Las disputas argumentativas alrededor del Nuevo Código Forestal en Twitter: comunicación, economía y sociedad en la perspectiva ambiental

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Medeiros, Priscila Muniz de
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Silva Júnior, José Afonso da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Organicom (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/139174
Resumo: This article aims at analyzing quantitatively and qualitatively the communicative flows on the Twitter concerning the changes in the Brazilian Forestry Code, in order to understand if the microblog’s communicative environment was used in a way by which it could reveal a plurality of discourses and arguments involving different positions in the dispute. After this plurality was partially proven, the arguments used by both sides of the dispute (for and against the changes) were listed and confronted with a theoretical context concerning the environment anchored on communication, economics and social sciences issues.
id USP-72_9217153b64c35ce48765d0c4975f35d7
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/139174
network_acronym_str USP-72
network_name_str Organicom (Online)
repository_id_str
spelling Las disputas argumentativas alrededor del Nuevo Código Forestal en Twitter: comunicación, economía y sociedad en la perspectiva ambientalAs disputas argumentativas em torno do novo Código Florestal no Twitter: comunicação, economia e sociedade na perspectiva ambientalThe argumentative disputes concerning the new Forestry Code on the Twitter: communication, economics and society under the environmental perspectiveCódigo florestal. Medio ambiente. Nuevas mídias. Twitter. Comunicación.Forestry code. Environment. New media. Twitter. Communication.Código florestal. Meio ambiente. Novas mídias. Twitter. Comunicação.This article aims at analyzing quantitatively and qualitatively the communicative flows on the Twitter concerning the changes in the Brazilian Forestry Code, in order to understand if the microblog’s communicative environment was used in a way by which it could reveal a plurality of discourses and arguments involving different positions in the dispute. After this plurality was partially proven, the arguments used by both sides of the dispute (for and against the changes) were listed and confronted with a theoretical context concerning the environment anchored on communication, economics and social sciences issues.Este artículo tiene como objetivo analizar cuantitativa y cuantitativamente los flujos comunicativos en el Twitter sobre los cambios en el Código Forestal brasilero a fin de comprender si el ambiente comunicativo de ese microblog fue o no utilizado para manifestar una pluralidad de discursos y argumentos envolviendo diferentes posiciones en la disputa. Después de comprobar parcialmente esa pluralidad, los argumentos utilizados por ambas partes de la disputa (aquellos en favor y en contra del cambio) fueron listados y confrontados con un marco teórico sobre medio ambiente basado en cuestiones de comunicación, economía y ciencias sociales.O presente artigo teve como objetivo analisar quanti e qualitativamente os fluxos comunicativos no Twitter sobre as mudanças no Código Florestal, visando entender se o ambiente comunicativo desse microblog foi ou não usado de modo a manifestar uma pluralidade de discursos e argumentos envolvendo diferentes posições na disputa. Depois de comprovar parcialmente tal pluralidade, os argumentos utilizados pelos dois lados da disputa (os favoráveis e os contrários às mudanças) foram elencados e confrontados com um referencial teórico sobre meio ambiente ancorado em questões de comunicação, economia e ciências sociais. Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2013-06-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/13917410.11606/issn.2238-2593.organicom.2013.139174Organicom; v. 10 n. 18 (2013): Comunicação e Sustentabilidade; 123-1372238-25931807-1236reponame:Organicom (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/139174/134516Copyright (c) 2017 Organicominfo:eu-repo/semantics/openAccessMedeiros, Priscila Muniz deSilva Júnior, José Afonso da2017-11-08T10:48:24Zoai:revistas.usp.br:article/139174Revistahttps://www.revistas.usp.br/organicomPUBhttps://www.revistas.usp.br/organicom/oairevistaorganicom@usp.br2238-25931807-1236opendoar:2023-01-13T10:35:32.966430Organicom (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Las disputas argumentativas alrededor del Nuevo Código Forestal en Twitter: comunicación, economía y sociedad en la perspectiva ambiental
As disputas argumentativas em torno do novo Código Florestal no Twitter: comunicação, economia e sociedade na perspectiva ambiental
The argumentative disputes concerning the new Forestry Code on the Twitter: communication, economics and society under the environmental perspective
title Las disputas argumentativas alrededor del Nuevo Código Forestal en Twitter: comunicación, economía y sociedad en la perspectiva ambiental
spellingShingle Las disputas argumentativas alrededor del Nuevo Código Forestal en Twitter: comunicación, economía y sociedad en la perspectiva ambiental
Medeiros, Priscila Muniz de
Código florestal. Medio ambiente. Nuevas mídias. Twitter. Comunicación.
Forestry code. Environment. New media. Twitter. Communication.
Código florestal. Meio ambiente. Novas mídias. Twitter. Comunicação.
title_short Las disputas argumentativas alrededor del Nuevo Código Forestal en Twitter: comunicación, economía y sociedad en la perspectiva ambiental
title_full Las disputas argumentativas alrededor del Nuevo Código Forestal en Twitter: comunicación, economía y sociedad en la perspectiva ambiental
title_fullStr Las disputas argumentativas alrededor del Nuevo Código Forestal en Twitter: comunicación, economía y sociedad en la perspectiva ambiental
title_full_unstemmed Las disputas argumentativas alrededor del Nuevo Código Forestal en Twitter: comunicación, economía y sociedad en la perspectiva ambiental
title_sort Las disputas argumentativas alrededor del Nuevo Código Forestal en Twitter: comunicación, economía y sociedad en la perspectiva ambiental
author Medeiros, Priscila Muniz de
author_facet Medeiros, Priscila Muniz de
Silva Júnior, José Afonso da
author_role author
author2 Silva Júnior, José Afonso da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Medeiros, Priscila Muniz de
Silva Júnior, José Afonso da
dc.subject.por.fl_str_mv Código florestal. Medio ambiente. Nuevas mídias. Twitter. Comunicación.
Forestry code. Environment. New media. Twitter. Communication.
Código florestal. Meio ambiente. Novas mídias. Twitter. Comunicação.
topic Código florestal. Medio ambiente. Nuevas mídias. Twitter. Comunicación.
Forestry code. Environment. New media. Twitter. Communication.
Código florestal. Meio ambiente. Novas mídias. Twitter. Comunicação.
description This article aims at analyzing quantitatively and qualitatively the communicative flows on the Twitter concerning the changes in the Brazilian Forestry Code, in order to understand if the microblog’s communicative environment was used in a way by which it could reveal a plurality of discourses and arguments involving different positions in the dispute. After this plurality was partially proven, the arguments used by both sides of the dispute (for and against the changes) were listed and confronted with a theoretical context concerning the environment anchored on communication, economics and social sciences issues.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-06-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/139174
10.11606/issn.2238-2593.organicom.2013.139174
url https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/139174
identifier_str_mv 10.11606/issn.2238-2593.organicom.2013.139174
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/139174/134516
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Organicom
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Organicom
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes
dc.source.none.fl_str_mv Organicom; v. 10 n. 18 (2013): Comunicação e Sustentabilidade; 123-137
2238-2593
1807-1236
reponame:Organicom (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Organicom (Online)
collection Organicom (Online)
repository.name.fl_str_mv Organicom (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv revistaorganicom@usp.br
_version_ 1797047109405376512