Pedagogy and mobile devices: between Thumbelinas and Prosumers
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Comunicação & Educação (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/143684 |
Resumo: | This article seeks to think about the ways of thinking and positioning oneself before the changes in educational institutions with the integration of mobile devices. We have established a critical reading of the works of Paula Sibilia, Redes ou paredes [Networks or Walls], and Michel Serres, Thumbelina, especially reflecting about the influence of these devices, connected to the internet and inserted into the classroom, on the pedagogical communication issues between students, teachers, and media. Think about pedagogy and mobile devices based on such authors allows us a double perspective, speculative and recursive. From an urgent debate, we establish considerations, analyses, and hypotheses. |
id |
USP-71_efea6da6a359c14fe87845aa20632eeb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/143684 |
network_acronym_str |
USP-71 |
network_name_str |
Comunicação & Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Pedagogy and mobile devices: between Thumbelinas and ProsumersPedagogia e dispositivos móveis: entre Polegarzinhas e Prossumidorespedagogymobile devicesschool institutionsPaula SibiliaMichel Serrespedagogiadispositivos móveisinstituições escolaresPaula SibiliaMichel SerresThis article seeks to think about the ways of thinking and positioning oneself before the changes in educational institutions with the integration of mobile devices. We have established a critical reading of the works of Paula Sibilia, Redes ou paredes [Networks or Walls], and Michel Serres, Thumbelina, especially reflecting about the influence of these devices, connected to the internet and inserted into the classroom, on the pedagogical communication issues between students, teachers, and media. Think about pedagogy and mobile devices based on such authors allows us a double perspective, speculative and recursive. From an urgent debate, we establish considerations, analyses, and hypotheses.Este artigo busca refletir sobre as formas de pensar e posicionar-se diante das transformações nas instituições escolares com a inserção dos dispositivos móveis. Estabelecemos uma leitura crítica das obras de Paula Sibilia, Redes ou paredes, e de Michel Serres, Polegarzinha, conjecturando, sobretudo, a respeito do uso desses dispositivos, conectados à internet e inseridos em sala de aula, na problemática da comunicação pedagógica entre aluno, professor e mídias. Pensar a pedagogia e os dispositivos móveis com base em tais autores nos permite uma dupla perspectiva, indagativa e recursiva. A partir de um debate premente, estabelecemos considerações, análises e hipóteses.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2019-05-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/14368410.11606/issn.2316-9125.v24i1p44-55Comunicação & Educação; v. 24 n. 1 (2019): Expressões Educomunicativas: arte, rádio, fanzine e publicidade; 44-55Comunicação & Educação; Vol. 24 No. 1 (2019): Expressões Educomunicativas: arte, rádio, fanzine e publicidade; 44-55Comunicação & Educação; Vol. 24 Núm. 1 (2019): Expressões Educomunicativas: arte, rádio, fanzine e publicidade; 44-552316-91250104-6829reponame:Comunicação & Educação (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/143684/153629https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/143684/153630Copyright (c) 2019 Comunicação & Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessGenaro, Ednei deRocha, Nadir da Silveira Souza2019-06-18T15:34:21Zoai:revistas.usp.br:article/143684Revistahttp://www.revistas.usp.br/comueducPUBhttps://www.revistas.usp.br/comueduc/oaicomueduc@usp.br2316-91250104-6829opendoar:2023-01-13T10:36:26.011714Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Pedagogy and mobile devices: between Thumbelinas and Prosumers Pedagogia e dispositivos móveis: entre Polegarzinhas e Prossumidores |
title |
Pedagogy and mobile devices: between Thumbelinas and Prosumers |
spellingShingle |
Pedagogy and mobile devices: between Thumbelinas and Prosumers Genaro, Ednei de pedagogy mobile devices school institutions Paula Sibilia Michel Serres pedagogia dispositivos móveis instituições escolares Paula Sibilia Michel Serres |
title_short |
Pedagogy and mobile devices: between Thumbelinas and Prosumers |
title_full |
Pedagogy and mobile devices: between Thumbelinas and Prosumers |
title_fullStr |
Pedagogy and mobile devices: between Thumbelinas and Prosumers |
title_full_unstemmed |
Pedagogy and mobile devices: between Thumbelinas and Prosumers |
title_sort |
Pedagogy and mobile devices: between Thumbelinas and Prosumers |
author |
Genaro, Ednei de |
author_facet |
Genaro, Ednei de Rocha, Nadir da Silveira Souza |
author_role |
author |
author2 |
Rocha, Nadir da Silveira Souza |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Genaro, Ednei de Rocha, Nadir da Silveira Souza |
dc.subject.por.fl_str_mv |
pedagogy mobile devices school institutions Paula Sibilia Michel Serres pedagogia dispositivos móveis instituições escolares Paula Sibilia Michel Serres |
topic |
pedagogy mobile devices school institutions Paula Sibilia Michel Serres pedagogia dispositivos móveis instituições escolares Paula Sibilia Michel Serres |
description |
This article seeks to think about the ways of thinking and positioning oneself before the changes in educational institutions with the integration of mobile devices. We have established a critical reading of the works of Paula Sibilia, Redes ou paredes [Networks or Walls], and Michel Serres, Thumbelina, especially reflecting about the influence of these devices, connected to the internet and inserted into the classroom, on the pedagogical communication issues between students, teachers, and media. Think about pedagogy and mobile devices based on such authors allows us a double perspective, speculative and recursive. From an urgent debate, we establish considerations, analyses, and hypotheses. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-05-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/143684 10.11606/issn.2316-9125.v24i1p44-55 |
url |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/143684 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2316-9125.v24i1p44-55 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/143684/153629 https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/143684/153630 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Comunicação & Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Comunicação & Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Comunicação & Educação; v. 24 n. 1 (2019): Expressões Educomunicativas: arte, rádio, fanzine e publicidade; 44-55 Comunicação & Educação; Vol. 24 No. 1 (2019): Expressões Educomunicativas: arte, rádio, fanzine e publicidade; 44-55 Comunicação & Educação; Vol. 24 Núm. 1 (2019): Expressões Educomunicativas: arte, rádio, fanzine e publicidade; 44-55 2316-9125 0104-6829 reponame:Comunicação & Educação (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Comunicação & Educação (Online) |
collection |
Comunicação & Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Comunicação & Educação (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
comueduc@usp.br |
_version_ |
1797047092208730112 |