O cinema a serviço da educação: a experiência das escolas de ensino básico e secundário no Algarve
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Comunicação & Educação (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/44871 |
Resumo: | First you will find it strange, but then you interiorize it. This is how we could define, using Fernando Pessoa, the first contact of a child or adolescent with the non-blockbuster cinema. Train the spectator to watch films that require careful consideration and a thorough interpretation – that is the role of teachers that, somehow, influence the lives and tastes of those with whom they contact. The need for training these professionals is associated with the difficulty of over passing established bureaucracies and prejudices that continue to constrain the introduction of cinema in the programs of basic and secondary education. In Algarve, the southernmost region of Portugal, the Youth Film School project (Juventude Cinema Escola), coordinated by Graça Lobo, has acquired a reputation and seriously counter-currents. |
id |
USP-71_9d8a6f1fd9df6d7eeda0e20395b35b51 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/44871 |
network_acronym_str |
USP-71 |
network_name_str |
Comunicação & Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
O cinema a serviço da educação: a experiência das escolas de ensino básico e secundário no AlgarveCinema at the service of education: the experience of elementary and secondary schools in Algarve – PortugalCinemaeducaçãoespectadorprograma JCEanálise crítica.CinemaeducationspectatorJCE programcritic analysis.First you will find it strange, but then you interiorize it. This is how we could define, using Fernando Pessoa, the first contact of a child or adolescent with the non-blockbuster cinema. Train the spectator to watch films that require careful consideration and a thorough interpretation – that is the role of teachers that, somehow, influence the lives and tastes of those with whom they contact. The need for training these professionals is associated with the difficulty of over passing established bureaucracies and prejudices that continue to constrain the introduction of cinema in the programs of basic and secondary education. In Algarve, the southernmost region of Portugal, the Youth Film School project (Juventude Cinema Escola), coordinated by Graça Lobo, has acquired a reputation and seriously counter-currents.Primeiro se estranha, depois se entranha. Assim se poderia definir, recorrendo a Fernando Pessoa, o primeiro contato de uma criança ou adolescente com o cinema que não faz parte do circuito comercial. Preparar o espectador para a visualização de obras que requerem uma análise cuidada e uma interpretação profunda é o papel dos professores que, de alguma forma, influenciam a vida e os gostos daqueles com quem contatam. À necessidade de formação destes profissionais, associa-se a dificuldade de transposição de burocracias e preconceitos instituídos que continuam a condicionar a introdução do cinema nos programas de ensino básico e secundário. No Algarve, a região mais ao sul de Portugal Continental, o projeto Juventude Cinema Escola, coordenado por Graça Lobo, adquiriu uma notoriedade e seriedade contracorrentes.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2011-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/4487110.11606/issn.2316-9125.v16i1p115-122Comunicação & Educação; v. 16 n. 1 (2011): Meios públicos e alternativas para a democracia participativa; 115-122Comunicação & Educação; Vol. 16 No. 1 (2011): Meios públicos e alternativas para a democracia participativa; 115-122Comunicação & Educação; Vol. 16 Núm. 1 (2011): Meios públicos e alternativas para a democracia participativa; 115-1222316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/44871/48503Pereira, Ana Catarinainfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-07-07T20:36:02Zoai:revistas.usp.br:article/44871Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:36:09.318052Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O cinema a serviço da educação: a experiência das escolas de ensino básico e secundário no Algarve Cinema at the service of education: the experience of elementary and secondary schools in Algarve – Portugal |
title |
O cinema a serviço da educação: a experiência das escolas de ensino básico e secundário no Algarve |
spellingShingle |
O cinema a serviço da educação: a experiência das escolas de ensino básico e secundário no Algarve Pereira, Ana Catarina Cinema educação espectador programa JCE análise crítica. Cinema education spectator JCE program critic analysis. |
title_short |
O cinema a serviço da educação: a experiência das escolas de ensino básico e secundário no Algarve |
title_full |
O cinema a serviço da educação: a experiência das escolas de ensino básico e secundário no Algarve |
title_fullStr |
O cinema a serviço da educação: a experiência das escolas de ensino básico e secundário no Algarve |
title_full_unstemmed |
O cinema a serviço da educação: a experiência das escolas de ensino básico e secundário no Algarve |
title_sort |
O cinema a serviço da educação: a experiência das escolas de ensino básico e secundário no Algarve |
author |
Pereira, Ana Catarina |
author_facet |
Pereira, Ana Catarina |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pereira, Ana Catarina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cinema educação espectador programa JCE análise crítica. Cinema education spectator JCE program critic analysis. |
topic |
Cinema educação espectador programa JCE análise crítica. Cinema education spectator JCE program critic analysis. |
description |
First you will find it strange, but then you interiorize it. This is how we could define, using Fernando Pessoa, the first contact of a child or adolescent with the non-blockbuster cinema. Train the spectator to watch films that require careful consideration and a thorough interpretation – that is the role of teachers that, somehow, influence the lives and tastes of those with whom they contact. The need for training these professionals is associated with the difficulty of over passing established bureaucracies and prejudices that continue to constrain the introduction of cinema in the programs of basic and secondary education. In Algarve, the southernmost region of Portugal, the Youth Film School project (Juventude Cinema Escola), coordinated by Graça Lobo, has acquired a reputation and seriously counter-currents. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-06-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/44871 10.11606/issn.2316-9125.v16i1p115-122 |
url |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/44871 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2316-9125.v16i1p115-122 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/44871/48503 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Comunicação & Educação; v. 16 n. 1 (2011): Meios públicos e alternativas para a democracia participativa; 115-122 Comunicação & Educação; Vol. 16 No. 1 (2011): Meios públicos e alternativas para a democracia participativa; 115-122 Comunicação & Educação; Vol. 16 Núm. 1 (2011): Meios públicos e alternativas para a democracia participativa; 115-122 2316-9125 0104-6829 reponame:Comunicação & Educação (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Comunicação & Educação (Online) |
collection |
Comunicação & Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
comueduc@usp.br |
_version_ |
1797047091237748736 |