Leitor e texto: a preditibilidade faz a interação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Castro, Joselaine Sebem de
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Pereira, Vera Wannmacher
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Calidoscópio (Online)
Texto Completo: https://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/6482
Resumo: The present article, based on Psycholinguistics studies and Textual Linguistics, shows the results of a research on the effects of computer activities based on prediction on the reading comprehension of students from the 5th and 6th grades of the Elementary School. According to the pre-tests and post-tests, we have observed a meaningful improvement on their reading comprehension, after they have done the activities that had been prepared for this research and that can be found on the CD Estratégias de Leitura (Learning Strategies). These results indicate that the teaching of reading can really be improved by the use of activities based on the prediction strategy. Besides, they introduce other possibilities that can contribute for the learning of such abilities. Key words: reading, learning, reading strategies, predictability.
id Unisinos-3_93a721923211f60a2fcb981f6465f39e
oai_identifier_str oai:ojs2.revistas.unisinos.br:article/6482
network_acronym_str Unisinos-3
network_name_str Calidoscópio (Online)
repository_id_str
spelling Leitor e texto: a preditibilidade faz a interaçãoLeitor e texto: a preditibilidade faz a interaçãoThe present article, based on Psycholinguistics studies and Textual Linguistics, shows the results of a research on the effects of computer activities based on prediction on the reading comprehension of students from the 5th and 6th grades of the Elementary School. According to the pre-tests and post-tests, we have observed a meaningful improvement on their reading comprehension, after they have done the activities that had been prepared for this research and that can be found on the CD Estratégias de Leitura (Learning Strategies). These results indicate that the teaching of reading can really be improved by the use of activities based on the prediction strategy. Besides, they introduce other possibilities that can contribute for the learning of such abilities. Key words: reading, learning, reading strategies, predictability.O presente artigo, que está baseado em estudos da Psicolingüística e da Lingüística do Texto, traz o relato de uma pesquisa sobre os efeitos de atividades computadorizadas de predição na compreensão leitora de alunos de 5ª e 6ª séries do Ensino Fundamental. Comparando os pré-testes de leitura com os pós-testes, verificamos uma significativa melhora na compreensão leitora desses alunos, a partir das atividades constantes do CD Estratégias de Leitura, produzido e gerado para fins dessa pesquisa. Tais resultados indicam que o ensino da leitura pode ser significativamente favorecido pelo uso de atividades que exploram a estratégia de predição. Além disso, sinalizam para a possibilidade de outras estratégias igualmente contribuírem para a aprendizagem dessas habilidades. Palavras-chave: leitura, aprendizagem, estratégias de leitura, preditibilidade.Unisinos2021-05-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/6482Calidoscópio; Vol. 2 No. 1 (2004): January/June; 55-60Calidoscópio; v. 2 n. 1 (2004): janeiro/junho; 55-602177-6202reponame:Calidoscópio (Online)instname:Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)instacron:Unisinosporhttps://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/6482/3618Copyright (c) 2021 Calidoscópioinfo:eu-repo/semantics/openAccessCastro, Joselaine Sebem dePereira, Vera Wannmacher2021-05-27T16:04:30Zoai:ojs2.revistas.unisinos.br:article/6482Revistahttps://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopioPUBhttps://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/oaicmira@unisinos.br || cmira@unisinos.br2177-62022177-6202opendoar:2021-05-27T16:04:30Calidoscópio (Online) - Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)false
dc.title.none.fl_str_mv Leitor e texto: a preditibilidade faz a interação
Leitor e texto: a preditibilidade faz a interação
title Leitor e texto: a preditibilidade faz a interação
spellingShingle Leitor e texto: a preditibilidade faz a interação
Castro, Joselaine Sebem de
title_short Leitor e texto: a preditibilidade faz a interação
title_full Leitor e texto: a preditibilidade faz a interação
title_fullStr Leitor e texto: a preditibilidade faz a interação
title_full_unstemmed Leitor e texto: a preditibilidade faz a interação
title_sort Leitor e texto: a preditibilidade faz a interação
author Castro, Joselaine Sebem de
author_facet Castro, Joselaine Sebem de
Pereira, Vera Wannmacher
author_role author
author2 Pereira, Vera Wannmacher
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Castro, Joselaine Sebem de
Pereira, Vera Wannmacher
description The present article, based on Psycholinguistics studies and Textual Linguistics, shows the results of a research on the effects of computer activities based on prediction on the reading comprehension of students from the 5th and 6th grades of the Elementary School. According to the pre-tests and post-tests, we have observed a meaningful improvement on their reading comprehension, after they have done the activities that had been prepared for this research and that can be found on the CD Estratégias de Leitura (Learning Strategies). These results indicate that the teaching of reading can really be improved by the use of activities based on the prediction strategy. Besides, they introduce other possibilities that can contribute for the learning of such abilities. Key words: reading, learning, reading strategies, predictability.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-05-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/6482
url https://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/6482
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/6482/3618
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Calidoscópio
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Calidoscópio
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Unisinos
publisher.none.fl_str_mv Unisinos
dc.source.none.fl_str_mv Calidoscópio; Vol. 2 No. 1 (2004): January/June; 55-60
Calidoscópio; v. 2 n. 1 (2004): janeiro/junho; 55-60
2177-6202
reponame:Calidoscópio (Online)
instname:Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)
instacron:Unisinos
instname_str Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)
instacron_str Unisinos
institution Unisinos
reponame_str Calidoscópio (Online)
collection Calidoscópio (Online)
repository.name.fl_str_mv Calidoscópio (Online) - Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)
repository.mail.fl_str_mv cmira@unisinos.br || cmira@unisinos.br
_version_ 1792203886183841792