Teatro, comunicação, pedagogia: notas sobre Brecht

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Frederico, Celso
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Comunicação & Educação (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/43866
Resumo: The immediate consequence of Russian Revolution on German intellectuals in Weimar Republic (1919‑1933) was the politicization of art. In this climate, Brecht approaches to the political theater of Picastor and writes didactic plays. Thereafter, the trajectory of Brecht is marked by the pursuit of an interactive communicationand by the defense of pedagogical function of art. The reflections on the role of art are contemporary to the radio theory, the emerging of labour press and the cinematographic experiments. It is within this general framework we can understand Brecht’s theatrical proposals.
id USP-71_a7e979a9d6c62c8989d5927af286d021
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/43866
network_acronym_str USP-71
network_name_str Comunicação & Educação (Online)
repository_id_str
spelling Teatro, comunicação, pedagogia: notas sobre BrechtTheater, communication, pedagogy: notes on BrechtRepública de WeimarPiscatorteatro políticocomunicaçãointeratividade.Weimar RepublicPicastorpolitical theatercommunicationinteractivity.The immediate consequence of Russian Revolution on German intellectuals in Weimar Republic (1919‑1933) was the politicization of art. In this climate, Brecht approaches to the political theater of Picastor and writes didactic plays. Thereafter, the trajectory of Brecht is marked by the pursuit of an interactive communicationand by the defense of pedagogical function of art. The reflections on the role of art are contemporary to the radio theory, the emerging of labour press and the cinematographic experiments. It is within this general framework we can understand Brecht’s theatrical proposals.A consequência imediata da Revolução Russa sobre os intelectuais alemães foi, na República de Weimar (1919‑1933), a politização da arte. Nesse clima, Brecht aproximasse do teatro político de Piscator e escreve as peças didáticas. Daí para a frente, a trajetória de Brecht é marcada pela busca de uma comunicação interativa e pela defesa da função pedagógica da arte. As reflexões sobre o papel da arte são contemporâneas da teoria do rádio, do florescimento da imprensa operária e dos experimentos cinematográficos. É nesse quadro geral que se pode entenderas propostas teatrais de Brecht.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2010-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/4386610.11606/issn.2316-9125.v15i1p35-44Comunicação & Educação; v. 15 n. 1 (2010): Linguages da comunicação e desafios educacionais: o problema da formação de jovens docentes; 35-44Comunicação & Educação; Vol. 15 No. 1 (2010): Linguages da comunicação e desafios educacionais: o problema da formação de jovens docentes; 35-44Comunicação & Educação; Vol. 15 Núm. 1 (2010): Linguages da comunicação e desafios educacionais: o problema da formação de jovens docentes; 35-442316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/43866/47487Frederico, Celsoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-07-07T20:37:46Zoai:revistas.usp.br:article/43866Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:36:04.864043Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Teatro, comunicação, pedagogia: notas sobre Brecht
Theater, communication, pedagogy: notes on Brecht
title Teatro, comunicação, pedagogia: notas sobre Brecht
spellingShingle Teatro, comunicação, pedagogia: notas sobre Brecht
Frederico, Celso
República de Weimar
Piscator
teatro político
comunicação
interatividade.
Weimar Republic
Picastor
political theater
communication
interactivity.
title_short Teatro, comunicação, pedagogia: notas sobre Brecht
title_full Teatro, comunicação, pedagogia: notas sobre Brecht
title_fullStr Teatro, comunicação, pedagogia: notas sobre Brecht
title_full_unstemmed Teatro, comunicação, pedagogia: notas sobre Brecht
title_sort Teatro, comunicação, pedagogia: notas sobre Brecht
author Frederico, Celso
author_facet Frederico, Celso
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Frederico, Celso
dc.subject.por.fl_str_mv República de Weimar
Piscator
teatro político
comunicação
interatividade.
Weimar Republic
Picastor
political theater
communication
interactivity.
topic República de Weimar
Piscator
teatro político
comunicação
interatividade.
Weimar Republic
Picastor
political theater
communication
interactivity.
description The immediate consequence of Russian Revolution on German intellectuals in Weimar Republic (1919‑1933) was the politicization of art. In this climate, Brecht approaches to the political theater of Picastor and writes didactic plays. Thereafter, the trajectory of Brecht is marked by the pursuit of an interactive communicationand by the defense of pedagogical function of art. The reflections on the role of art are contemporary to the radio theory, the emerging of labour press and the cinematographic experiments. It is within this general framework we can understand Brecht’s theatrical proposals.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-04-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/43866
10.11606/issn.2316-9125.v15i1p35-44
url https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/43866
identifier_str_mv 10.11606/issn.2316-9125.v15i1p35-44
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/43866/47487
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Comunicação & Educação; v. 15 n. 1 (2010): Linguages da comunicação e desafios educacionais: o problema da formação de jovens docentes; 35-44
Comunicação & Educação; Vol. 15 No. 1 (2010): Linguages da comunicação e desafios educacionais: o problema da formação de jovens docentes; 35-44
Comunicação & Educação; Vol. 15 Núm. 1 (2010): Linguages da comunicação e desafios educacionais: o problema da formação de jovens docentes; 35-44
2316-9125
0104-6829
reponame:Comunicação & Educação (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Comunicação & Educação (Online)
collection Comunicação & Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv comueduc@usp.br
_version_ 1797047090799443968