Selma Garrido: in defense of public education and quality

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nonato, Claudia
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Comunicação & Educação (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/111520
Resumo: With a life totally dedicated to education, Selma Garrido Pimenta is retired as Senior Professor at the Faculty of Education (FE- USP) and Assistant Professor in the Graduate Program in Education at the Catholic University of Santos. Coordinates the GEPEFE - Group of Studies and Research on Education Educator, with the Graduate Program in Education - FEUSP, and closely follows the recent changes in Brazilian education. In this interview, held in São Paulo, the teacher makes a detailed analysis of the National Curriculum Guidelines for Initial Training and Continuing of the Magisterium of the Basic Education Professionals, adopted in 2015; furthermore, it criticizes the privatization of public schools, teacher training, and the commodification of higher education in Brazil.
id USP-71_78f327f8932b8b48b0caeb5e6c0e5b95
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/111520
network_acronym_str USP-71
network_name_str Comunicação & Educação (Online)
repository_id_str
spelling Selma Garrido: in defense of public education and qualitySelma Garrido Pimenta: em defesa de um ensino público e com qualidadeSelma Garrido PimentaEducaçãoDiretrizes Curricularesescola públicaformação de professoresWith a life totally dedicated to education, Selma Garrido Pimenta is retired as Senior Professor at the Faculty of Education (FE- USP) and Assistant Professor in the Graduate Program in Education at the Catholic University of Santos. Coordinates the GEPEFE - Group of Studies and Research on Education Educator, with the Graduate Program in Education - FEUSP, and closely follows the recent changes in Brazilian education. In this interview, held in São Paulo, the teacher makes a detailed analysis of the National Curriculum Guidelines for Initial Training and Continuing of the Magisterium of the Basic Education Professionals, adopted in 2015; furthermore, it criticizes the privatization of public schools, teacher training, and the commodification of higher education in Brazil.Com uma vida totalmente dedicada à educação, Selma Garrido Pimenta é aposentada como Professora Titular Sênior da Faculdade de Educação (FE-USP) e Professora Assistente no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Católica de Santos. Coordena o GEPEFE - Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Formação do Educador, junto ao programa de Pós-Graduação em Educação – FEUSP, e acompanha de perto as recentes mudanças na Educação brasileira. Nesta entrevista, a professora faz uma análise detalhada das Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial e Continuada dos Profissionais do Magistério da Educação Básica, aprovadas em 2015; além disso, faz uma crítica à privatização da escola pública, à formação de professores, e ao processo de mercantilização do ensino superior no Brasil.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2016-05-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/11152010.11606/issn.2316-9125.v21i1p97-107Comunicação & Educação; v. 21 n. 1 (2016): A formação de professores e os desafios da comunicação; 97-107Comunicação & Educação; Vol. 21 No. 1 (2016): A formação de professores e os desafios da comunicação; 97-107Comunicação & Educação; Vol. 21 Núm. 1 (2016): A formação de professores e os desafios da comunicação; 97-1072316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/111520/112713Copyright (c) 2016 Comunicação & Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessNonato, Claudia2017-07-27T20:20:26Zoai:revistas.usp.br:article/111520Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:36:21.992005Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Selma Garrido: in defense of public education and quality
Selma Garrido Pimenta: em defesa de um ensino público e com qualidade
title Selma Garrido: in defense of public education and quality
spellingShingle Selma Garrido: in defense of public education and quality
Nonato, Claudia
Selma Garrido Pimenta
Educação
Diretrizes Curriculares
escola pública
formação de professores
title_short Selma Garrido: in defense of public education and quality
title_full Selma Garrido: in defense of public education and quality
title_fullStr Selma Garrido: in defense of public education and quality
title_full_unstemmed Selma Garrido: in defense of public education and quality
title_sort Selma Garrido: in defense of public education and quality
author Nonato, Claudia
author_facet Nonato, Claudia
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nonato, Claudia
dc.subject.por.fl_str_mv Selma Garrido Pimenta
Educação
Diretrizes Curriculares
escola pública
formação de professores
topic Selma Garrido Pimenta
Educação
Diretrizes Curriculares
escola pública
formação de professores
description With a life totally dedicated to education, Selma Garrido Pimenta is retired as Senior Professor at the Faculty of Education (FE- USP) and Assistant Professor in the Graduate Program in Education at the Catholic University of Santos. Coordinates the GEPEFE - Group of Studies and Research on Education Educator, with the Graduate Program in Education - FEUSP, and closely follows the recent changes in Brazilian education. In this interview, held in São Paulo, the teacher makes a detailed analysis of the National Curriculum Guidelines for Initial Training and Continuing of the Magisterium of the Basic Education Professionals, adopted in 2015; furthermore, it criticizes the privatization of public schools, teacher training, and the commodification of higher education in Brazil.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-05-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/111520
10.11606/issn.2316-9125.v21i1p97-107
url https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/111520
identifier_str_mv 10.11606/issn.2316-9125.v21i1p97-107
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/111520/112713
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Comunicação & Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Comunicação & Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Comunicação & Educação; v. 21 n. 1 (2016): A formação de professores e os desafios da comunicação; 97-107
Comunicação & Educação; Vol. 21 No. 1 (2016): A formação de professores e os desafios da comunicação; 97-107
Comunicação & Educação; Vol. 21 Núm. 1 (2016): A formação de professores e os desafios da comunicação; 97-107
2316-9125
0104-6829
reponame:Comunicação & Educação (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Comunicação & Educação (Online)
collection Comunicação & Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv comueduc@usp.br
_version_ 1797047092105969664