Teaching methodology: epistemological issues in the proposal of 33 teaching programs of the discipline in journalism courses

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martino, Luís Mauro Sá
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Grohmann, Rafael
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Comunicação & Educação (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/131543
Resumo: The “research methods” discipline, as taught in undergraduate communication courses, can be seen as a microcosmos of the ongoing epistemological debates in the area. This paper analyses syllabi gathered from 30 Brazilian universities to outline what is thought about this name in communication programs with major in journalism. The analysis indicate three elements: (a) the concern about questions on knowledge and science surpass those on communication; (b) epistemology is shadowed by writing and formatting technique; (c) the particularities of communication research are not often addressed.
id USP-71_e36f868acc7a3acda00e41a6c95d856b
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/131543
network_acronym_str USP-71
network_name_str Comunicação & Educação (Online)
repository_id_str
spelling Teaching methodology: epistemological issues in the proposal of 33 teaching programs of the discipline in journalism coursesEnsinar metodologia: questões epistemológicas nas proposições de 33 programas de ensino da disciplina em cursos de jornalismometodologiaepistemologiateoria da comunicaçãoensinoMetodologia de Pesquisa em Comunicaçãomethodepistemologycommunication theoryteachingMethod of Communication ResearchThe “research methods” discipline, as taught in undergraduate communication courses, can be seen as a microcosmos of the ongoing epistemological debates in the area. This paper analyses syllabi gathered from 30 Brazilian universities to outline what is thought about this name in communication programs with major in journalism. The analysis indicate three elements: (a) the concern about questions on knowledge and science surpass those on communication; (b) epistemology is shadowed by writing and formatting technique; (c) the particularities of communication research are not often addressed.A disciplina “metodologia de pesquisa”, tal como ensinada nas graduações de comunicação, pode ser vista como um microcosmos das questões epistemológicas da área. Este artigo analisa os programas de ensino de trinta universidades para delinear algo do que se pensa sob esse nome nos cursos de comunicação com habilitação em jornalismo. A análise indica três elementos: (a) há uma preocupação maior com questões sobre conhecimento e ciência do que com comunicação; (b) escrita e formatação superam problemáticas epistemológicas; assim como (c) as particularidades da pesquisa em comunicação quase não são endereçadas.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2017-11-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/13154310.11606/issn.2316-9125.v22i2p21-35Comunicação & Educação; v. 22 n. 2 (2017): Letramento e tecnologias da informação: mediações possíveis; 21-35Comunicação & Educação; Vol. 22 No. 2 (2017): Letramento e tecnologias da informação: mediações possíveis; 21-35Comunicação & Educação; Vol. 22 Núm. 2 (2017): Letramento e tecnologias da informação: mediações possíveis; 21-352316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/131543/135562Copyright (c) 2017 Comunicação & Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMartino, Luís Mauro SáGrohmann, Rafael2018-02-09T13:38:50Zoai:revistas.usp.br:article/131543Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:36:24.776671Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Teaching methodology: epistemological issues in the proposal of 33 teaching programs of the discipline in journalism courses
Ensinar metodologia: questões epistemológicas nas proposições de 33 programas de ensino da disciplina em cursos de jornalismo
title Teaching methodology: epistemological issues in the proposal of 33 teaching programs of the discipline in journalism courses
spellingShingle Teaching methodology: epistemological issues in the proposal of 33 teaching programs of the discipline in journalism courses
Martino, Luís Mauro Sá
metodologia
epistemologia
teoria da comunicação
ensino
Metodologia de Pesquisa em Comunicação
method
epistemology
communication theory
teaching
Method of Communication Research
title_short Teaching methodology: epistemological issues in the proposal of 33 teaching programs of the discipline in journalism courses
title_full Teaching methodology: epistemological issues in the proposal of 33 teaching programs of the discipline in journalism courses
title_fullStr Teaching methodology: epistemological issues in the proposal of 33 teaching programs of the discipline in journalism courses
title_full_unstemmed Teaching methodology: epistemological issues in the proposal of 33 teaching programs of the discipline in journalism courses
title_sort Teaching methodology: epistemological issues in the proposal of 33 teaching programs of the discipline in journalism courses
author Martino, Luís Mauro Sá
author_facet Martino, Luís Mauro Sá
Grohmann, Rafael
author_role author
author2 Grohmann, Rafael
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Martino, Luís Mauro Sá
Grohmann, Rafael
dc.subject.por.fl_str_mv metodologia
epistemologia
teoria da comunicação
ensino
Metodologia de Pesquisa em Comunicação
method
epistemology
communication theory
teaching
Method of Communication Research
topic metodologia
epistemologia
teoria da comunicação
ensino
Metodologia de Pesquisa em Comunicação
method
epistemology
communication theory
teaching
Method of Communication Research
description The “research methods” discipline, as taught in undergraduate communication courses, can be seen as a microcosmos of the ongoing epistemological debates in the area. This paper analyses syllabi gathered from 30 Brazilian universities to outline what is thought about this name in communication programs with major in journalism. The analysis indicate three elements: (a) the concern about questions on knowledge and science surpass those on communication; (b) epistemology is shadowed by writing and formatting technique; (c) the particularities of communication research are not often addressed.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-11-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/131543
10.11606/issn.2316-9125.v22i2p21-35
url https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/131543
identifier_str_mv 10.11606/issn.2316-9125.v22i2p21-35
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/131543/135562
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Comunicação & Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Comunicação & Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Comunicação & Educação; v. 22 n. 2 (2017): Letramento e tecnologias da informação: mediações possíveis; 21-35
Comunicação & Educação; Vol. 22 No. 2 (2017): Letramento e tecnologias da informação: mediações possíveis; 21-35
Comunicação & Educação; Vol. 22 Núm. 2 (2017): Letramento e tecnologias da informação: mediações possíveis; 21-35
2316-9125
0104-6829
reponame:Comunicação & Educação (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Comunicação & Educação (Online)
collection Comunicação & Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv comueduc@usp.br
_version_ 1797047092174127104