Las disputas argumentativas alrededor del Nuevo Código Forestal en Twitter: comunicación, economía y sociedad en la perspectiva ambiental
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Organicom (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/139174 |
Resumo: | This article aims at analyzing quantitatively and qualitatively the communicative flows on the Twitter concerning the changes in the Brazilian Forestry Code, in order to understand if the microblog’s communicative environment was used in a way by which it could reveal a plurality of discourses and arguments involving different positions in the dispute. After this plurality was partially proven, the arguments used by both sides of the dispute (for and against the changes) were listed and confronted with a theoretical context concerning the environment anchored on communication, economics and social sciences issues. |
id |
USP-72_9217153b64c35ce48765d0c4975f35d7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/139174 |
network_acronym_str |
USP-72 |
network_name_str |
Organicom (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Las disputas argumentativas alrededor del Nuevo Código Forestal en Twitter: comunicación, economía y sociedad en la perspectiva ambientalAs disputas argumentativas em torno do novo Código Florestal no Twitter: comunicação, economia e sociedade na perspectiva ambientalThe argumentative disputes concerning the new Forestry Code on the Twitter: communication, economics and society under the environmental perspectiveCódigo florestal. Medio ambiente. Nuevas mídias. Twitter. Comunicación.Forestry code. Environment. New media. Twitter. Communication.Código florestal. Meio ambiente. Novas mídias. Twitter. Comunicação.This article aims at analyzing quantitatively and qualitatively the communicative flows on the Twitter concerning the changes in the Brazilian Forestry Code, in order to understand if the microblog’s communicative environment was used in a way by which it could reveal a plurality of discourses and arguments involving different positions in the dispute. After this plurality was partially proven, the arguments used by both sides of the dispute (for and against the changes) were listed and confronted with a theoretical context concerning the environment anchored on communication, economics and social sciences issues.Este artículo tiene como objetivo analizar cuantitativa y cuantitativamente los flujos comunicativos en el Twitter sobre los cambios en el Código Forestal brasilero a fin de comprender si el ambiente comunicativo de ese microblog fue o no utilizado para manifestar una pluralidad de discursos y argumentos envolviendo diferentes posiciones en la disputa. Después de comprobar parcialmente esa pluralidad, los argumentos utilizados por ambas partes de la disputa (aquellos en favor y en contra del cambio) fueron listados y confrontados con un marco teórico sobre medio ambiente basado en cuestiones de comunicación, economía y ciencias sociales.O presente artigo teve como objetivo analisar quanti e qualitativamente os fluxos comunicativos no Twitter sobre as mudanças no Código Florestal, visando entender se o ambiente comunicativo desse microblog foi ou não usado de modo a manifestar uma pluralidade de discursos e argumentos envolvendo diferentes posições na disputa. Depois de comprovar parcialmente tal pluralidade, os argumentos utilizados pelos dois lados da disputa (os favoráveis e os contrários às mudanças) foram elencados e confrontados com um referencial teórico sobre meio ambiente ancorado em questões de comunicação, economia e ciências sociais. Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2013-06-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/13917410.11606/issn.2238-2593.organicom.2013.139174Organicom; v. 10 n. 18 (2013): Comunicação e Sustentabilidade; 123-1372238-25931807-1236reponame:Organicom (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/139174/134516Copyright (c) 2017 Organicominfo:eu-repo/semantics/openAccessMedeiros, Priscila Muniz deSilva Júnior, José Afonso da2017-11-08T10:48:24Zoai:revistas.usp.br:article/139174Revistahttps://www.revistas.usp.br/organicomPUBhttps://www.revistas.usp.br/organicom/oairevistaorganicom@usp.br2238-25931807-1236opendoar:2023-01-13T10:35:32.966430Organicom (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Las disputas argumentativas alrededor del Nuevo Código Forestal en Twitter: comunicación, economía y sociedad en la perspectiva ambiental As disputas argumentativas em torno do novo Código Florestal no Twitter: comunicação, economia e sociedade na perspectiva ambiental The argumentative disputes concerning the new Forestry Code on the Twitter: communication, economics and society under the environmental perspective |
title |
Las disputas argumentativas alrededor del Nuevo Código Forestal en Twitter: comunicación, economía y sociedad en la perspectiva ambiental |
spellingShingle |
Las disputas argumentativas alrededor del Nuevo Código Forestal en Twitter: comunicación, economía y sociedad en la perspectiva ambiental Medeiros, Priscila Muniz de Código florestal. Medio ambiente. Nuevas mídias. Twitter. Comunicación. Forestry code. Environment. New media. Twitter. Communication. Código florestal. Meio ambiente. Novas mídias. Twitter. Comunicação. |
title_short |
Las disputas argumentativas alrededor del Nuevo Código Forestal en Twitter: comunicación, economía y sociedad en la perspectiva ambiental |
title_full |
Las disputas argumentativas alrededor del Nuevo Código Forestal en Twitter: comunicación, economía y sociedad en la perspectiva ambiental |
title_fullStr |
Las disputas argumentativas alrededor del Nuevo Código Forestal en Twitter: comunicación, economía y sociedad en la perspectiva ambiental |
title_full_unstemmed |
Las disputas argumentativas alrededor del Nuevo Código Forestal en Twitter: comunicación, economía y sociedad en la perspectiva ambiental |
title_sort |
Las disputas argumentativas alrededor del Nuevo Código Forestal en Twitter: comunicación, economía y sociedad en la perspectiva ambiental |
author |
Medeiros, Priscila Muniz de |
author_facet |
Medeiros, Priscila Muniz de Silva Júnior, José Afonso da |
author_role |
author |
author2 |
Silva Júnior, José Afonso da |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Medeiros, Priscila Muniz de Silva Júnior, José Afonso da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Código florestal. Medio ambiente. Nuevas mídias. Twitter. Comunicación. Forestry code. Environment. New media. Twitter. Communication. Código florestal. Meio ambiente. Novas mídias. Twitter. Comunicação. |
topic |
Código florestal. Medio ambiente. Nuevas mídias. Twitter. Comunicación. Forestry code. Environment. New media. Twitter. Communication. Código florestal. Meio ambiente. Novas mídias. Twitter. Comunicação. |
description |
This article aims at analyzing quantitatively and qualitatively the communicative flows on the Twitter concerning the changes in the Brazilian Forestry Code, in order to understand if the microblog’s communicative environment was used in a way by which it could reveal a plurality of discourses and arguments involving different positions in the dispute. After this plurality was partially proven, the arguments used by both sides of the dispute (for and against the changes) were listed and confronted with a theoretical context concerning the environment anchored on communication, economics and social sciences issues. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-06-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/139174 10.11606/issn.2238-2593.organicom.2013.139174 |
url |
https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/139174 |
identifier_str_mv |
10.11606/issn.2238-2593.organicom.2013.139174 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/139174/134516 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Organicom info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Organicom |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
Organicom; v. 10 n. 18 (2013): Comunicação e Sustentabilidade; 123-137 2238-2593 1807-1236 reponame:Organicom (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Organicom (Online) |
collection |
Organicom (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Organicom (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaorganicom@usp.br |
_version_ |
1797047109405376512 |