#Girlswithtattoos: o corpo como território social
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações do UTP |
Texto Completo: | http://tede.utp.br:8080/jspui/handle/tede/1234 |
Resumo: | When we come across tattooed bodies, we can fall into a semiotic questioning of the meaning of each drawing engraved on the individual's skin. What we do not think is that perhaps that or those tattoos mean more than the simple symbolism of drawing; Means that the person who is tattooed tries to get their space, their social territory, and their individuality in a society where "being different" has become normal. This is your performance to the world. The body is appropriate for enunciation and visibility, evading normativity, it becomes a producer of affects, an articulating element in a field of discursive, subjective and political practices. And what’s like when women are tattooed? Another very current discussion of postmodern society is gender equality. Little by little, girls and women have been uniting and conquering their spaces and places of speech, when talking about gender equality, feminism, violence against women, oppression, and many other issues that are part of the daily life of women in a model society traditionally patriarchal and sexist. The goal of this research is to understand the use of the hashtag #girlswithtattoos on Instagram: how and why women enunciate themselves, how people receive this enunciation, and what is their importance in the fight for gender equality. Through a collection of Instagram images from the Main Publications category of a hashtag with more than 10 million publications, the research unites the study of body and gender to show how this hashtag represents enunciation and empowerment, since many women around the world use it to post photos of their tattooed bodies, showing that there is no aesthetic pattern, beauty pattern, body pattern. All are beautiful, powerful, tattooed, and therefore contemplated to be like this: free. |
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The body is appropriate for enunciation and visibility, evading normativity, it becomes a producer of affects, an articulating element in a field of discursive, subjective and political practices. And what’s like when women are tattooed? Another very current discussion of postmodern society is gender equality. Little by little, girls and women have been uniting and conquering their spaces and places of speech, when talking about gender equality, feminism, violence against women, oppression, and many other issues that are part of the daily life of women in a model society traditionally patriarchal and sexist. The goal of this research is to understand the use of the hashtag #girlswithtattoos on Instagram: how and why women enunciate themselves, how people receive this enunciation, and what is their importance in the fight for gender equality. Through a collection of Instagram images from the Main Publications category of a hashtag with more than 10 million publications, the research unites the study of body and gender to show how this hashtag represents enunciation and empowerment, since many women around the world use it to post photos of their tattooed bodies, showing that there is no aesthetic pattern, beauty pattern, body pattern. All are beautiful, powerful, tattooed, and therefore contemplated to be like this: free.Quando nos deparamos com corpos tatuados, podemos cair em um questionamento semiótico do significado de cada desenho gravado na pele do indivíduo. O que não pensamos é que, talvez, aquela ou aquelas tatuagens signifiquem mais do que a simples simbologia do desenho; significa que aquela pessoa tatuada, tenta buscar seu espaço, seu território social, e sua individualidade em uma sociedade em que “ser diferente” passou a ser normal. Essa é a sua performance para o mundo. O corpo é apropriado para enunciação e visibilidade, fugindo da normatividade, ele passa ser produtor de afetos, um elemento articulador em um campo de práticas discursivas, subjetivas e políticas. E quando são mulheres tatuadas? Outra pauta bem atual da sociedade pós-moderna é a igualdade de gênero. Aos poucos, meninas e mulheres vêm se unindo e conquistando seus espaços e locais de fala, ao discorrer sobre igualdade de gênero, feminismo, violência contra a mulher, opressão, e tantos outros assuntos que fazem parte do cotidiano da mulher em uma sociedade de modelo tradicionalmente patriarcal e machista. O objetivo dessa pesquisa é possibilitar a compreensão do uso da hashtag #girlswithtattoos no Instagram: como e por que as mulheres se enunciam, como as pessoas recebem essa enunciação, e qual é a sua importância na luta pela igualdade de gênero. Através de uma coleta de imagens do Instagram da categoria de Principais Publicações de uma hashtag com mais de 10 milhões de publicações, a pesquisa une o estudo de corpo e gênero para mostrar como essa hashtag representa enunciação e empoderamento, a partir do momento em que muitas mulheres ao redor do mundo a usam para postar fotos de seus corpos tatuados, mostrando que não se adequam à padrão estético, padrão de beleza, padrão de corpos. Todas são lindas, poderosas, tatuadas, e por consequência, contempladas por serem assim: livres.Submitted by Heloisa Silva (heloisa.silva@utp.br) on 2018-05-04T12:44:26Z No. of bitstreams: 1 #GIRLSWITHTATTOOS.pdf: 39028976 bytes, checksum: eec8a459fafbb6b72cbcd36beff1adaa (MD5)Made available in DSpace on 2018-05-04T12:44:26Z (GMT). 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