Desafios culturais da comunicação à educação
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2000 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Comunicação & Educação (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36920 |
Resumo: | This article deals with Jesús Martín-Barbero's concerns on the lack of understanding of the Colombian policy elaboration, on how the communications field can perform when confronted with the challenges Education has to confront to form free citizens that are capable of performing autonomously in society. He discusses the difficulties and, most especially, the inability the school has in order to change its relationship with the production and acquisition of knowledge. The predominant communication model in school is vertical and authoritarian in the teacher-student relationship, while linear and sequential in learning, something that does not allowing it to be open in order to be enriched by the new means of communication languages. He also discards the school's merely acquiring equipment and technologies for the illustrative transposition of contents. The author stresses that the school needs to change the way it relates to the young people, to knowledge and to the society as a whole. These changes involve understanding the centrality the communication processes have - which he denominated as the communicative ecosystem - to capacitate the young people to have a critical mentality, so they can read the world as participant citizens. |
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Desafios culturais da comunicação à educaçãoColômbiacidadaniaescolameios de comunicaçãoecossistema comunicativoColombiacitizenshipschoolmeans of communicationcommunicative ecosystemThis article deals with Jesús Martín-Barbero's concerns on the lack of understanding of the Colombian policy elaboration, on how the communications field can perform when confronted with the challenges Education has to confront to form free citizens that are capable of performing autonomously in society. He discusses the difficulties and, most especially, the inability the school has in order to change its relationship with the production and acquisition of knowledge. The predominant communication model in school is vertical and authoritarian in the teacher-student relationship, while linear and sequential in learning, something that does not allowing it to be open in order to be enriched by the new means of communication languages. He also discards the school's merely acquiring equipment and technologies for the illustrative transposition of contents. The author stresses that the school needs to change the way it relates to the young people, to knowledge and to the society as a whole. These changes involve understanding the centrality the communication processes have - which he denominated as the communicative ecosystem - to capacitate the young people to have a critical mentality, so they can read the world as participant citizens. Este artigo trata das preocupações de Jesús Martín-Barbero em relação à falta de compreensão na elaboração de políticas na Colômbia, sobre como o campo da comunicação pode atuar frente aos desafios que a Educação tem de enfrentar para a formação de cidadãos livres e capazes de atuar de forma autônoma na sociedade. Ele discute as dificuldades e principalmente a incapacidade de a escola alterar sua relação com a produção e aquisição de conhecimento. O modelo de comunicação predominante na escola é vertical e autoritário na relação professor-aluno, e linear seqüencial no aprendizado, impedindo que se abra de maneira a enriquecer-se com as novas linguagens dos meios de comunicação. Ele também descarta a mera aquisição de equipamentos e tecnologias, por parte da escola, para a transposição ilustrativa dos conteúdos. Salienta que a escola precisa alterar suas formas de relacionamento com os jovens, com o conhecimento e com o conjunto da sociedade. Essas mudanças comportam entender a centralidade dos processos de comunicação - ao que denominou ecossistema comunicativo - para capacitar o jovem para uma mentalidade crítica, fazendo-o ler o mundo de maneira cidadã.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2000-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/3692010.11606/issn.2316-9125.v0i18p51-61Comunicação & Educação; n. 18 (2000): Identidades e globalização, Novas tecnologias na escola, Rádio a serviço da comunidade; 51-61Comunicação & Educação; No. 18 (2000): Identidades e globalização, Novas tecnologias na escola, Rádio a serviço da comunidade; 51-61Comunicação & Educação; Núm. 18 (2000): Identidades e globalização, Novas tecnologias na escola, Rádio a serviço da comunidade; 51-612316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36920/39642Martín-Barbero, Jesúsinfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-10-02T14:28:18Zoai:revistas.usp.br:article/36920Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:35:38.327410Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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