O ensino da arte nas prisões: desafios, possibilidades e limites para uma educação humanizadora

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martins , Valdir Borges
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UTP
Texto Completo: http://tede.utp.br:8080/jspui/handle/tede/1269
Resumo: This research aims to analyze the teaching art from its humanizing dimension as school discipline offered to students in a situation of deprivation of liberty by checking the challenges and possibilities for such an offer. For this was directed a study of art from a concept that features its humanizing aspect, therefore, we were chosen as theoretical foundation Marxist aesthetics, to understand that Marxism, based on human historicity, provides us with a solid foundation for understanding humanism in order that we become more human as we become aware of our history. By linking art and humanization of education in prisons, it was decided by a study of public policies for this type of education, checking the challenges for the execution of this offer, the existing legislation, the applicability in education as a right and the possibility of reintegration social students attended in criminal units. After the conceptual analysis of art and understanding of the specificity of the prison as a potential educational space, there was the possibility of humanization of art and education itself that space. Will reflect also on the art of teaching concepts in Brazil, and on the practical universe of this teaching through the school's Pedagogical Political Project analysis with regard to the teaching of art. This work therefore presents challenges and opportunities related to themes: humanization, art, education and prison.
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For this was directed a study of art from a concept that features its humanizing aspect, therefore, we were chosen as theoretical foundation Marxist aesthetics, to understand that Marxism, based on human historicity, provides us with a solid foundation for understanding humanism in order that we become more human as we become aware of our history. By linking art and humanization of education in prisons, it was decided by a study of public policies for this type of education, checking the challenges for the execution of this offer, the existing legislation, the applicability in education as a right and the possibility of reintegration social students attended in criminal units. After the conceptual analysis of art and understanding of the specificity of the prison as a potential educational space, there was the possibility of humanization of art and education itself that space. Will reflect also on the art of teaching concepts in Brazil, and on the practical universe of this teaching through the school's Pedagogical Political Project analysis with regard to the teaching of art. This work therefore presents challenges and opportunities related to themes: humanization, art, education and prison.A presente pesquisa tem por objetivo analisar o ensino a arte a partir de sua dimensão humanizadora, enquanto disciplina escolar ofertada a alunos em situação de privação de liberdade, verificando os desafios, limites e possiblidades para tal oferta. Para tanto, foi direcionado um estudo da arte a partir de uma conceituação que caracterize seu aspecto humanizador. Desta forma, escolheu-se como fundamentação teórica a estética marxista, por compreendermos que o marxismo, fundamentado na historicidade humana, nos fornece sólidas bases para compreensão do humanismo, pois nos tornamos mais humanos na medida em que tomamos consciência de nossa história. Ao relacionar arte e humanização à educação prisional, optamos por um estudo sobre as políticas públicas para esta modalidade de ensino, verificando os desafios para efetivação dessa oferta, a legislação existente, a aplicabilidade na educação enquanto direito e a possibilidade de reintegração social de alunos atendidos em unidades penais. Após a análise conceitual da arte e a compreensão da especificidade da penitenciária enquanto potencial espaço educacional, verificamos a possiblidade de humanização pela arte e pela educação em si nesse espaço. Refletiremos, ainda, sobre as concepções de ensino da arte no Brasil, e sobre o universo prático desse ensino por meio da análise do Projeto Político Pedagógico da escola no que se refere ao ensino de arte. 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