicação; 97-1072316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/111520/112713Copyright (c) 2016 Comunicação & Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessNonato, Claudia2017-07-27T20:20:26Zoai:revistas.usp.br:article/111520Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:36:21.992005Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Selma Garrido: in defense of public education and quality Selma Garrido Pimenta: em defesa de um ensino público e com qualidade |
title |
Selma Garrido: in defense of public education and quality |
spellingShingle |
Selma Garrido: in defense of public education and quality Nonato, Claudia Selma Garrido Pimenta Educação Diretrizes Curriculares escola pública formação de professores |
title_short |
Selma Garrido: in defense of public education and quality |
title_full |
Selma Garrido: in defense of public education and quality |
title_fullStr |
Selma Garrido: in defense of public education and quality |
title_full_unstemmed |
Selma Garrido: in defense of public education and quality |
title_sort |
Selma Garrido: in defense of public education and quality |
author |
Nonato, Claudia |
author_facet |
Nonato, Claudia |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nonato, Claudia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Selma Garrido Pimenta Educação Diretrizes Curriculares escola pública formação de professores |
topic |
Selma Garrido Pimenta Educação Diretrizes Curriculares escola pública formação de professores |
description |
With a life totally dedicated to education, Selma Garrido Pimenta is retired as Senior Professor at the Faculty of Education (FE- USP) and Assistant Professor in the Graduate Program in Education at the Catholic University of Santos. Coordinates the GEPEFE - Group of Studies and Research on Education Educator, with the Graduate Program in Education - FEUSP, and closely follows the recent changes in Brazilian education. In this interview, held in São Paulo, the teacher makes a detailed analysis of the National Curriculum Guidelines for Initial Training and Continuing of the Magisterium of the Basic Education Professionals, adopted in 2015; furthermore, it criticizes the privatization of public schools, teacher training, and the commodification of higher education in Brazil. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-05-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/111520 10.11606/issn.2316-9125.v21i1p97-107 |
url |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/111520 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2316-9125.v21i1p97-107 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/111520/112713 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Comunicação & Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Comunicação & Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Comunicação & Educação; v. 21 n. 1 (2016): A formação de professores e os desafios da comunicação; 97-107 Comunicação & Educação; Vol. 21 No. 1 (2016): A formação de professores e os desafios da comunicação; 97-107 Comunicação & Educação; Vol. 21 Núm. 1 (2016): A formação de professores e os desafios da comunicação; 97-107 2316-9125 0104-6829 reponame:Comunicação & Educação (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Comunicação & Educação (Online) |
collection |
Comunicação & Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
comueduc@usp.br |
_version_ |
1797047092105969664 |