Pedagogy and mobile devices: between Thumbelinas and Prosumers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Genaro, Ednei de
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Rocha, Nadir da Silveira Souza
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Comunicação & Educação (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/143684
Resumo: This article seeks to think about the ways of thinking and positioning oneself before the changes in educational institutions with the integration of mobile devices. We have established a critical reading of the works of Paula Sibilia, Redes ou paredes [Networks or Walls], and Michel Serres, Thumbelina, especially reflecting about the influence of these devices, connected to the internet and inserted into the classroom, on the pedagogical communication issues between students, teachers, and media. Think about pedagogy and mobile devices based on such authors allows us a double perspective, speculative and recursive. From an urgent debate, we establish considerations, analyses, and hypotheses.
id USP-71_efea6da6a359c14fe87845aa20632eeb
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/143684
network_acronym_str USP-71
network_name_str Comunicação & Educação (Online)
repository_id_str
spelling Pedagogy and mobile devices: between Thumbelinas and ProsumersPedagogia e dispositivos móveis: entre Polegarzinhas e Prossumidorespedagogymobile devicesschool institutionsPaula SibiliaMichel Serrespedagogiadispositivos móveisinstituições escolaresPaula SibiliaMichel SerresThis article seeks to think about the ways of thinking and positioning oneself before the changes in educational institutions with the integration of mobile devices. We have established a critical reading of the works of Paula Sibilia, Redes ou paredes [Networks or Walls], and Michel Serres, Thumbelina, especially reflecting about the influence of these devices, connected to the internet and inserted into the classroom, on the pedagogical communication issues between students, teachers, and media. Think about pedagogy and mobile devices based on such authors allows us a double perspective, speculative and recursive. From an urgent debate, we establish considerations, analyses, and hypotheses.Este artigo busca refletir sobre as formas de pensar e posicionar-se diante das transformações nas instituições escolares com a inserção dos dispositivos móveis. Estabelecemos uma leitura crítica das obras de Paula Sibilia, Redes ou paredes, e de Michel Serres, Polegarzinha, conjecturando, sobretudo, a respeito do uso desses dispositivos, conectados à internet e inseridos em sala de aula, na problemática da comunicação pedagógica entre aluno, professor e mídias. Pensar a pedagogia e os dispositivos móveis com base em tais autores nos permite uma dupla perspectiva, indagativa e recursiva. A partir de um debate premente, estabelecemos considerações, análises e hipóteses.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2019-05-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/14368410.11606/issn.2316-9125.v24i1p44-55Comunicação & Educação; v. 24 n. 1 (2019): Expressões Educomunicativas: arte, rádio, fanzine e publicidade; 44-55Comunicação & Educação; Vol. 24 No. 1 (2019): Expressões Educomunicativas: arte, rádio, fanzine e publicidade; 44-55Comunicação & Educação; Vol. 24 Núm. 1 (2019): Expressões Educomunicativas: arte, rádio, fanzine e publicidade; 44-552316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/143684/153629https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/143684/153630Copyright (c) 2019 Comunicação & Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessGenaro, Ednei deRocha, Nadir da Silveira Souza2019-06-18T15:34:21Zoai:revistas.usp.br:article/143684Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:36:26.011714Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Pedagogy and mobile devices: between Thumbelinas and Prosumers
Pedagogia e dispositivos móveis: entre Polegarzinhas e Prossumidores
title Pedagogy and mobile devices: between Thumbelinas and Prosumers
spellingShingle Pedagogy and mobile devices: between Thumbelinas and Prosumers
Genaro, Ednei de
pedagogy
mobile devices
school institutions
Paula Sibilia
Michel Serres
pedagogia
dispositivos móveis
instituições escolares
Paula Sibilia
Michel Serres
title_short Pedagogy and mobile devices: between Thumbelinas and Prosumers
title_full Pedagogy and mobile devices: between Thumbelinas and Prosumers
title_fullStr Pedagogy and mobile devices: between Thumbelinas and Prosumers
title_full_unstemmed Pedagogy and mobile devices: between Thumbelinas and Prosumers
title_sort Pedagogy and mobile devices: between Thumbelinas and Prosumers
author Genaro, Ednei de
author_facet Genaro, Ednei de
Rocha, Nadir da Silveira Souza
author_role author
author2 Rocha, Nadir da Silveira Souza
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Genaro, Ednei de
Rocha, Nadir da Silveira Souza
dc.subject.por.fl_str_mv pedagogy
mobile devices
school institutions
Paula Sibilia
Michel Serres
pedagogia
dispositivos móveis
instituições escolares
Paula Sibilia
Michel Serres
topic pedagogy
mobile devices
school institutions
Paula Sibilia
Michel Serres
pedagogia
dispositivos móveis
instituições escolares
Paula Sibilia
Michel Serres
description This article seeks to think about the ways of thinking and positioning oneself before the changes in educational institutions with the integration of mobile devices. We have established a critical reading of the works of Paula Sibilia, Redes ou paredes [Networks or Walls], and Michel Serres, Thumbelina, especially reflecting about the influence of these devices, connected to the internet and inserted into the classroom, on the pedagogical communication issues between students, teachers, and media. Think about pedagogy and mobile devices based on such authors allows us a double perspective, speculative and recursive. From an urgent debate, we establish considerations, analyses, and hypotheses.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-05-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/143684
10.11606/issn.2316-9125.v24i1p44-55
url https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/143684
identifier_str_mv 10.11606/issn.2316-9125.v24i1p44-55
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/143684/153629
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/143684/153630
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Comunicação & Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Comunicação & Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Comunicação & Educação; v. 24 n. 1 (2019): Expressões Educomunicativas: arte, rádio, fanzine e publicidade; 44-55
Comunicação & Educação; Vol. 24 No. 1 (2019): Expressões Educomunicativas: arte, rádio, fanzine e publicidade; 44-55
Comunicação & Educação; Vol. 24 Núm. 1 (2019): Expressões Educomunicativas: arte, rádio, fanzine e publicidade; 44-55
2316-9125
0104-6829
reponame:Comunicação & Educação (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Comunicação & Educação (Online)
collection Comunicação & Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv comueduc@usp.br
_version_ 1797047092208730112