Between business and public interests: organizational communication impacts in the face of disinformation
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Organicom (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/188021 |
Resumo: | This study aims to analyze business initiatives to combat COVID-19, facing the problem of disinformation, to reflect on the public impact of organizational communication. Based on a theoretical foundation to contextualize the debate, we did a Critical Discourse Analysis of the initial communication strategies of the Unidos Pela Vacina (United for Vaccines) movement. The results suggest questions about the boundary between business and public interests in companies’ social impact actions. |
id |
USP-72_7f55b1d242388a3172c4f54ddbd063bd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/188021 |
network_acronym_str |
USP-72 |
network_name_str |
Organicom (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Between business and public interests: organizational communication impacts in the face of disinformationEntre os interesses empresarial e público: impactos da comunicação organizacional diante da desinformaçãoEntre el interés público y el corporativo: impactos de la comunicación organizacional frente a la desinformaciónOrganizational communicationDisinformationcovid-19Public interestBusiness interestsComunicación organizacionalDesinformacióncovid-19Interés públicoInterés corporativoComunicação organizacionalDesinformaçãocovid-19Interesse públicoInteresse empresarialThis study aims to analyze business initiatives to combat COVID-19, facing the problem of disinformation, to reflect on the public impact of organizational communication. Based on a theoretical foundation to contextualize the debate, we did a Critical Discourse Analysis of the initial communication strategies of the Unidos Pela Vacina (United for Vaccines) movement. The results suggest questions about the boundary between business and public interests in companies’ social impact actions.El objetivo de este estudio es analizar las iniciativas corporativas de enfrentamiento del covid-19 frente al problema de la desinformación, para reflexionar sobre el impacto público de la comunicación organizacional. Así, desde una base teórica para contextualizar el debate, se aplicó el Análisis Crítico del Discurso en las estrategias de comunicación iniciales del movimiento Unidos Pela Vacina. Los resultados apuntan a interrogantes sobre la frontera entre los intereses corporativos y públicos en las acciones de impacto social de las empresas.O objetivo deste estudo é analisar iniciativas empresariais de combate à covid-19 diante da problemática da desinformação, para refletir sobre o impacto público da comunicação organizacional. A partir de uma fundamentação teórica para contextualizar o debate, realizamos a análise crítica do discurso das estratégias comunicacionais iniciais do movimento Unidos pela Vacina. Os resultados sugerem questões sobre o limite entre os interesses empresarial e público em ações de impacto social das empresas.Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2021-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/18802110.11606/issn.2238-2593.organicom.2021.188021Organicom; v. 18 n. 37 (2021): Ouvindo Nosso Entorno Latinoamericano: Comunicação nas e das organizações em tempos turbulentos; 72-832238-25931807-1236reponame:Organicom (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/188021/178892Copyright (c) 2021 Renata Calonego, Mariana Carareto, Roseane Andrelohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCalonego, RenataCarareto, MarianaAndrelo, Roseane2022-01-04T22:03:21Zoai:revistas.usp.br:article/188021Revistahttps://www.revistas.usp.br/organicomPUBhttps://www.revistas.usp.br/organicom/oairevistaorganicom@usp.br2238-25931807-1236opendoar:2023-01-13T10:35:57.092906Organicom (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Between business and public interests: organizational communication impacts in the face of disinformation Entre os interesses empresarial e público: impactos da comunicação organizacional diante da desinformação Entre el interés público y el corporativo: impactos de la comunicación organizacional frente a la desinformación |
title |
Between business and public interests: organizational communication impacts in the face of disinformation |
spellingShingle |
Between business and public interests: organizational communication impacts in the face of disinformation Calonego, Renata Organizational communication Disinformation covid-19 Public interest Business interests Comunicación organizacional Desinformación covid-19 Interés público Interés corporativo Comunicação organizacional Desinformação covid-19 Interesse público Interesse empresarial |
title_short |
Between business and public interests: organizational communication impacts in the face of disinformation |
title_full |
Between business and public interests: organizational communication impacts in the face of disinformation |
title_fullStr |
Between business and public interests: organizational communication impacts in the face of disinformation |
title_full_unstemmed |
Between business and public interests: organizational communication impacts in the face of disinformation |
title_sort |
Between business and public interests: organizational communication impacts in the face of disinformation |
author |
Calonego, Renata |
author_facet |
Calonego, Renata Carareto, Mariana Andrelo, Roseane |
author_role |
author |
author2 |
Carareto, Mariana Andrelo, Roseane |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Calonego, Renata Carareto, Mariana Andrelo, Roseane |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Organizational communication Disinformation covid-19 Public interest Business interests Comunicación organizacional Desinformación covid-19 Interés público Interés corporativo Comunicação organizacional Desinformação covid-19 Interesse público Interesse empresarial |
topic |
Organizational communication Disinformation covid-19 Public interest Business interests Comunicación organizacional Desinformación covid-19 Interés público Interés corporativo Comunicação organizacional Desinformação covid-19 Interesse público Interesse empresarial |
description |
This study aims to analyze business initiatives to combat COVID-19, facing the problem of disinformation, to reflect on the public impact of organizational communication. Based on a theoretical foundation to contextualize the debate, we did a Critical Discourse Analysis of the initial communication strategies of the Unidos Pela Vacina (United for Vaccines) movement. The results suggest questions about the boundary between business and public interests in companies’ social impact actions. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/188021 10.11606/issn.2238-2593.organicom.2021.188021 |
url |
https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/188021 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2238-2593.organicom.2021.188021 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/188021/178892 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Renata Calonego, Mariana Carareto, Roseane Andrelo https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Renata Calonego, Mariana Carareto, Roseane Andrelo https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Organicom; v. 18 n. 37 (2021): Ouvindo Nosso Entorno Latinoamericano: Comunicação nas e das organizações em tempos turbulentos; 72-83 2238-2593 1807-1236 reponame:Organicom (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Organicom (Online) |
collection |
Organicom (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Organicom (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaorganicom@usp.br |
_version_ |
1797047111377747968 |