Educomunicação e Educação Midiática: vertentes históricas de aproximação entre comunicação e educação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Soares, Ismar de Oliveira
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Comunicação & Educação (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/72037
Resumo: The paper analyses the historical aspects related to the approximation between Communication and Education, considering the emergence of projects in the area and the mobilization of institutions around the subject in the last 60 years. An example was the search of Unesco for the involvement of Latin American states in a matter that seemed secondary to everyone. Then, the paper focuses specifically on the Latin America context, showing how, from the 1960s, something specific and typical occurs, separating the movement towards the media education in Latin American countries from the European and North American efforts to promote Media Literacy. The paper also analyses the role of the I International Congress on Communication and Education (São Paulo, 1998) in making known worldwide a concept that would give new life to the promotion of media education in the continent: the Educommunication.
id USP-71_af96bbb7242ff17c8aa58ef5a3a1ae26
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/72037
network_acronym_str USP-71
network_name_str Comunicação & Educação (Online)
repository_id_str
spelling Educomunicação e Educação Midiática: vertentes históricas de aproximação entre comunicação e educaçãoEducational Communication and Media Education: Historical Aspects of the Approximation between Communication and EducationEducommunicationMedia EducationMedia LiteracyEducomunicaçãoEducação midiáticaMedia educationMedia literacyMidiaeducaçãoHistóriaThe paper analyses the historical aspects related to the approximation between Communication and Education, considering the emergence of projects in the area and the mobilization of institutions around the subject in the last 60 years. An example was the search of Unesco for the involvement of Latin American states in a matter that seemed secondary to everyone. Then, the paper focuses specifically on the Latin America context, showing how, from the 1960s, something specific and typical occurs, separating the movement towards the media education in Latin American countries from the European and North American efforts to promote Media Literacy. The paper also analyses the role of the I International Congress on Communication and Education (São Paulo, 1998) in making known worldwide a concept that would give new life to the promotion of media education in the continent: the Educommunication.O artigo recupera aspectos históricos relacionados à aproximação entre a Comunicação e a Educação, levando em conta o surgimento de projetos na área, e a mobilização de instituições em torno ao tema, nos últimos 60 anos, como foi o caso da Unesco, em sua busca pelo envolvimento dos Estados latino-americanos numa questão que a todos parecia secundária. Num segundo momento, volta-se especificamente para a América Latina, mostrando como, a partir dos anos de 1960, algo específico e típico passa a ocorrer por aqui, distanciando o movimento pela educação midiática dos países do nosso continente dos esforços europeus e norte-americanos em promover a Media Literacy. Recorda especificamente o papel do I Congresso Internacional sobre Comunicação e Educação (São Paulo, 1998), em tornar mundialmente conhecido um conceito que viria dar nova vida à promoção da educação midiática no continente: a Educomunicação.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2014-09-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/7203710.11606/issn.2316-9125.v19i2p15-26Comunicação & Educação; v. 19 n. 2 (2014): Educomunicação e Educação Midiática: vertentes históricas; 15-26Comunicação & Educação; Vol. 19 No. 2 (2014): Educomunicação e Educação Midiática: vertentes históricas; 15-26Comunicação & Educação; Vol. 19 Núm. 2 (2014): Educomunicação e Educação Midiática: vertentes históricas; 15-262316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/72037/87468https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSoares, Ismar de Oliveira2017-07-27T20:09:04Zoai:revistas.usp.br:article/72037Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:36:14.885360Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Educomunicação e Educação Midiática: vertentes históricas de aproximação entre comunicação e educação
Educational Communication and Media Education: Historical Aspects of the Approximation between Communication and Education
title Educomunicação e Educação Midiática: vertentes históricas de aproximação entre comunicação e educação
spellingShingle Educomunicação e Educação Midiática: vertentes históricas de aproximação entre comunicação e educação
Soares, Ismar de Oliveira
Educommunication
Media Education
Media Literacy
Educomunicação
Educação midiática
Media education
Media literacy
Midiaeducação
História
title_short Educomunicação e Educação Midiática: vertentes históricas de aproximação entre comunicação e educação
title_full Educomunicação e Educação Midiática: vertentes históricas de aproximação entre comunicação e educação
title_fullStr Educomunicação e Educação Midiática: vertentes históricas de aproximação entre comunicação e educação
title_full_unstemmed Educomunicação e Educação Midiática: vertentes históricas de aproximação entre comunicação e educação
title_sort Educomunicação e Educação Midiática: vertentes históricas de aproximação entre comunicação e educação
author Soares, Ismar de Oliveira
author_facet Soares, Ismar de Oliveira
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Soares, Ismar de Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Educommunication
Media Education
Media Literacy
Educomunicação
Educação midiática
Media education
Media literacy
Midiaeducação
História
topic Educommunication
Media Education
Media Literacy
Educomunicação
Educação midiática
Media education
Media literacy
Midiaeducação
História
description The paper analyses the historical aspects related to the approximation between Communication and Education, considering the emergence of projects in the area and the mobilization of institutions around the subject in the last 60 years. An example was the search of Unesco for the involvement of Latin American states in a matter that seemed secondary to everyone. Then, the paper focuses specifically on the Latin America context, showing how, from the 1960s, something specific and typical occurs, separating the movement towards the media education in Latin American countries from the European and North American efforts to promote Media Literacy. The paper also analyses the role of the I International Congress on Communication and Education (São Paulo, 1998) in making known worldwide a concept that would give new life to the promotion of media education in the continent: the Educommunication.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-09-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/72037
10.11606/issn.2316-9125.v19i2p15-26
url https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/72037
identifier_str_mv 10.11606/issn.2316-9125.v19i2p15-26
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/72037/87468
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Comunicação & Educação; v. 19 n. 2 (2014): Educomunicação e Educação Midiática: vertentes históricas; 15-26
Comunicação & Educação; Vol. 19 No. 2 (2014): Educomunicação e Educação Midiática: vertentes históricas; 15-26
Comunicação & Educação; Vol. 19 Núm. 2 (2014): Educomunicação e Educação Midiática: vertentes históricas; 15-26
2316-9125
0104-6829
reponame:Comunicação & Educação (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Comunicação & Educação (Online)
collection Comunicação & Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv comueduc@usp.br
_version_ 1797047091660324864