Between business and public interests: organizational communication impacts in the face of disinformation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Calonego, Renata
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Carareto, Mariana, Andrelo, Roseane
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Organicom (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/188021
Resumo: This study aims to analyze business initiatives to combat COVID-19, facing the problem of disinformation, to reflect on the public impact of organizational communication. Based on a theoretical foundation to contextualize the debate, we did a Critical Discourse Analysis of the initial communication strategies of the Unidos Pela Vacina (United for Vaccines) movement. The results suggest questions about the boundary between business and public interests in companies’ social impact actions.
id USP-72_7f55b1d242388a3172c4f54ddbd063bd
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/188021
network_acronym_str USP-72
network_name_str Organicom (Online)
repository_id_str
spelling Between business and public interests: organizational communication impacts in the face of disinformationEntre os interesses empresarial e público: impactos da comunicação organizacional diante da desinformaçãoEntre el interés público y el corporativo: impactos de la comunicación organizacional frente a la desinformaciónOrganizational communicationDisinformationcovid-19Public interestBusiness interestsComunicación organizacionalDesinformacióncovid-19Interés públicoInterés corporativoComunicação organizacionalDesinformaçãocovid-19Interesse públicoInteresse empresarialThis study aims to analyze business initiatives to combat COVID-19, facing the problem of disinformation, to reflect on the public impact of organizational communication. Based on a theoretical foundation to contextualize the debate, we did a Critical Discourse Analysis of the initial communication strategies of the Unidos Pela Vacina (United for Vaccines) movement. The results suggest questions about the boundary between business and public interests in companies’ social impact actions.El objetivo de este estudio es analizar las iniciativas corporativas de enfrentamiento del covid-19 frente al problema de la desinformación, para reflexionar sobre el impacto público de la comunicación organizacional. Así, desde una base teórica para contextualizar el debate, se aplicó el Análisis Crítico del Discurso en las estrategias de comunicación iniciales del movimiento Unidos Pela Vacina. Los resultados apuntan a interrogantes sobre la frontera entre los intereses corporativos y públicos en las acciones de impacto social de las empresas.O objetivo deste estudo é analisar iniciativas empresariais de combate à covid-19 diante da problemática da desinformação, para refletir sobre o impacto público da comunicação organizacional. A partir de uma fundamentação teórica para contextualizar o debate, realizamos a análise crítica do discurso das estratégias comunicacionais iniciais do movimento Unidos pela Vacina. Os resultados sugerem questões sobre o limite entre os interesses empresarial e público em ações de impacto social das empresas.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2021-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/18802110.11606/issn.2238-2593.organicom.2021.188021Organicom; v. 18 n. 37 (2021): Ouvindo Nosso Entorno Latinoamericano: Comunicação nas e das organizações em tempos turbulentos; 72-832238-25931807-1236reponame:Organicom (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/188021/178892Copyright (c) 2021 Renata Calonego, Mariana Carareto, Roseane Andrelohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCalonego, RenataCarareto, MarianaAndrelo, Roseane2022-01-04T22:03:21Zoai:revistas.usp.br:article/188021Revistahttps://www.revistas.usp.br/organicomPUBhttps://www.revistas.usp.br/organicom/oairevistaorganicom@usp.br2238-25931807-1236opendoar:2023-01-13T10:35:57.092906Organicom (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Between business and public interests: organizational communication impacts in the face of disinformation
Entre os interesses empresarial e público: impactos da comunicação organizacional diante da desinformação
Entre el interés público y el corporativo: impactos de la comunicación organizacional frente a la desinformación
title Between business and public interests: organizational communication impacts in the face of disinformation
spellingShingle Between business and public interests: organizational communication impacts in the face of disinformation
Calonego, Renata
Organizational communication
Disinformation
covid-19
Public interest
Business interests
Comunicación organizacional
Desinformación
covid-19
Interés público
Interés corporativo
Comunicação organizacional
Desinformação
covid-19
Interesse público
Interesse empresarial
title_short Between business and public interests: organizational communication impacts in the face of disinformation
title_full Between business and public interests: organizational communication impacts in the face of disinformation
title_fullStr Between business and public interests: organizational communication impacts in the face of disinformation
title_full_unstemmed Between business and public interests: organizational communication impacts in the face of disinformation
title_sort Between business and public interests: organizational communication impacts in the face of disinformation
author Calonego, Renata
author_facet Calonego, Renata
Carareto, Mariana
Andrelo, Roseane
author_role author
author2 Carareto, Mariana
Andrelo, Roseane
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Calonego, Renata
Carareto, Mariana
Andrelo, Roseane
dc.subject.por.fl_str_mv Organizational communication
Disinformation
covid-19
Public interest
Business interests
Comunicación organizacional
Desinformación
covid-19
Interés público
Interés corporativo
Comunicação organizacional
Desinformação
covid-19
Interesse público
Interesse empresarial
topic Organizational communication
Disinformation
covid-19
Public interest
Business interests
Comunicación organizacional
Desinformación
covid-19
Interés público
Interés corporativo
Comunicação organizacional
Desinformação
covid-19
Interesse público
Interesse empresarial
description This study aims to analyze business initiatives to combat COVID-19, facing the problem of disinformation, to reflect on the public impact of organizational communication. Based on a theoretical foundation to contextualize the debate, we did a Critical Discourse Analysis of the initial communication strategies of the Unidos Pela Vacina (United for Vaccines) movement. The results suggest questions about the boundary between business and public interests in companies’ social impact actions.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/188021
10.11606/issn.2238-2593.organicom.2021.188021
url https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/188021
identifier_str_mv 10.11606/issn.2238-2593.organicom.2021.188021
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/188021/178892
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Renata Calonego, Mariana Carareto, Roseane Andrelo
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Renata Calonego, Mariana Carareto, Roseane Andrelo
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Organicom; v. 18 n. 37 (2021): Ouvindo Nosso Entorno Latinoamericano: Comunicação nas e das organizações em tempos turbulentos; 72-83
2238-2593
1807-1236
reponame:Organicom (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Organicom (Online)
collection Organicom (Online)
repository.name.fl_str_mv Organicom (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv revistaorganicom@usp.br
_version_ 1797047111377747968