Leitor e texto: a preditibilidade faz a interação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Calidoscópio (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/6482 |
Resumo: | The present article, based on Psycholinguistics studies and Textual Linguistics, shows the results of a research on the effects of computer activities based on prediction on the reading comprehension of students from the 5th and 6th grades of the Elementary School. According to the pre-tests and post-tests, we have observed a meaningful improvement on their reading comprehension, after they have done the activities that had been prepared for this research and that can be found on the CD Estratégias de Leitura (Learning Strategies). These results indicate that the teaching of reading can really be improved by the use of activities based on the prediction strategy. Besides, they introduce other possibilities that can contribute for the learning of such abilities. Key words: reading, learning, reading strategies, predictability. |
id |
Unisinos-3_93a721923211f60a2fcb981f6465f39e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.revistas.unisinos.br:article/6482 |
network_acronym_str |
Unisinos-3 |
network_name_str |
Calidoscópio (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Leitor e texto: a preditibilidade faz a interaçãoLeitor e texto: a preditibilidade faz a interaçãoThe present article, based on Psycholinguistics studies and Textual Linguistics, shows the results of a research on the effects of computer activities based on prediction on the reading comprehension of students from the 5th and 6th grades of the Elementary School. According to the pre-tests and post-tests, we have observed a meaningful improvement on their reading comprehension, after they have done the activities that had been prepared for this research and that can be found on the CD Estratégias de Leitura (Learning Strategies). These results indicate that the teaching of reading can really be improved by the use of activities based on the prediction strategy. Besides, they introduce other possibilities that can contribute for the learning of such abilities. Key words: reading, learning, reading strategies, predictability.O presente artigo, que está baseado em estudos da Psicolingüística e da Lingüística do Texto, traz o relato de uma pesquisa sobre os efeitos de atividades computadorizadas de predição na compreensão leitora de alunos de 5ª e 6ª séries do Ensino Fundamental. Comparando os pré-testes de leitura com os pós-testes, verificamos uma significativa melhora na compreensão leitora desses alunos, a partir das atividades constantes do CD Estratégias de Leitura, produzido e gerado para fins dessa pesquisa. Tais resultados indicam que o ensino da leitura pode ser significativamente favorecido pelo uso de atividades que exploram a estratégia de predição. Além disso, sinalizam para a possibilidade de outras estratégias igualmente contribuírem para a aprendizagem dessas habilidades. Palavras-chave: leitura, aprendizagem, estratégias de leitura, preditibilidade.Unisinos2021-05-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/6482Calidoscópio; Vol. 2 No. 1 (2004): January/June; 55-60Calidoscópio; v. 2 n. 1 (2004): janeiro/junho; 55-602177-6202reponame:Calidoscópio (Online)instname:Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)instacron:Unisinosporhttps://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/6482/3618Copyright (c) 2021 Calidoscópioinfo:eu-repo/semantics/openAccessCastro, Joselaine Sebem dePereira, Vera Wannmacher2021-05-27T16:04:30Zoai:ojs2.revistas.unisinos.br:article/6482Revistahttps://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopioPUBhttps://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/oaicmira@unisinos.br || cmira@unisinos.br2177-62022177-6202opendoar:2021-05-27T16:04:30Calidoscópio (Online) - Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Leitor e texto: a preditibilidade faz a interação Leitor e texto: a preditibilidade faz a interação |
title |
Leitor e texto: a preditibilidade faz a interação |
spellingShingle |
Leitor e texto: a preditibilidade faz a interação Castro, Joselaine Sebem de |
title_short |
Leitor e texto: a preditibilidade faz a interação |
title_full |
Leitor e texto: a preditibilidade faz a interação |
title_fullStr |
Leitor e texto: a preditibilidade faz a interação |
title_full_unstemmed |
Leitor e texto: a preditibilidade faz a interação |
title_sort |
Leitor e texto: a preditibilidade faz a interação |
author |
Castro, Joselaine Sebem de |
author_facet |
Castro, Joselaine Sebem de Pereira, Vera Wannmacher |
author_role |
author |
author2 |
Pereira, Vera Wannmacher |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Castro, Joselaine Sebem de Pereira, Vera Wannmacher |
description |
The present article, based on Psycholinguistics studies and Textual Linguistics, shows the results of a research on the effects of computer activities based on prediction on the reading comprehension of students from the 5th and 6th grades of the Elementary School. According to the pre-tests and post-tests, we have observed a meaningful improvement on their reading comprehension, after they have done the activities that had been prepared for this research and that can be found on the CD Estratégias de Leitura (Learning Strategies). These results indicate that the teaching of reading can really be improved by the use of activities based on the prediction strategy. Besides, they introduce other possibilities that can contribute for the learning of such abilities. Key words: reading, learning, reading strategies, predictability. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-05-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/6482 |
url |
https://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/6482 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/6482/3618 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Calidoscópio info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Calidoscópio |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Unisinos |
publisher.none.fl_str_mv |
Unisinos |
dc.source.none.fl_str_mv |
Calidoscópio; Vol. 2 No. 1 (2004): January/June; 55-60 Calidoscópio; v. 2 n. 1 (2004): janeiro/junho; 55-60 2177-6202 reponame:Calidoscópio (Online) instname:Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS) instacron:Unisinos |
instname_str |
Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS) |
instacron_str |
Unisinos |
institution |
Unisinos |
reponame_str |
Calidoscópio (Online) |
collection |
Calidoscópio (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Calidoscópio (Online) - Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS) |
repository.mail.fl_str_mv |
cmira@unisinos.br || cmira@unisinos.br |
_version_ |
1792203886183841792 |