Vidas periféricas em trajetórias faladas: performances orais e enquadramentos tecnológicos e sociais em um museu virtual
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Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Calidoscópio (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/26702 |
Resumo: | This article adresses the discursive production of memory, based on spoken performances of life trajectories within a virtual collection. The goal is to consider whether social technologies for popular memory offer means of democratizing the making of history. For this purpose, it suggests treating oral history performances as verbal arts (BAUMAN, 1977) which are able to narrativize everyday life in a creative way (CERTEAU, 2014). The platform Museu da Pessoa (Museum of the Person) is taken as the empirical field of research and framed as a social technology that can work towards a "communicative reconfiguration of knowledge and narration". (MARTÍN-BARBERO, 2014). The study selected, through ethnographic collecting, a set of 15 life stories of people living in a peripheral neighborhood of São Paulo. The analyses aimed to examine how some institutional and technological formal patterns and frameworks (GOFFMAN, 1974; 1981) were used by the storytellers, and how footing was taken as a creative tactic. It was observed the shaping of social frameworks of storytelling within the collection, with potential for memory literacy and producing alternative sources of peripheral subject’s memories. |
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Vidas periféricas em trajetórias faladas: performances orais e enquadramentos tecnológicos e sociais em um museu virtualThis article adresses the discursive production of memory, based on spoken performances of life trajectories within a virtual collection. The goal is to consider whether social technologies for popular memory offer means of democratizing the making of history. For this purpose, it suggests treating oral history performances as verbal arts (BAUMAN, 1977) which are able to narrativize everyday life in a creative way (CERTEAU, 2014). The platform Museu da Pessoa (Museum of the Person) is taken as the empirical field of research and framed as a social technology that can work towards a "communicative reconfiguration of knowledge and narration". (MARTÍN-BARBERO, 2014). The study selected, through ethnographic collecting, a set of 15 life stories of people living in a peripheral neighborhood of São Paulo. The analyses aimed to examine how some institutional and technological formal patterns and frameworks (GOFFMAN, 1974; 1981) were used by the storytellers, and how footing was taken as a creative tactic. It was observed the shaping of social frameworks of storytelling within the collection, with potential for memory literacy and producing alternative sources of peripheral subject’s memories.O artigo discute a produção discursiva da memória a partir trajetórias de vidas, oralmente performadas, que compõem uma coleção virtual. O objetivo é refletir se tecnologias sociais para produção de memória popular oferecem meios para a democratização do fazer do conhecimento histórico. Para isso, propõe tratar as performances de história oral como artes verbais (Bauman, 1977) capazes de narrativizar, de maneira criativa, o cotidiano (Certeau, 2014). A plataforma Museu da Pessoa é tomada como campo empírico da pesquisa e enquadrada como uma tecnologia social que pode atuar na “reconfiguração comunicativa do saber e do narrar” (Martín-Barbero, 2014). O estudo recortou, a partir do trabalho de coleta etnográfica no acervo, uma coleção de 15 histórias de vidas de moradores de uma comunidade periférica de São Paulo. As análises buscaram observar como alguns padrões formais e enquadres (Goffman, 1974; 1981) institucionais e tecnológicos foram operados pelos contadores de histórias e o uso do footing como tática criativa. Observou-se a formação de quadros sociais do narrar dentro do conjunto de relatos, com potencial para os letramentos de memória e a produção de fontes alternativas da memória de sujeitos periféricos. Palavras-chave: trajetórias de vidas periféricas; narrativas orais; tecnologias sociais da memória.Unisinos2023-09-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/2670210.4013/cld.2023.213.08Calidoscópio; Vol. 21 No. 3 (2023): Volume Atemático (v. 21, n. 3 - 2023, set-dez); 557-578Calidoscópio; v. 21 n. 3 (2023): Volume Atemático (v. 21, n. 3 - 2023, set-dez); 557-5782177-6202reponame:Calidoscópio (Online)instname:Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)instacron:Unisinosporhttps://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/26702/60749708Copyright (c) 2023 Calidoscópioinfo:eu-repo/semantics/openAccessPalma, Daniela2023-09-27T15:19:41Zoai:ojs2.revistas.unisinos.br:article/26702Revistahttps://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopioPUBhttps://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/oaicmira@unisinos.br || cmira@unisinos.br2177-62022177-6202opendoar:2023-09-27T15:19:41Calidoscópio (Online) - Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)false |
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