Aprender inglês para a comunicação: a construção da Home Page Pessoal na www

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Motta-Roth, Désirée
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Marshall, Débora, Reis, Susana Cristina dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Calidoscópio (Online)
Texto Completo: https://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/6233
Resumo: The incorporation of emergent electronic discourse genres into pedagogic practices in English as a Foreign Language (EFL) has made it possible for students to use the target language in real contexts of communication through writing. The Personal Home Page (PHP) seems to be especially suitable to pedagogical applications as it provides the student with a locus for using basic linguistic functions in English in the construction of her/his PHP on the Internet. In this paper, we firstly present an analysis of recurrent features in exemplars of the cybergenre PHP in terms of content, structural organization and functions of language. Next, we propose an activity for EFL teaching that aims at engaging the student in the virtual world through the construction of her/his own PHP. A series of experimentations with WebEnglish - a computer assisted English course developed at Laboratório de Pesquisa e Ensino de Leitura e Redação at the National University at Santa Maria, Brazil – has demonstrated the potentiality of this kind of activity to motivate students and thus facilitate the development of sociolinguistic competencies in the target language. Key words: computer assisted language learning, EFL teaching, electronic discourse genre, personal home page.
id Unisinos-3_c9d002f644ea58fe50b49569c74d54f1
oai_identifier_str oai:ojs2.revistas.unisinos.br:article/6233
network_acronym_str Unisinos-3
network_name_str Calidoscópio (Online)
repository_id_str
spelling Aprender inglês para a comunicação: a construção da Home Page Pessoal na wwwAprender inglês para a comunicação: a construção da Home Page Pessoal na wwwThe incorporation of emergent electronic discourse genres into pedagogic practices in English as a Foreign Language (EFL) has made it possible for students to use the target language in real contexts of communication through writing. The Personal Home Page (PHP) seems to be especially suitable to pedagogical applications as it provides the student with a locus for using basic linguistic functions in English in the construction of her/his PHP on the Internet. In this paper, we firstly present an analysis of recurrent features in exemplars of the cybergenre PHP in terms of content, structural organization and functions of language. Next, we propose an activity for EFL teaching that aims at engaging the student in the virtual world through the construction of her/his own PHP. A series of experimentations with WebEnglish - a computer assisted English course developed at Laboratório de Pesquisa e Ensino de Leitura e Redação at the National University at Santa Maria, Brazil – has demonstrated the potentiality of this kind of activity to motivate students and thus facilitate the development of sociolinguistic competencies in the target language. Key words: computer assisted language learning, EFL teaching, electronic discourse genre, personal home page.A incorporação de gêneros digitais emergentes à prática pedagógica de inglês como língua estrangeira tem oportunizado a alunos o uso de língua inglesa em contextos reais de comunicação via língua escrita. A Home Page Pessoal (HPP) parece se prestar de modo especial para fins pedagógicos ao possibilitar que o aluno vivencie funções básicas da linguagem na construção da sua página pessoal na Internet. Neste trabalho, primeiramente, apresentamos uma análise das características recorrentes em exemplares do cibergênero HPP em termos de conteúdo, forma e funções lingüísticas. Em seguida, oferecemos uma proposta de atividade para o ensino de inglês como língua estrangeira que tem por objetivo engajar o aluno no contexto virtual por meio da composição de sua própria HPP. Uma série de experimentações com o curso WebEnglish – curso de inglês mediado por computador desenvolvido no Laboratório de Pesquisa e Ensino de Leitura e Redação na Universidade Federal de Santa Maria – tem demonstrado a potencialidade desse tipo de atividade para motivar o aluno e, portanto, facilitar o desenvolvimento de competências sóciolingüísticas na língua-alvo. Palavras-chave: ensino de línguas mediado por computador, ensino de inglês como língua estrangeira, gênero discursivo eletrônico, home page pessoal.Unisinos2021-05-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/6233Calidoscópio; Vol. 3 No. 1 (2005): January/April; 39-46Calidoscópio; v. 3 n. 1 (2005): Janeiro/Abril; 39-462177-6202reponame:Calidoscópio (Online)instname:Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)instacron:Unisinosporhttps://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/6233/3407Copyright (c) 2021 Calidoscópioinfo:eu-repo/semantics/openAccessMotta-Roth, DésiréeMarshall, DéboraReis, Susana Cristina dos2021-05-27T16:56:15Zoai:ojs2.revistas.unisinos.br:article/6233Revistahttps://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopioPUBhttps://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/oaicmira@unisinos.br || cmira@unisinos.br2177-62022177-6202opendoar:2021-05-27T16:56:15Calidoscópio (Online) - Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)false
dc.title.none.fl_str_mv Aprender inglês para a comunicação: a construção da Home Page Pessoal na www
Aprender inglês para a comunicação: a construção da Home Page Pessoal na www
title Aprender inglês para a comunicação: a construção da Home Page Pessoal na www
spellingShingle Aprender inglês para a comunicação: a construção da Home Page Pessoal na www
Motta-Roth, Désirée
title_short Aprender inglês para a comunicação: a construção da Home Page Pessoal na www
title_full Aprender inglês para a comunicação: a construção da Home Page Pessoal na www
title_fullStr Aprender inglês para a comunicação: a construção da Home Page Pessoal na www
title_full_unstemmed Aprender inglês para a comunicação: a construção da Home Page Pessoal na www
title_sort Aprender inglês para a comunicação: a construção da Home Page Pessoal na www
author Motta-Roth, Désirée
author_facet Motta-Roth, Désirée
Marshall, Débora
Reis, Susana Cristina dos
author_role author
author2 Marshall, Débora
Reis, Susana Cristina dos
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Motta-Roth, Désirée
Marshall, Débora
Reis, Susana Cristina dos
description The incorporation of emergent electronic discourse genres into pedagogic practices in English as a Foreign Language (EFL) has made it possible for students to use the target language in real contexts of communication through writing. The Personal Home Page (PHP) seems to be especially suitable to pedagogical applications as it provides the student with a locus for using basic linguistic functions in English in the construction of her/his PHP on the Internet. In this paper, we firstly present an analysis of recurrent features in exemplars of the cybergenre PHP in terms of content, structural organization and functions of language. Next, we propose an activity for EFL teaching that aims at engaging the student in the virtual world through the construction of her/his own PHP. A series of experimentations with WebEnglish - a computer assisted English course developed at Laboratório de Pesquisa e Ensino de Leitura e Redação at the National University at Santa Maria, Brazil – has demonstrated the potentiality of this kind of activity to motivate students and thus facilitate the development of sociolinguistic competencies in the target language. Key words: computer assisted language learning, EFL teaching, electronic discourse genre, personal home page.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-05-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/6233
url https://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/6233
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/6233/3407
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Calidoscópio
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Calidoscópio
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Unisinos
publisher.none.fl_str_mv Unisinos
dc.source.none.fl_str_mv Calidoscópio; Vol. 3 No. 1 (2005): January/April; 39-46
Calidoscópio; v. 3 n. 1 (2005): Janeiro/Abril; 39-46
2177-6202
reponame:Calidoscópio (Online)
instname:Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)
instacron:Unisinos
instname_str Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)
instacron_str Unisinos
institution Unisinos
reponame_str Calidoscópio (Online)
collection Calidoscópio (Online)
repository.name.fl_str_mv Calidoscópio (Online) - Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)
repository.mail.fl_str_mv cmira@unisinos.br || cmira@unisinos.br
_version_ 1792203885807403008