Teaching methodology: epistemological issues in the proposal of 33 teaching programs of the discipline in journalism courses
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Comunicação & Educação (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/131543 |
Resumo: | The “research methods” discipline, as taught in undergraduate communication courses, can be seen as a microcosmos of the ongoing epistemological debates in the area. This paper analyses syllabi gathered from 30 Brazilian universities to outline what is thought about this name in communication programs with major in journalism. The analysis indicate three elements: (a) the concern about questions on knowledge and science surpass those on communication; (b) epistemology is shadowed by writing and formatting technique; (c) the particularities of communication research are not often addressed. |
id |
USP-71_e36f868acc7a3acda00e41a6c95d856b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/131543 |
network_acronym_str |
USP-71 |
network_name_str |
Comunicação & Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Teaching methodology: epistemological issues in the proposal of 33 teaching programs of the discipline in journalism coursesEnsinar metodologia: questões epistemológicas nas proposições de 33 programas de ensino da disciplina em cursos de jornalismometodologiaepistemologiateoria da comunicaçãoensinoMetodologia de Pesquisa em Comunicaçãomethodepistemologycommunication theoryteachingMethod of Communication ResearchThe “research methods” discipline, as taught in undergraduate communication courses, can be seen as a microcosmos of the ongoing epistemological debates in the area. This paper analyses syllabi gathered from 30 Brazilian universities to outline what is thought about this name in communication programs with major in journalism. The analysis indicate three elements: (a) the concern about questions on knowledge and science surpass those on communication; (b) epistemology is shadowed by writing and formatting technique; (c) the particularities of communication research are not often addressed.A disciplina “metodologia de pesquisa”, tal como ensinada nas graduações de comunicação, pode ser vista como um microcosmos das questões epistemológicas da área. Este artigo analisa os programas de ensino de trinta universidades para delinear algo do que se pensa sob esse nome nos cursos de comunicação com habilitação em jornalismo. A análise indica três elementos: (a) há uma preocupação maior com questões sobre conhecimento e ciência do que com comunicação; (b) escrita e formatação superam problemáticas epistemológicas; assim como (c) as particularidades da pesquisa em comunicação quase não são endereçadas.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2017-11-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/13154310.11606/issn.2316-9125.v22i2p21-35Comunicação & Educação; v. 22 n. 2 (2017): Letramento e tecnologias da informação: mediações possíveis; 21-35Comunicação & Educação; Vol. 22 No. 2 (2017): Letramento e tecnologias da informação: mediações possíveis; 21-35Comunicação & Educação; Vol. 22 Núm. 2 (2017): Letramento e tecnologias da informação: mediações possíveis; 21-352316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/131543/135562Copyright (c) 2017 Comunicação & Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMartino, Luís Mauro SáGrohmann, Rafael2018-02-09T13:38:50Zoai:revistas.usp.br:article/131543Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:36:24.776671Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teaching methodology: epistemological issues in the proposal of 33 teaching programs of the discipline in journalism courses Ensinar metodologia: questões epistemológicas nas proposições de 33 programas de ensino da disciplina em cursos de jornalismo |
title |
Teaching methodology: epistemological issues in the proposal of 33 teaching programs of the discipline in journalism courses |
spellingShingle |
Teaching methodology: epistemological issues in the proposal of 33 teaching programs of the discipline in journalism courses Martino, Luís Mauro Sá metodologia epistemologia teoria da comunicação ensino Metodologia de Pesquisa em Comunicação method epistemology communication theory teaching Method of Communication Research |
title_short |
Teaching methodology: epistemological issues in the proposal of 33 teaching programs of the discipline in journalism courses |
title_full |
Teaching methodology: epistemological issues in the proposal of 33 teaching programs of the discipline in journalism courses |
title_fullStr |
Teaching methodology: epistemological issues in the proposal of 33 teaching programs of the discipline in journalism courses |
title_full_unstemmed |
Teaching methodology: epistemological issues in the proposal of 33 teaching programs of the discipline in journalism courses |
title_sort |
Teaching methodology: epistemological issues in the proposal of 33 teaching programs of the discipline in journalism courses |
author |
Martino, Luís Mauro Sá |
author_facet |
Martino, Luís Mauro Sá Grohmann, Rafael |
author_role |
author |
author2 |
Grohmann, Rafael |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Martino, Luís Mauro Sá Grohmann, Rafael |
dc.subject.por.fl_str_mv |
metodologia epistemologia teoria da comunicação ensino Metodologia de Pesquisa em Comunicação method epistemology communication theory teaching Method of Communication Research |
topic |
metodologia epistemologia teoria da comunicação ensino Metodologia de Pesquisa em Comunicação method epistemology communication theory teaching Method of Communication Research |
description |
The “research methods” discipline, as taught in undergraduate communication courses, can be seen as a microcosmos of the ongoing epistemological debates in the area. This paper analyses syllabi gathered from 30 Brazilian universities to outline what is thought about this name in communication programs with major in journalism. The analysis indicate three elements: (a) the concern about questions on knowledge and science surpass those on communication; (b) epistemology is shadowed by writing and formatting technique; (c) the particularities of communication research are not often addressed. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-11-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/131543 10.11606/issn.2316-9125.v22i2p21-35 |
url |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/131543 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2316-9125.v22i2p21-35 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/131543/135562 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Comunicação & Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Comunicação & Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Comunicação & Educação; v. 22 n. 2 (2017): Letramento e tecnologias da informação: mediações possíveis; 21-35 Comunicação & Educação; Vol. 22 No. 2 (2017): Letramento e tecnologias da informação: mediações possíveis; 21-35 Comunicação & Educação; Vol. 22 Núm. 2 (2017): Letramento e tecnologias da informação: mediações possíveis; 21-35 2316-9125 0104-6829 reponame:Comunicação & Educação (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Comunicação & Educação (Online) |
collection |
Comunicação & Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
comueduc@usp.br |
_version_ |
1797047092174127104 |