Gênero orais da esfera científica na Base Nacional Comum Curricular
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Calidoscópio (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/25624 |
Resumo: | In this paper, we analyze the presence of oral genres of the scientific sphere in the National Common Curricular Base (BNCC) for Elementary School (1st to 9th grade). In light of the foregoing, we figure out the conception of orality in which the document underlies; we also seek to identify the oral genres of such a sphere indicated in the BNCC for the scientific field. The concerns direct our gaze to the documentary and qualitative analysis in the treatment of the data. With a view to the theoretical dialogue, we assume orality as a social practice manifested in a diversity of genres based on sound reality, as well as in the didactic treatment of the oral from a specific pedagogy. The results indicate two scenarios: i) although the document's conception of orality recognizes the supremacy of writing, some developments do not match this understanding; ii) there is a presence of oral genres in the selected sphere throughout Basic Education, but with unequal distribution between the initial years (1st to 5th) and final years (6th to 9th). The scenario requires greater investment by the ones who use the BNCC as a normative document, in order to incorporate new genres, mainly in the early years, and benefit the expansion of language skills in learners. |
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Gênero orais da esfera científica na Base Nacional Comum CurricularIn this paper, we analyze the presence of oral genres of the scientific sphere in the National Common Curricular Base (BNCC) for Elementary School (1st to 9th grade). In light of the foregoing, we figure out the conception of orality in which the document underlies; we also seek to identify the oral genres of such a sphere indicated in the BNCC for the scientific field. The concerns direct our gaze to the documentary and qualitative analysis in the treatment of the data. With a view to the theoretical dialogue, we assume orality as a social practice manifested in a diversity of genres based on sound reality, as well as in the didactic treatment of the oral from a specific pedagogy. The results indicate two scenarios: i) although the document's conception of orality recognizes the supremacy of writing, some developments do not match this understanding; ii) there is a presence of oral genres in the selected sphere throughout Basic Education, but with unequal distribution between the initial years (1st to 5th) and final years (6th to 9th). The scenario requires greater investment by the ones who use the BNCC as a normative document, in order to incorporate new genres, mainly in the early years, and benefit the expansion of language skills in learners.Neste artigo, analisamos a presença dos gêneros orais da esfera científica na Base Nacional Comum Curricular (BNCC) destinada ao Ensino Fundamental (1º ao 9º ano). Frente ao objeto em tela, refletimos sobre a concepção de oralidade que subjaz o documento; e buscamos identificar os gêneros orais de tal esfera indicados na BNCC para o campo científico. As inquietações direcionam nosso olhar para a análise documental e qualitativa no tratamento dos dados. Com vistas ao diálogo teórico, assumimos a oralidade como prática social manifestada numa diversidade de gêneros fundados na realidade sonora, bem como no tratamento didático do oral a partir de uma pedagogia específica. Os resultados sinalizam para dois cenários: i) apesar de a concepção de oralidade do documento reconhecer a supremacia da escrita, alguns desdobramentos não condizem com tal compreensão; ii) há presença de gêneros orais na esfera selecionada ao longo da Educação Básica, mas com distribuição desigual entre os anos iniciais (1º ao 5º) e anos finais (6º ao 9º). O cenário exige um maior investimento por parte dos sujeitos que usam a BNCC como documento normativo, no sentido de incorporar novos gêneros, sobretudo nos anos iniciais, e favorecer a ampliação das capacidades de linguagem nos aprendizes. Palavras-chave: Gêneros orais; Esfera Científica; Base Nacional Comum Curricular.Unisinos2023-07-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/2562410.4013/cld.2023.211.11Calidoscópio; Vol. 21 No. 1 (2023): Número Temático em homenagem a Joaquim Dolz (v. 21, n. 1 - 2023, jan-abr); 197-217Calidoscópio; v. 21 n. 1 (2023): Número Temático em homenagem a Joaquim Dolz (v. 21, n. 1 - 2023, jan-abr); 197-2172177-6202reponame:Calidoscópio (Online)instname:Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)instacron:Unisinosporhttps://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/25624/60749600Copyright (c) 2022 Calidoscópioinfo:eu-repo/semantics/openAccessStorto, Letícia JovelinaCosta-Maciel, Débora Amorim Gomes daMagalhães, Tania Guedes2023-07-21T22:23:01Zoai:ojs2.revistas.unisinos.br:article/25624Revistahttps://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopioPUBhttps://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/oaicmira@unisinos.br || cmira@unisinos.br2177-62022177-6202opendoar:2023-07-21T22:23:01Calidoscópio (Online) - Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)false |
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