Em busca de novas narrativas organizacionais: análise de conteúdo audiovisual e proposta de matriz estruturante em storytelling

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cogo, Rodrigo Silveira
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Organicom (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/139167
Resumo: Day-to-day determinations when communicating show a considerable distance between the projection of the identity and the perception generated, which makes it evident that to inform and to communicate are very different instances in the relationship and dialogue process. This is even more radical at a time of multi-protagonism, densification of the sources of trust and an overload of circulating messages. It is in this environment that this study was motivated and proposed: to bring together, analyze, understand, schematize and assist in applying the narrative format of storytelling, particularly the one based on the experience of the evoking source. It concerns the arousal of reminiscence of life histories and their interlacing with the trajectory at a time of organizational agents. An analysis is conducted of the institutional audiovisual content of ten organizations, through a technique of structural analysis of the narrative, with proposal of a structuring matrix of storytelling elements.
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spelling Em busca de novas narrativas organizacionais: análise de conteúdo audiovisual e proposta de matriz estruturante em storytellingIn the search for new organizational narratives: analysis of audiovisual content and a proposal of a structuring matrix in storytellingEn busca de nuevas narrativas organizacionales: análisis de contenido audiovisual y propuesta de matriz estructurante en storytellingComunicación organizacional. Responsabilidad histórica. Memoria organizacional. Storytelling.Orgnizational communication. Historical responsibility. Organizational memory. Storytelling.Comunicação organizacional. Esponsabilidade Histórica. Memória organizacional. Storytelling.Day-to-day determinations when communicating show a considerable distance between the projection of the identity and the perception generated, which makes it evident that to inform and to communicate are very different instances in the relationship and dialogue process. This is even more radical at a time of multi-protagonism, densification of the sources of trust and an overload of circulating messages. It is in this environment that this study was motivated and proposed: to bring together, analyze, understand, schematize and assist in applying the narrative format of storytelling, particularly the one based on the experience of the evoking source. It concerns the arousal of reminiscence of life histories and their interlacing with the trajectory at a time of organizational agents. An analysis is conducted of the institutional audiovisual content of ten organizations, through a technique of structural analysis of the narrative, with proposal of a structuring matrix of storytelling elements.Constataciones cotidianas en el quehacer da comunicación apuntan una distancia considerable entre la proyección de la identidad y la percepción generada, lo que demuestra que informar y comunicar son instancias muy diferentes en el proceso de relacionamiento y de diálogo. Esto es todavía más radical en una época de multiprotagonismo, engrosamiento de las fuentes de confianza y sobrecarga de mensajes circulantes. Es en este panorama que el presente estudio fue motivado y propuesto: reunir, observar, analizar, entender, esquematizar y auxiliar a aplicar el formato narrativo del storytelling, especialmente aquel basado en la experiencia de la fuente evocadora. Se trata de suscitar la rememoración de historias de vida y su entrelazamiento con la trayectoria en el tiempo de agentes organizacionales. Realizado un análisis de contenido audiovisual institucional diez organizaciones, a través de la técnica del análisis estructural de la narrativa, se propone una matriz estructurante de elementos en storytelling.Constatações cotidianas no fazer comunicação apontam uma distância considerável entre a projeção da identidade e a percepção gerada, o que evidencia que informar e comunicar são instâncias muito diferentes no processo de relacionamento e de diálogo. Isto é ainda mais radical numa época de multiprotagonismo, adensamento das fontes de confiança e sobrecarga de mensagens circulantes. É neste panorama que o presente estudo foi motivado e proposto: reunir, observar, analisar, entender, esquematizar e auxiliar a aplicar o formato narrativo do storytelling, especialmente aquele baseado na experiência da fonte evocadora. Trata-se de suscitar a rememoração de histórias de vida e seu entrelace com a trajetória no tempo de agentes organizacionais. É feita uma análise de conteúdo audiovisual institucional de dez organizações, pela técnica da análise estrutural da narrativa, e proposta uma matriz estruturante de elementos em storytelling. Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2013-06-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/13916710.11606/issn.2238-2593.organicom.2013.139167Organicom; v. 10 n. 18 (2013): Comunicação e Sustentabilidade; 31-442238-25931807-1236reponame:Organicom (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/139167/134509Copyright (c) 2017 Organicominfo:eu-repo/semantics/openAccessCogo, Rodrigo Silveira2017-11-07T17:11:08Zoai:revistas.usp.br:article/139167Revistahttps://www.revistas.usp.br/organicomPUBhttps://www.revistas.usp.br/organicom/oairevistaorganicom@usp.br2238-25931807-1236opendoar:2023-01-13T10:35:32.518398Organicom (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
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