Creative Photography for Children: Audiovisual Literacy via Photography

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alvarado, María del Mar Ramírez
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Galán, Virginia Guarinos, Álvarez, Inmaculada Gordillo, Carrero, Jacqueline Sánchez
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Comunicação & Educação (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/44846
Resumo: This article presents the results of Photography Workshops for Children between 4 and 12 years performed in Seville (Spain) through sessions with the aim of developing early age, the ability to understand and produce photographic images recognizing them a privileged means of artistic expression, communication and information. Experience has shown that children are able to internalize basic concepts such as planes, angles, perspective,and composition sequences. They also develop their ability to perform framing, selecting motifs, watch the lighting etc. Thephotography proved to be also a powerful tool for approximation of children to various cultural events.
id USP-71_ba5bdd8cb42fd565c6225c5d85a00dcb
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/44846
network_acronym_str USP-71
network_name_str Comunicação & Educação (Online)
repository_id_str
spelling Creative Photography for Children: Audiovisual Literacy via PhotographyFotografia criativa para as crianças: a alfabetização audiovisual através da fotografiafotografiaalfabetização audiovisuallinguagem audiovisualinfância.photographyaudiovisual literacyaudiovisual languagechildhood.This article presents the results of Photography Workshops for Children between 4 and 12 years performed in Seville (Spain) through sessions with the aim of developing early age, the ability to understand and produce photographic images recognizing them a privileged means of artistic expression, communication and information. Experience has shown that children are able to internalize basic concepts such as planes, angles, perspective,and composition sequences. They also develop their ability to perform framing, selecting motifs, watch the lighting etc. Thephotography proved to be also a powerful tool for approximation of children to various cultural events.O artigo apresenta os resultados das Oficinas de Fotografia para crianças entre 4 e 12 anos, realizadas em Sevilha (Espanha), através de sessões que tinham por objetivo desenvolver nas crianças, desde tenra idade, a capacidade de compreender e produzir imagens fotográficas, reconhecendo nelas um meio privilegiado de expressão artística, comunicação e informação. A experiência demonstrou que as crianças são capazes de interiorizar noções básicas sobre planos, ângulos, perspectiva, sequências e composição. Também  desenvolveram habilidade para realizar enquadramentos, selecionar temas, observar a iluminação etc. A fotografia demonstrou ser também uma eficaz ferramenta de aproximação das crianças a diversas manifestações culturais.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2010-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/4484610.11606/issn.2316-9125.v15i3p67-80Comunicação & Educação; v. 15 n. 3 (2010): Banda Larga e TV digital no Brasil; 67-80Comunicação & Educação; Vol. 15 No. 3 (2010): Banda Larga e TV digital no Brasil; 67-80Comunicação & Educação; Vol. 15 Núm. 3 (2010): Banda Larga e TV digital no Brasil; 67-802316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/44846/48478Alvarado, María del Mar RamírezGalán, Virginia GuarinosÁlvarez, Inmaculada GordilloCarrero, Jacqueline Sánchezinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-07-07T20:36:32Zoai:revistas.usp.br:article/44846Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:36:07.600630Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Creative Photography for Children: Audiovisual Literacy via Photography
Fotografia criativa para as crianças: a alfabetização audiovisual através da fotografia
title Creative Photography for Children: Audiovisual Literacy via Photography
spellingShingle Creative Photography for Children: Audiovisual Literacy via Photography
Alvarado, María del Mar Ramírez
fotografia
alfabetização audiovisual
linguagem audiovisual
infância.
photography
audiovisual literacy
audiovisual language
childhood.
title_short Creative Photography for Children: Audiovisual Literacy via Photography
title_full Creative Photography for Children: Audiovisual Literacy via Photography
title_fullStr Creative Photography for Children: Audiovisual Literacy via Photography
title_full_unstemmed Creative Photography for Children: Audiovisual Literacy via Photography
title_sort Creative Photography for Children: Audiovisual Literacy via Photography
author Alvarado, María del Mar Ramírez
author_facet Alvarado, María del Mar Ramírez
Galán, Virginia Guarinos
Álvarez, Inmaculada Gordillo
Carrero, Jacqueline Sánchez
author_role author
author2 Galán, Virginia Guarinos
Álvarez, Inmaculada Gordillo
Carrero, Jacqueline Sánchez
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alvarado, María del Mar Ramírez
Galán, Virginia Guarinos
Álvarez, Inmaculada Gordillo
Carrero, Jacqueline Sánchez
dc.subject.por.fl_str_mv fotografia
alfabetização audiovisual
linguagem audiovisual
infância.
photography
audiovisual literacy
audiovisual language
childhood.
topic fotografia
alfabetização audiovisual
linguagem audiovisual
infância.
photography
audiovisual literacy
audiovisual language
childhood.
description This article presents the results of Photography Workshops for Children between 4 and 12 years performed in Seville (Spain) through sessions with the aim of developing early age, the ability to understand and produce photographic images recognizing them a privileged means of artistic expression, communication and information. Experience has shown that children are able to internalize basic concepts such as planes, angles, perspective,and composition sequences. They also develop their ability to perform framing, selecting motifs, watch the lighting etc. Thephotography proved to be also a powerful tool for approximation of children to various cultural events.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/44846
10.11606/issn.2316-9125.v15i3p67-80
url https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/44846
identifier_str_mv 10.11606/issn.2316-9125.v15i3p67-80
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/44846/48478
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Comunicação & Educação; v. 15 n. 3 (2010): Banda Larga e TV digital no Brasil; 67-80
Comunicação & Educação; Vol. 15 No. 3 (2010): Banda Larga e TV digital no Brasil; 67-80
Comunicação & Educação; Vol. 15 Núm. 3 (2010): Banda Larga e TV digital no Brasil; 67-80
2316-9125
0104-6829
reponame:Comunicação & Educação (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Comunicação & Educação (Online)
collection Comunicação & Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv comueduc@usp.br
_version_ 1797047091200000000