Produção científica e “produtivismo”: há alguma luz no final do túnel?
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Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | RevistaBrasileiradePós-Graduação |
Texto Completo: | http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/364 |
Resumo: | The paper presents the strategy developed by the Capes Psychology Committee to assess the scientific production of Graduate Programs. The proposal consists of establishing quantitative limits to each Program’s bibliographic production, based on the number of its permanent faculty members, in order to favor a more qualitative assessment of these outcomes. The comparison of indicators of the last two Triennial Evaluations suggests, as a tendency, the effectiveness of the procedure. The characteristics and the limitations of this strategy for the evaluation of graduate Programs are discussed. |
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Produção científica e “produtivismo”: há alguma luz no final do túnel?Scientific publishing and “academic productivism”: is there any light at end of the tunnel?La producción científica y el “productivismo académico”: ¿hay alguna luz al final del túnel?Scientific Publishing. Graduate Programs. Evaluation.Producción Científica. Posgrado. Evaluación.The paper presents the strategy developed by the Capes Psychology Committee to assess the scientific production of Graduate Programs. The proposal consists of establishing quantitative limits to each Program’s bibliographic production, based on the number of its permanent faculty members, in order to favor a more qualitative assessment of these outcomes. The comparison of indicators of the last two Triennial Evaluations suggests, as a tendency, the effectiveness of the procedure. The characteristics and the limitations of this strategy for the evaluation of graduate Programs are discussed.Este artículo presenta la estrategia desarrollada por el área de la Psicología de CAPES para evaluar la producción científica de los programas de posgrado. La propuesta consiste en establecer límites cuantitativos de la producción bibliográfica de cada programa, en función del número de profesores permanentes, para permitir una evaluación más cualitativa de la producción. Aunque tendencial, la comparación de los indicadores de las dos últimas evaluaciones trienales sugiere la eficacia del procedimiento. Se discuten las características y las limitaciones de esta estrategia para la evaluación de los programas de posgrado.O presente texto apresenta a estratégia desenvolvida pelaárea de Psicologia na Capes para avaliar a produção científica dosprogramas da área. A proposta consiste no estabelecimento de limitesquantitativos de produção bibliográfica por programa, proporcionais aonúmero de docentes permanentes, de forma a permitir uma avaliaçãoprioritariamente qualitativa da produção. O confronto dos indicadoresdas últimas avaliações trienais sugere, ainda que tendencialmente,a eficácia do procedimento. São discutidas as características e aslimitações dessa estratégia para a avaliação da pós-graduação.Revista Brasileira de Pós-GraduaçãoYamamoto, Oswaldo HajimeTourinho, Emmanuel ZaguryBastos, Antônio Virgílio BittencourtMenandro, Paulo Rogério Meira2012-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/36410.21713/2358-2332.2012.v9.364RBPG; v. 9, n. 18 (2012)Revista Brasileira de Pós-Graduação; v. 9, n. 18 (2012)2358-23321806-8405reponame:RevistaBrasileiradePós-Graduaçãoinstname:CAPESinstacron:CAPESporhttp://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/364/307##submission.copyrightStatement##info:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-20T15:51:34Zmail@mail.com - |
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The paper presents the strategy developed by the Capes Psychology Committee to assess the scientific production of Graduate Programs. The proposal consists of establishing quantitative limits to each Program’s bibliographic production, based on the number of its permanent faculty members, in order to favor a more qualitative assessment of these outcomes. The comparison of indicators of the last two Triennial Evaluations suggests, as a tendency, the effectiveness of the procedure. The characteristics and the limitations of this strategy for the evaluation of graduate Programs are discussed. |
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