Capacitação docente baseada no letramento em marketing: resultados de uma pesquisa
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Comunicação & Educação (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/137717 |
Resumo: | This article presents the methodology and the results of a research aiming to define and understand teacher’s opinions on a development course on Marketing Literacy, in order to verify the acceptance of the course and its impacts on the professional development of the participants. The course, lectured to four classes between 2016 and 2017, aimed to raise the participants’ awareness to the modern complexity and importance of consumption and to the marketing communication, in its multiple formats, contents, and media. The course also aimed to transform these contents into educational practices via reading and writing activities, to contribute to the development of critical readers-consumers at schools. Thirty three students of this course answered to questionnaires and the analyses of these answers revealed that they considered the didactic approach positive and the topic as important and relevant. |
id |
USP-71_e62e88caf9f9f002a7b1e8d3ea0735f2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/137717 |
network_acronym_str |
USP-71 |
network_name_str |
Comunicação & Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Capacitação docente baseada no letramento em marketing: resultados de uma pesquisaTeacher training based on literacy in marketing: results of a researchmarketing literacyteacher developmentconsumption educationmedia educationdevelopment of critic readers-consumersletramento em marketingformação docenteeducação para o consumoeducação para as mídiasformação de leitores-consumidores críticosFormação de leitores-consumidores críticosLetramento em Marketing.This article presents the methodology and the results of a research aiming to define and understand teacher’s opinions on a development course on Marketing Literacy, in order to verify the acceptance of the course and its impacts on the professional development of the participants. The course, lectured to four classes between 2016 and 2017, aimed to raise the participants’ awareness to the modern complexity and importance of consumption and to the marketing communication, in its multiple formats, contents, and media. The course also aimed to transform these contents into educational practices via reading and writing activities, to contribute to the development of critical readers-consumers at schools. Thirty three students of this course answered to questionnaires and the analyses of these answers revealed that they considered the didactic approach positive and the topic as important and relevant.Resumo: Este artigo apresenta a metodologia e os resultados de uma investigação que objetivou caracterizar e entender a opinião dos docentes sobre um curso de letramento em marketing, a fim de verificar a aceitação da proposta e seus impactos na formação profissional dos participantes. A disciplina, ministrada para quatro turmas entre 2016 e 2017, visou à conscientização dos professores sobre a centralidade e a complexidade atuais do consumo e sobre as ações de comunicação de marketing em sua multiplicidade de formatos, conteúdos e mídias. O curso objetivou também transformar esses conteúdos em propostas didáticas, trabalhando com atividades de leitura e produção textual a fim de contribuir para a formação de leitores-consumidores críticos nas escolas. Trinta e três alunos da disciplina responderam a questionários, e a análise de suas respostas revelou que os estudantes consideraram a abordagem didática positiva e a temática importante e pertinente.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2018-06-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/13771710.11606/issn.2316-9125.v23i1p77-92Comunicação & Educação; v. 23 n. 1 (2018): Democracia fake, jornalismo e educomunicação; 77-92Comunicação & Educação; Vol. 23 No. 1 (2018): Fake democracy, journalism and educommunication; 77-92Comunicação & Educação; Vol. 23 Núm. 1 (2018): Democracia fake, jornalismo e educomunicação; 77-922316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/137717/140328Copyright (c) 2018 Comunicação & Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBethônico, Jônio MachadoCoscarelli, Carla Viana2018-06-08T15:46:30Zoai:revistas.usp.br:article/137717Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:36:25.181802Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Capacitação docente baseada no letramento em marketing: resultados de uma pesquisa Teacher training based on literacy in marketing: results of a research |
title |
Capacitação docente baseada no letramento em marketing: resultados de uma pesquisa |
spellingShingle |
Capacitação docente baseada no letramento em marketing: resultados de uma pesquisa Bethônico, Jônio Machado marketing literacy teacher development consumption education media education development of critic readers-consumers letramento em marketing formação docente educação para o consumo educação para as mídias formação de leitores-consumidores críticos Formação de leitores-consumidores críticos Letramento em Marketing. |
title_short |
Capacitação docente baseada no letramento em marketing: resultados de uma pesquisa |
title_full |
Capacitação docente baseada no letramento em marketing: resultados de uma pesquisa |
title_fullStr |
Capacitação docente baseada no letramento em marketing: resultados de uma pesquisa |
title_full_unstemmed |
Capacitação docente baseada no letramento em marketing: resultados de uma pesquisa |
title_sort |
Capacitação docente baseada no letramento em marketing: resultados de uma pesquisa |
author |
Bethônico, Jônio Machado |
author_facet |
Bethônico, Jônio Machado Coscarelli, Carla Viana |
author_role |
author |
author2 |
Coscarelli, Carla Viana |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bethônico, Jônio Machado Coscarelli, Carla Viana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
marketing literacy teacher development consumption education media education development of critic readers-consumers letramento em marketing formação docente educação para o consumo educação para as mídias formação de leitores-consumidores críticos Formação de leitores-consumidores críticos Letramento em Marketing. |
topic |
marketing literacy teacher development consumption education media education development of critic readers-consumers letramento em marketing formação docente educação para o consumo educação para as mídias formação de leitores-consumidores críticos Formação de leitores-consumidores críticos Letramento em Marketing. |
description |
This article presents the methodology and the results of a research aiming to define and understand teacher’s opinions on a development course on Marketing Literacy, in order to verify the acceptance of the course and its impacts on the professional development of the participants. The course, lectured to four classes between 2016 and 2017, aimed to raise the participants’ awareness to the modern complexity and importance of consumption and to the marketing communication, in its multiple formats, contents, and media. The course also aimed to transform these contents into educational practices via reading and writing activities, to contribute to the development of critical readers-consumers at schools. Thirty three students of this course answered to questionnaires and the analyses of these answers revealed that they considered the didactic approach positive and the topic as important and relevant. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-06-07 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/137717 10.11606/issn.2316-9125.v23i1p77-92 |
url |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/137717 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2316-9125.v23i1p77-92 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/137717/140328 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Comunicação & Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Comunicação & Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Comunicação & Educação; v. 23 n. 1 (2018): Democracia fake, jornalismo e educomunicação; 77-92 Comunicação & Educação; Vol. 23 No. 1 (2018): Fake democracy, journalism and educommunication; 77-92 Comunicação & Educação; Vol. 23 Núm. 1 (2018): Democracia fake, jornalismo e educomunicação; 77-92 2316-9125 0104-6829 reponame:Comunicação & Educação (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Comunicação & Educação (Online) |
collection |
Comunicação & Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
comueduc@usp.br |
_version_ |
1797047092185661440 |