A ordem do expor em géneros acadêmicos do português europeu contemporâneo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Coutinho, Maria Antónia
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Calidoscópio (Online)
Texto Completo: https://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/6445
Resumo: This paper aims at analyzing the expositive order in two academic genres of contemporary European Portuguese – the didactic article and the scientific article. Besides the evidence that theoretical discourse is predominant, in both cases, we will be looking for the conditions of appearance of interactive discourse, assuming, as a working hypothesis, that it is regulated by the textual genre - more specifically, by the text plan. The analysis provides evidence for differentiating the two genres: in both cases, interactive discourse appears associated to the researcher (who is formulating hypotheses, arguing for points of view and organizing the space of the text); however, these segments tend to occur, in the scientific texts analysed, in relevant moments of the plan, as in the opening and the conclusion of macrostructural units. Key words: text genres, theoretical discourse, interactive discourse, text plan.
id Unisinos-3_e74343f2769428ad8c4dc877b9bc11e7
oai_identifier_str oai:ojs2.revistas.unisinos.br:article/6445
network_acronym_str Unisinos-3
network_name_str Calidoscópio (Online)
repository_id_str
spelling A ordem do expor em géneros acadêmicos do português europeu contemporâneoA ordem do expor em géneros acadêmicos do português europeu contemporâneoThis paper aims at analyzing the expositive order in two academic genres of contemporary European Portuguese – the didactic article and the scientific article. Besides the evidence that theoretical discourse is predominant, in both cases, we will be looking for the conditions of appearance of interactive discourse, assuming, as a working hypothesis, that it is regulated by the textual genre - more specifically, by the text plan. The analysis provides evidence for differentiating the two genres: in both cases, interactive discourse appears associated to the researcher (who is formulating hypotheses, arguing for points of view and organizing the space of the text); however, these segments tend to occur, in the scientific texts analysed, in relevant moments of the plan, as in the opening and the conclusion of macrostructural units. Key words: text genres, theoretical discourse, interactive discourse, text plan.Situado no quadro do interaccionismo sociodiscursivo, este artigo pretende analisar a ordem do expor em dois géneros académicos do português europeu contemporâneo: Face à predominância do discurso teórico (DT), nos dois casos, procurar-se-á verificar as condições de emergência do discurso interactivo (DI) – admitindo-se, a título de hipótese, que essa emergência não seja aleatória mas regulada pelo género, mais especificamente, pelo plano de texto. A análise evidencia um dos aspectos que permite diferenciar o artigo didáctico e o artigo científico: se em ambos o DI aparece associado ao produtor/investigador (que formula hipóteses, discute pontos de vista e gere o espaço do texto), esses segmentos tendem a ocorrer, nos textos científicos, em momentos- chave do plano, como a abertura e a conclusão de unidades macroestruturais. Palavras-chave: gênero, discurso teórico, discurso interactivo, plano de texto.Unisinos2021-05-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/6445Calidoscópio; Vol. 2 No. 2 (2004): July/December; 9-16Calidoscópio; v. 2 n. 2 (2004): Julho/Dezembro; 9-162177-6202reponame:Calidoscópio (Online)instname:Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)instacron:Unisinosporhttps://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/6445/3590Copyright (c) 2021 Calidoscópioinfo:eu-repo/semantics/openAccessCoutinho, Maria Antónia2021-05-27T16:22:48Zoai:ojs2.revistas.unisinos.br:article/6445Revistahttps://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopioPUBhttps://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/oaicmira@unisinos.br || cmira@unisinos.br2177-62022177-6202opendoar:2021-05-27T16:22:48Calidoscópio (Online) - Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)false
dc.title.none.fl_str_mv A ordem do expor em géneros acadêmicos do português europeu contemporâneo
A ordem do expor em géneros acadêmicos do português europeu contemporâneo
title A ordem do expor em géneros acadêmicos do português europeu contemporâneo
spellingShingle A ordem do expor em géneros acadêmicos do português europeu contemporâneo
Coutinho, Maria Antónia
title_short A ordem do expor em géneros acadêmicos do português europeu contemporâneo
title_full A ordem do expor em géneros acadêmicos do português europeu contemporâneo
title_fullStr A ordem do expor em géneros acadêmicos do português europeu contemporâneo
title_full_unstemmed A ordem do expor em géneros acadêmicos do português europeu contemporâneo
title_sort A ordem do expor em géneros acadêmicos do português europeu contemporâneo
author Coutinho, Maria Antónia
author_facet Coutinho, Maria Antónia
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Coutinho, Maria Antónia
description This paper aims at analyzing the expositive order in two academic genres of contemporary European Portuguese – the didactic article and the scientific article. Besides the evidence that theoretical discourse is predominant, in both cases, we will be looking for the conditions of appearance of interactive discourse, assuming, as a working hypothesis, that it is regulated by the textual genre - more specifically, by the text plan. The analysis provides evidence for differentiating the two genres: in both cases, interactive discourse appears associated to the researcher (who is formulating hypotheses, arguing for points of view and organizing the space of the text); however, these segments tend to occur, in the scientific texts analysed, in relevant moments of the plan, as in the opening and the conclusion of macrostructural units. Key words: text genres, theoretical discourse, interactive discourse, text plan.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-05-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/6445
url https://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/6445
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/6445/3590
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Calidoscópio
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Calidoscópio
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Unisinos
publisher.none.fl_str_mv Unisinos
dc.source.none.fl_str_mv Calidoscópio; Vol. 2 No. 2 (2004): July/December; 9-16
Calidoscópio; v. 2 n. 2 (2004): Julho/Dezembro; 9-16
2177-6202
reponame:Calidoscópio (Online)
instname:Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)
instacron:Unisinos
instname_str Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)
instacron_str Unisinos
institution Unisinos
reponame_str Calidoscópio (Online)
collection Calidoscópio (Online)
repository.name.fl_str_mv Calidoscópio (Online) - Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS)
repository.mail.fl_str_mv cmira@unisinos.br || cmira@unisinos.br
_version_ 1792203886148190208