Cultura digital e aprendizagem colaborativa:: estratégias virtuais pós-Covid 19
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Comunicação & Educação (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/172629 |
Resumo: | This article presents an experience with teaching strategies for the collaborative learning in virtual contexts, during the period of social isolation caused by COVID-19. The subject is Science, Technology and Society, with 30 students from the first semester of the Language Course at a private university. The synthesis activities proposed consisted in the construction of a collaborative mural using the PADLET tool on the theme “What is Society?”, and in individual record in students’ Learning Diary. The qualitative analysis of the participants was adopted, seeking to apprehend how the articulation between the methodology, the use of digital tools and media convergence contributed to the learning process. We make considerations about the incorporation of digital culture in pedagogical practices, from the perception of significant learning by students. |
id |
USP-71_ad1513018fa397ab39ad24fb2df83e83 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/172629 |
network_acronym_str |
USP-71 |
network_name_str |
Comunicação & Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Cultura digital e aprendizagem colaborativa:: estratégias virtuais pós-Covid 19Cultura digitalAprendizagem colaborativaEstratégias de ensinoEducação pós-Covid-19Convergência de mídiaDigital cultureCollaborative learningTeaching strategiesEducation after Covid-19Media convergenceThis article presents an experience with teaching strategies for the collaborative learning in virtual contexts, during the period of social isolation caused by COVID-19. The subject is Science, Technology and Society, with 30 students from the first semester of the Language Course at a private university. The synthesis activities proposed consisted in the construction of a collaborative mural using the PADLET tool on the theme “What is Society?”, and in individual record in students’ Learning Diary. The qualitative analysis of the participants was adopted, seeking to apprehend how the articulation between the methodology, the use of digital tools and media convergence contributed to the learning process. We make considerations about the incorporation of digital culture in pedagogical practices, from the perception of significant learning by students.Este artigo apresenta uma experiência com estratégias de ensino para a aprendizagem colaborativa em contextos virtuais, durante o isolamento social causado pela covid-19. A disciplina é Ciência, Tecnologia e Sociedade, com 30 estudantes do primeiro semestre do curso de Letras de uma universidade privada. As atividades-síntese consistiram na construção de um mural colaborativo utilizando a ferramenta padlet sobre o tema “O que é sociedade?” e no registro individual no Diário de Aprendizagem. Adotou-se análise qualitativa, buscando apreender como a articulação entre metodologia, uso de ferramentas digitais e a convergência de mídias contribui para a aprendizagem. Tecemos considerações acerca da incorporação da cultura digital nas práticas pedagógicas, a partir da percepção de aprendizagem significativa pelos estudantes.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2020-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/17262910.11606/issn.2316-9125.v25i1p200-214Comunicação & Educação; v. 25 n. 1 (2020): A comunicação e a educação na era digital: os desafios da COVID19; 200-214Comunicação & Educação; Vol. 25 No. 1 (2020): A comunicação e a educação na era digital: os desafios da COVID19; 200-214Comunicação & Educação; Vol. 25 Núm. 1 (2020): A comunicação e a educação na era digital: os desafios da COVID19; 200-2142316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/172629/167358Copyright (c) 2020 Ana Lucia De Souza Lopes, Marili Moreira da Silva Vieirahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLopes, Ana Lucia de SouzaVieira, Marili Moreira da Silva 2021-01-08T12:18:07Zoai:revistas.usp.br:article/172629Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:36:31.193007Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Cultura digital e aprendizagem colaborativa:: estratégias virtuais pós-Covid 19 |
title |
Cultura digital e aprendizagem colaborativa:: estratégias virtuais pós-Covid 19 |
spellingShingle |
Cultura digital e aprendizagem colaborativa:: estratégias virtuais pós-Covid 19 Lopes, Ana Lucia de Souza Cultura digital Aprendizagem colaborativa Estratégias de ensino Educação pós-Covid-19 Convergência de mídia Digital culture Collaborative learning Teaching strategies Education after Covid-19 Media convergence |
title_short |
Cultura digital e aprendizagem colaborativa:: estratégias virtuais pós-Covid 19 |
title_full |
Cultura digital e aprendizagem colaborativa:: estratégias virtuais pós-Covid 19 |
title_fullStr |
Cultura digital e aprendizagem colaborativa:: estratégias virtuais pós-Covid 19 |
title_full_unstemmed |
Cultura digital e aprendizagem colaborativa:: estratégias virtuais pós-Covid 19 |
title_sort |
Cultura digital e aprendizagem colaborativa:: estratégias virtuais pós-Covid 19 |
author |
Lopes, Ana Lucia de Souza |
author_facet |
Lopes, Ana Lucia de Souza Vieira, Marili Moreira da Silva |
author_role |
author |
author2 |
Vieira, Marili Moreira da Silva |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lopes, Ana Lucia de Souza Vieira, Marili Moreira da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cultura digital Aprendizagem colaborativa Estratégias de ensino Educação pós-Covid-19 Convergência de mídia Digital culture Collaborative learning Teaching strategies Education after Covid-19 Media convergence |
topic |
Cultura digital Aprendizagem colaborativa Estratégias de ensino Educação pós-Covid-19 Convergência de mídia Digital culture Collaborative learning Teaching strategies Education after Covid-19 Media convergence |
description |
This article presents an experience with teaching strategies for the collaborative learning in virtual contexts, during the period of social isolation caused by COVID-19. The subject is Science, Technology and Society, with 30 students from the first semester of the Language Course at a private university. The synthesis activities proposed consisted in the construction of a collaborative mural using the PADLET tool on the theme “What is Society?”, and in individual record in students’ Learning Diary. The qualitative analysis of the participants was adopted, seeking to apprehend how the articulation between the methodology, the use of digital tools and media convergence contributed to the learning process. We make considerations about the incorporation of digital culture in pedagogical practices, from the perception of significant learning by students. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/172629 10.11606/issn.2316-9125.v25i1p200-214 |
url |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/172629 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2316-9125.v25i1p200-214 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/172629/167358 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Ana Lucia De Souza Lopes, Marili Moreira da Silva Vieira https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Ana Lucia De Souza Lopes, Marili Moreira da Silva Vieira https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Comunicação & Educação; v. 25 n. 1 (2020): A comunicação e a educação na era digital: os desafios da COVID19; 200-214 Comunicação & Educação; Vol. 25 No. 1 (2020): A comunicação e a educação na era digital: os desafios da COVID19; 200-214 Comunicação & Educação; Vol. 25 Núm. 1 (2020): A comunicação e a educação na era digital: os desafios da COVID19; 200-214 2316-9125 0104-6829 reponame:Comunicação & Educação (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Comunicação & Educação (Online) |
collection |
Comunicação & Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
comueduc@usp.br |
_version_ |
1797047092676395008 |