Cultura digital e aprendizagem colaborativa:: estratégias virtuais pós-Covid 19

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lopes, Ana Lucia de Souza
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Vieira, Marili Moreira da Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Comunicação & Educação (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/172629
Resumo: This article presents an experience with teaching strategies for the collaborative learning in virtual contexts, during the period of social isolation caused by COVID-19. The subject is Science, Technology and Society, with 30 students from the first semester of the Language Course at a private university. The synthesis activities proposed consisted in the construction of a collaborative mural using the PADLET tool on the theme “What is Society?”, and in individual record in students’ Learning Diary. The qualitative analysis of the participants was adopted, seeking to apprehend how the articulation between the methodology, the use of digital tools and media convergence contributed to the learning process. We make considerations about the incorporation of digital culture in pedagogical practices, from the perception of significant learning by students.
id USP-71_ad1513018fa397ab39ad24fb2df83e83
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/172629
network_acronym_str USP-71
network_name_str Comunicação & Educação (Online)
repository_id_str
spelling Cultura digital e aprendizagem colaborativa:: estratégias virtuais pós-Covid 19Cultura digitalAprendizagem colaborativaEstratégias de ensinoEducação pós-Covid-19Convergência de mídiaDigital cultureCollaborative learningTeaching strategiesEducation after Covid-19Media convergenceThis article presents an experience with teaching strategies for the collaborative learning in virtual contexts, during the period of social isolation caused by COVID-19. The subject is Science, Technology and Society, with 30 students from the first semester of the Language Course at a private university. The synthesis activities proposed consisted in the construction of a collaborative mural using the PADLET tool on the theme “What is Society?”, and in individual record in students’ Learning Diary. The qualitative analysis of the participants was adopted, seeking to apprehend how the articulation between the methodology, the use of digital tools and media convergence contributed to the learning process. We make considerations about the incorporation of digital culture in pedagogical practices, from the perception of significant learning by students.Este artigo apresenta uma experiência com estratégias de ensino para a aprendizagem colaborativa em contextos virtuais, durante o isolamento social causado pela covid-19. A disciplina é Ciência, Tecnologia e Sociedade, com 30 estudantes do primeiro semestre do curso de Letras de uma universidade privada. As atividades-síntese consistiram na construção de um mural colaborativo utilizando a ferramenta padlet sobre o tema “O que é sociedade?” e no registro individual no Diário de Aprendizagem. Adotou-se análise qualitativa, buscando apreender como a articulação entre metodologia, uso de ferramentas digitais e a convergência de mídias contribui para a aprendizagem. Tecemos considerações acerca da incorporação da cultura digital nas práticas pedagógicas, a partir da percepção de aprendizagem significativa pelos estudantes.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2020-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/17262910.11606/issn.2316-9125.v25i1p200-214Comunicação & Educação; v. 25 n. 1 (2020): A comunicação e a educação na era digital: os desafios da COVID19; 200-214Comunicação & Educação; Vol. 25 No. 1 (2020): A comunicação e a educação na era digital: os desafios da COVID19; 200-214Comunicação & Educação; Vol. 25 Núm. 1 (2020): A comunicação e a educação na era digital: os desafios da COVID19; 200-2142316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/172629/167358Copyright (c) 2020 Ana Lucia De Souza Lopes, Marili Moreira da Silva Vieirahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLopes, Ana Lucia de SouzaVieira, Marili Moreira da Silva 2021-01-08T12:18:07Zoai:revistas.usp.br:article/172629Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:36:31.193007Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Cultura digital e aprendizagem colaborativa:: estratégias virtuais pós-Covid 19
title Cultura digital e aprendizagem colaborativa:: estratégias virtuais pós-Covid 19
spellingShingle Cultura digital e aprendizagem colaborativa:: estratégias virtuais pós-Covid 19
Lopes, Ana Lucia de Souza
Cultura digital
Aprendizagem colaborativa
Estratégias de ensino
Educação pós-Covid-19
Convergência de mídia
Digital culture
Collaborative learning
Teaching strategies
Education after Covid-19
Media convergence
title_short Cultura digital e aprendizagem colaborativa:: estratégias virtuais pós-Covid 19
title_full Cultura digital e aprendizagem colaborativa:: estratégias virtuais pós-Covid 19
title_fullStr Cultura digital e aprendizagem colaborativa:: estratégias virtuais pós-Covid 19
title_full_unstemmed Cultura digital e aprendizagem colaborativa:: estratégias virtuais pós-Covid 19
title_sort Cultura digital e aprendizagem colaborativa:: estratégias virtuais pós-Covid 19
author Lopes, Ana Lucia de Souza
author_facet Lopes, Ana Lucia de Souza
Vieira, Marili Moreira da Silva
author_role author
author2 Vieira, Marili Moreira da Silva
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lopes, Ana Lucia de Souza
Vieira, Marili Moreira da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Cultura digital
Aprendizagem colaborativa
Estratégias de ensino
Educação pós-Covid-19
Convergência de mídia
Digital culture
Collaborative learning
Teaching strategies
Education after Covid-19
Media convergence
topic Cultura digital
Aprendizagem colaborativa
Estratégias de ensino
Educação pós-Covid-19
Convergência de mídia
Digital culture
Collaborative learning
Teaching strategies
Education after Covid-19
Media convergence
description This article presents an experience with teaching strategies for the collaborative learning in virtual contexts, during the period of social isolation caused by COVID-19. The subject is Science, Technology and Society, with 30 students from the first semester of the Language Course at a private university. The synthesis activities proposed consisted in the construction of a collaborative mural using the PADLET tool on the theme “What is Society?”, and in individual record in students’ Learning Diary. The qualitative analysis of the participants was adopted, seeking to apprehend how the articulation between the methodology, the use of digital tools and media convergence contributed to the learning process. We make considerations about the incorporation of digital culture in pedagogical practices, from the perception of significant learning by students.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/172629
10.11606/issn.2316-9125.v25i1p200-214
url https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/172629
identifier_str_mv 10.11606/issn.2316-9125.v25i1p200-214
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/172629/167358
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Ana Lucia De Souza Lopes, Marili Moreira da Silva Vieira
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Ana Lucia De Souza Lopes, Marili Moreira da Silva Vieira
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Comunicação & Educação; v. 25 n. 1 (2020): A comunicação e a educação na era digital: os desafios da COVID19; 200-214
Comunicação & Educação; Vol. 25 No. 1 (2020): A comunicação e a educação na era digital: os desafios da COVID19; 200-214
Comunicação & Educação; Vol. 25 Núm. 1 (2020): A comunicação e a educação na era digital: os desafios da COVID19; 200-214
2316-9125
0104-6829
reponame:Comunicação & Educação (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Comunicação & Educação (Online)
collection Comunicação & Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv comueduc@usp.br
_version_ 1797047092676395008