Relações públicas no capitalismo cognitivo
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Organicom (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/139103 |
Resumo: | The objective of this essay is of briefly pointing out the principal theoretical aspects relative to the paradigmatic changes in capitalism, as well as addressing the question of whether or not public relations reflects on the effectiveness of its assumptions as to the potential of collaborating to increase the potentiality of the productive forces. The changes engendered by cognitive capitalism are disclosed in multiple dimensions, among which immaterial work, which create new paradigms in the capital-labor relations, but do not extract from the public relations activity its power of contributing to establish relations of complicity between the organization and its “collaborators” and of recruiting consensus in the society. |
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Relações públicas no capitalismo cognitivoPublic relations in cognitive capitalismLas relaciones públicas en el capitalismo cognitivoRelaciones Públicas. Capitalismo cognitivo. Productividad. Conocimiento. Trabajo inmaterial.Public Relations. Cognitive capitalism. Productivity. Knowledge. Immaterial work.Relações Públicas. Capitalismo cognitivo. Produtividade. Conhecimento. Trabalho imaterial.The objective of this essay is of briefly pointing out the principal theoretical aspects relative to the paradigmatic changes in capitalism, as well as addressing the question of whether or not public relations reflects on the effectiveness of its assumptions as to the potential of collaborating to increase the potentiality of the productive forces. The changes engendered by cognitive capitalism are disclosed in multiple dimensions, among which immaterial work, which create new paradigms in the capital-labor relations, but do not extract from the public relations activity its power of contributing to establish relations of complicity between the organization and its “collaborators” and of recruiting consensus in the society.El objetivo de este ensayo es apuntar brevemente los principales aspectos teóricos sobre los cambios paradigmáticos en el capitalismo, además de aproximar la cuestión de las relaciones públicas. Para ello, se reflexiona sobre la efectividad o no de sus presupuestos con relación al potencial de colaborar para aumentar la potenciación de las fuerzas productivas. Los cambios engendrados por el capitalismo cognitivo se revelan en múltiples dimensiones (entre ellas, el trabajo inmaterial), que instituyen nuevos paradigmas en las relaciones capital-trabajo, pero no extraen de la actividad de relaciones públicas su poder de contribuir a establecer relaciones de complicidad entre la organización y sus “colaboradores” y de buscar consensos en la sociedad.O objetivo deste ensaio é apontar brevemente os principais aspectos teóricos sobre as mudanças paradigmáticas no capitalismo, além de aproximar a questão das relações públicas refletindo sobre a efetividade ou não de seus pressupostos quanto ao potencial de colaborar para aumentar a potenciação das forças produtivas. As mudanças engendradas pelo capitalismo cognitivo se revelam em múltiplas dimensões, entre elas o trabalho imaterial, as quais instituem novos paradigmas nas relações capital-trabalho, mas não extraem da atividade de relações públicas o seu poder de contribuir para estabelecer relações de cumplicidade entre a organização e os seus “colaboradores” e de angariar consensos na sociedade. Universidade de São Paulo. Escola de Comunicações e Artes2011-12-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/13910310.11606/issn.2238-2593.organicom.2011.139103Organicom; v. 8 n. 15 (2011): Comunicação e Esporte: pesquisa, marketing e mídia; 14-292238-25931807-1236reponame:Organicom (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/organicom/article/view/139103/134452Copyright (c) 2017 Organicominfo:eu-repo/semantics/openAccessPeruzzo, Cicilia Maria Krohling2017-11-07T11:57:39Zoai:revistas.usp.br:article/139103Revistahttps://www.revistas.usp.br/organicomPUBhttps://www.revistas.usp.br/organicom/oairevistaorganicom@usp.br2238-25931807-1236opendoar:2023-01-13T10:35:29.390054Organicom (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
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