Teatro, comunicação, pedagogia: notas sobre Brecht
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Comunicação & Educação (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/43866 |
Resumo: | The immediate consequence of Russian Revolution on German intellectuals in Weimar Republic (1919‑1933) was the politicization of art. In this climate, Brecht approaches to the political theater of Picastor and writes didactic plays. Thereafter, the trajectory of Brecht is marked by the pursuit of an interactive communicationand by the defense of pedagogical function of art. The reflections on the role of art are contemporary to the radio theory, the emerging of labour press and the cinematographic experiments. It is within this general framework we can understand Brecht’s theatrical proposals. |
id |
USP-71_a7e979a9d6c62c8989d5927af286d021 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/43866 |
network_acronym_str |
USP-71 |
network_name_str |
Comunicação & Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Teatro, comunicação, pedagogia: notas sobre BrechtTheater, communication, pedagogy: notes on BrechtRepública de WeimarPiscatorteatro políticocomunicaçãointeratividade.Weimar RepublicPicastorpolitical theatercommunicationinteractivity.The immediate consequence of Russian Revolution on German intellectuals in Weimar Republic (1919‑1933) was the politicization of art. In this climate, Brecht approaches to the political theater of Picastor and writes didactic plays. Thereafter, the trajectory of Brecht is marked by the pursuit of an interactive communicationand by the defense of pedagogical function of art. The reflections on the role of art are contemporary to the radio theory, the emerging of labour press and the cinematographic experiments. It is within this general framework we can understand Brecht’s theatrical proposals.A consequência imediata da Revolução Russa sobre os intelectuais alemães foi, na República de Weimar (1919‑1933), a politização da arte. Nesse clima, Brecht aproximasse do teatro político de Piscator e escreve as peças didáticas. Daí para a frente, a trajetória de Brecht é marcada pela busca de uma comunicação interativa e pela defesa da função pedagógica da arte. As reflexões sobre o papel da arte são contemporâneas da teoria do rádio, do florescimento da imprensa operária e dos experimentos cinematográficos. É nesse quadro geral que se pode entenderas propostas teatrais de Brecht.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2010-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/4386610.11606/issn.2316-9125.v15i1p35-44Comunicação & Educação; v. 15 n. 1 (2010): Linguages da comunicação e desafios educacionais: o problema da formação de jovens docentes; 35-44Comunicação & Educação; Vol. 15 No. 1 (2010): Linguages da comunicação e desafios educacionais: o problema da formação de jovens docentes; 35-44Comunicação & Educação; Vol. 15 Núm. 1 (2010): Linguages da comunicação e desafios educacionais: o problema da formação de jovens docentes; 35-442316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/43866/47487Frederico, Celsoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-07-07T20:37:46Zoai:revistas.usp.br:article/43866Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:36:04.864043Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teatro, comunicação, pedagogia: notas sobre Brecht Theater, communication, pedagogy: notes on Brecht |
title |
Teatro, comunicação, pedagogia: notas sobre Brecht |
spellingShingle |
Teatro, comunicação, pedagogia: notas sobre Brecht Frederico, Celso República de Weimar Piscator teatro político comunicação interatividade. Weimar Republic Picastor political theater communication interactivity. |
title_short |
Teatro, comunicação, pedagogia: notas sobre Brecht |
title_full |
Teatro, comunicação, pedagogia: notas sobre Brecht |
title_fullStr |
Teatro, comunicação, pedagogia: notas sobre Brecht |
title_full_unstemmed |
Teatro, comunicação, pedagogia: notas sobre Brecht |
title_sort |
Teatro, comunicação, pedagogia: notas sobre Brecht |
author |
Frederico, Celso |
author_facet |
Frederico, Celso |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Frederico, Celso |
dc.subject.por.fl_str_mv |
República de Weimar Piscator teatro político comunicação interatividade. Weimar Republic Picastor political theater communication interactivity. |
topic |
República de Weimar Piscator teatro político comunicação interatividade. Weimar Republic Picastor political theater communication interactivity. |
description |
The immediate consequence of Russian Revolution on German intellectuals in Weimar Republic (1919‑1933) was the politicization of art. In this climate, Brecht approaches to the political theater of Picastor and writes didactic plays. Thereafter, the trajectory of Brecht is marked by the pursuit of an interactive communicationand by the defense of pedagogical function of art. The reflections on the role of art are contemporary to the radio theory, the emerging of labour press and the cinematographic experiments. It is within this general framework we can understand Brecht’s theatrical proposals. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-04-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/43866 10.11606/issn.2316-9125.v15i1p35-44 |
url |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/43866 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2316-9125.v15i1p35-44 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/43866/47487 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Comunicação & Educação; v. 15 n. 1 (2010): Linguages da comunicação e desafios educacionais: o problema da formação de jovens docentes; 35-44 Comunicação & Educação; Vol. 15 No. 1 (2010): Linguages da comunicação e desafios educacionais: o problema da formação de jovens docentes; 35-44 Comunicação & Educação; Vol. 15 Núm. 1 (2010): Linguages da comunicação e desafios educacionais: o problema da formação de jovens docentes; 35-44 2316-9125 0104-6829 reponame:Comunicação & Educação (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Comunicação & Educação (Online) |
collection |
Comunicação & Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
comueduc@usp.br |
_version_ |
1797047090799443968 |