Educomunicação e Educação Midiática: vertentes históricas de aproximação entre comunicação e educação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Comunicação & Educação (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/72037 |
Resumo: | The paper analyses the historical aspects related to the approximation between Communication and Education, considering the emergence of projects in the area and the mobilization of institutions around the subject in the last 60 years. An example was the search of Unesco for the involvement of Latin American states in a matter that seemed secondary to everyone. Then, the paper focuses specifically on the Latin America context, showing how, from the 1960s, something specific and typical occurs, separating the movement towards the media education in Latin American countries from the European and North American efforts to promote Media Literacy. The paper also analyses the role of the I International Congress on Communication and Education (São Paulo, 1998) in making known worldwide a concept that would give new life to the promotion of media education in the continent: the Educommunication. |
id |
USP-71_af96bbb7242ff17c8aa58ef5a3a1ae26 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/72037 |
network_acronym_str |
USP-71 |
network_name_str |
Comunicação & Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Educomunicação e Educação Midiática: vertentes históricas de aproximação entre comunicação e educaçãoEducational Communication and Media Education: Historical Aspects of the Approximation between Communication and EducationEducommunicationMedia EducationMedia LiteracyEducomunicaçãoEducação midiáticaMedia educationMedia literacyMidiaeducaçãoHistóriaThe paper analyses the historical aspects related to the approximation between Communication and Education, considering the emergence of projects in the area and the mobilization of institutions around the subject in the last 60 years. An example was the search of Unesco for the involvement of Latin American states in a matter that seemed secondary to everyone. Then, the paper focuses specifically on the Latin America context, showing how, from the 1960s, something specific and typical occurs, separating the movement towards the media education in Latin American countries from the European and North American efforts to promote Media Literacy. The paper also analyses the role of the I International Congress on Communication and Education (São Paulo, 1998) in making known worldwide a concept that would give new life to the promotion of media education in the continent: the Educommunication.O artigo recupera aspectos históricos relacionados à aproximação entre a Comunicação e a Educação, levando em conta o surgimento de projetos na área, e a mobilização de instituições em torno ao tema, nos últimos 60 anos, como foi o caso da Unesco, em sua busca pelo envolvimento dos Estados latino-americanos numa questão que a todos parecia secundária. Num segundo momento, volta-se especificamente para a América Latina, mostrando como, a partir dos anos de 1960, algo específico e típico passa a ocorrer por aqui, distanciando o movimento pela educação midiática dos países do nosso continente dos esforços europeus e norte-americanos em promover a Media Literacy. Recorda especificamente o papel do I Congresso Internacional sobre Comunicação e Educação (São Paulo, 1998), em tornar mundialmente conhecido um conceito que viria dar nova vida à promoção da educação midiática no continente: a Educomunicação.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2014-09-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/7203710.11606/issn.2316-9125.v19i2p15-26Comunicação & Educação; v. 19 n. 2 (2014): Educomunicação e Educação Midiática: vertentes históricas; 15-26Comunicação & Educação; Vol. 19 No. 2 (2014): Educomunicação e Educação Midiática: vertentes históricas; 15-26Comunicação & Educação; Vol. 19 Núm. 2 (2014): Educomunicação e Educação Midiática: vertentes históricas; 15-262316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/72037/87468https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSoares, Ismar de Oliveira2017-07-27T20:09:04Zoai:revistas.usp.br:article/72037Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:36:14.885360Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educomunicação e Educação Midiática: vertentes históricas de aproximação entre comunicação e educação Educational Communication and Media Education: Historical Aspects of the Approximation between Communication and Education |
title |
Educomunicação e Educação Midiática: vertentes históricas de aproximação entre comunicação e educação |
spellingShingle |
Educomunicação e Educação Midiática: vertentes históricas de aproximação entre comunicação e educação Soares, Ismar de Oliveira Educommunication Media Education Media Literacy Educomunicação Educação midiática Media education Media literacy Midiaeducação História |
title_short |
Educomunicação e Educação Midiática: vertentes históricas de aproximação entre comunicação e educação |
title_full |
Educomunicação e Educação Midiática: vertentes históricas de aproximação entre comunicação e educação |
title_fullStr |
Educomunicação e Educação Midiática: vertentes históricas de aproximação entre comunicação e educação |
title_full_unstemmed |
Educomunicação e Educação Midiática: vertentes históricas de aproximação entre comunicação e educação |
title_sort |
Educomunicação e Educação Midiática: vertentes históricas de aproximação entre comunicação e educação |
author |
Soares, Ismar de Oliveira |
author_facet |
Soares, Ismar de Oliveira |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Soares, Ismar de Oliveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educommunication Media Education Media Literacy Educomunicação Educação midiática Media education Media literacy Midiaeducação História |
topic |
Educommunication Media Education Media Literacy Educomunicação Educação midiática Media education Media literacy Midiaeducação História |
description |
The paper analyses the historical aspects related to the approximation between Communication and Education, considering the emergence of projects in the area and the mobilization of institutions around the subject in the last 60 years. An example was the search of Unesco for the involvement of Latin American states in a matter that seemed secondary to everyone. Then, the paper focuses specifically on the Latin America context, showing how, from the 1960s, something specific and typical occurs, separating the movement towards the media education in Latin American countries from the European and North American efforts to promote Media Literacy. The paper also analyses the role of the I International Congress on Communication and Education (São Paulo, 1998) in making known worldwide a concept that would give new life to the promotion of media education in the continent: the Educommunication. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-09-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/72037 10.11606/issn.2316-9125.v19i2p15-26 |
url |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/72037 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2316-9125.v19i2p15-26 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/72037/87468 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Comunicação & Educação; v. 19 n. 2 (2014): Educomunicação e Educação Midiática: vertentes históricas; 15-26 Comunicação & Educação; Vol. 19 No. 2 (2014): Educomunicação e Educação Midiática: vertentes históricas; 15-26 Comunicação & Educação; Vol. 19 Núm. 2 (2014): Educomunicação e Educação Midiática: vertentes históricas; 15-26 2316-9125 0104-6829 reponame:Comunicação & Educação (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Comunicação & Educação (Online) |
collection |
Comunicação & Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
comueduc@usp.br |
_version_ |
1797047091660324864 |