The conditions of sustainability, the organization and the effects of “midiativismo” in Rio de Janeiro
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Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Comunicação & Educação (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/152312 |
Resumo: | This article is the second of a trilogy about “midiativismo” (media activism). In the first one, recently published, the origins and the social conditions for the formation of its collectives are approached; in the third one, their ideology will be portrayed. Here, the focus is on the functioning of such groups, how they face the challenges of activism and the struggle for human rights, the weakening of popular manifestations, as well as the hegemony of corporate media. The networks of cooperation formed among “midiativistas”, the search for resources for sustainability and the disputes between groups are central aspects to understand the phenomenon of “midiativismo”, showing its influence in transforming the hegemonic means of audiovisual creation. |
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The conditions of sustainability, the organization and the effects of “midiativismo” in Rio de JaneiroCondiciones de sostenibilidad, la organización y los efectos de midiativismo en Río de JaneiroAs condições de sustentabilidade, a organização e os efeitos do midiativismo no Rio de Janeiro Midiativismo Comunicação alternativaComunicação independenteMedia activismAlternative communicationIndependent communicationThis article is the second of a trilogy about “midiativismo” (media activism). In the first one, recently published, the origins and the social conditions for the formation of its collectives are approached; in the third one, their ideology will be portrayed. Here, the focus is on the functioning of such groups, how they face the challenges of activism and the struggle for human rights, the weakening of popular manifestations, as well as the hegemony of corporate media. The networks of cooperation formed among “midiativistas”, the search for resources for sustainability and the disputes between groups are central aspects to understand the phenomenon of “midiativismo”, showing its influence in transforming the hegemonic means of audiovisual creation.Este artigo é o segundo de uma trilogia sobre midiativismo. No primeiro, recentemente publicado, são abordadas as origens e as condições sociais para formação de seus coletivos; no terceiro, será retratada a ideologia dos mesmos. Neste, o foco está centrado no funcionamento de tais grupos e em como enfrentam as dificuldades do ativismo e da luta pelos direitos humanos, o enfraquecimento das manifestações populares e a hegemonia da mídia corporativa. As redes de cooperação formadas entre os midiativistas, a busca por recursos para sustentabilidade e as disputas entre os grupos são considerados aspectos centrais para a compreensão do fenômeno do midiativismo e evidenciam sua influência na transformação nos modos hegemônicos de fazer audiovisual.Este artículo es el segundo de una trilogía sobre midiativismo. En el primera, recientemente publicado, abordamos los orígenes y condiciones sociales para la formación de los colectivos; en la tercera, trataremos la ideología de los grupos . En este sentido, el enfoque en este artículo se centra en el funcionamiento de tales grupos, como enfrentan las dificultades de activismo y la lucha por los derechos humanos, el debilitamiento de las manifestaciones populares, así como la hegemonía de los medios corporativos. Como forman redes de cooperación entre la midiativistas, la búsqueda de recursos para la sostenibilidad y las disputas entre los grupos aparecem como aspectos centrales para comprender el fenómeno de la midiativismo, assim como sus evidentes efectos en la transformación de los modos de hacer audiovisual hegemónico.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2020-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/15231210.11606/issn.2316-9125.v25i1p80-92Comunicação & Educação; v. 25 n. 1 (2020): A comunicação e a educação na era digital: os desafios da COVID19; 80-92Comunicação & Educação; Vol. 25 No. 1 (2020): A comunicação e a educação na era digital: os desafios da COVID19; 80-92Comunicação & Educação; Vol. 25 Núm. 1 (2020): A comunicação e a educação na era digital: os desafios da COVID19; 80-922316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/152312/167359Copyright (c) 2020 Marcelo Ernandez Macedo, Elis Carneiro da Silva, Barbara Bandinihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMacedo, Marcelo ErnandezSilva, Elis CarneiroBandini, Barbara2021-01-08T12:18:07Zoai:revistas.usp.br:article/152312Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:36:28.074438Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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