Access to daycare in Brazilian municipalities and the National Education Plan

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Couto, André Augusto
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Sousa, Sandra Zákia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10527
Resumo: This article aims to analyze the evolution of access to daycare in Brazilian municipalities in the first five-year period of the Plano Nacional de Educação [National Education Plan] (PNE) in force. Therefore, educational attendance indicators for 5,565 Brazilian municipalities were calculated and analyzed for 2014, which represents the start of the PNE, and 2019, its fifth year in force. For this calculation, enrollment and population data for children up to three years old were used. The results showed a country with poor access to daycare; some municipalities, on average, were only able to find a place for children in the fifth year of the PNE, 32.2% of children up to the age of three. There were also inequalities in access associated with socioeconomic status, regional distribution and the location of the municipalities.
id FCC-2_632af54c6448e772ed1e34530ffa8ffb
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/10527
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Access to daycare in Brazilian municipalities and the National Education PlanAcceso a la guardería en los municipios brasileños y Plan Nacional de Educación Acesso à creche nos municípios brasileiros e o Plano Nacional de EducaçãoAcesso à Educação BásicaCrecheIndicadores EducacionaisPlano Nacional de EducaçãoAcceso a la Educación BásicaGuarderíaIndicadores EducacionalesPlano Nacional de EducaçãoAccess to Basic EducationChildcare CenterEducational IndicatorsPlano Nacional de EducaçãoThis article aims to analyze the evolution of access to daycare in Brazilian municipalities in the first five-year period of the Plano Nacional de Educação [National Education Plan] (PNE) in force. Therefore, educational attendance indicators for 5,565 Brazilian municipalities were calculated and analyzed for 2014, which represents the start of the PNE, and 2019, its fifth year in force. For this calculation, enrollment and population data for children up to three years old were used. The results showed a country with poor access to daycare; some municipalities, on average, were only able to find a place for children in the fifth year of the PNE, 32.2% of children up to the age of three. There were also inequalities in access associated with socioeconomic status, regional distribution and the location of the municipalities.Este artículo tiene el propósito de analizar la evolución del acceso a la guardería en los municipios brasileños en el primer quinquenio del Plano Nacional de Educação (PNE) vigente. Para ello, se calcularon indicadores de atención educativa para 5.565 municipios brasileños, que se evaluaron en el 2014, lo que representa el inicio del PNE, y en el 2019, su quinto año en vigor. Para dicho cálculo se utilizaron datos de matrículas de niños con hasta tres años de edad y de la población del mismo grupo de edad. Los resultados señalaron un país con bajo acceso a guardería, con municipios que atienden en promedio, en el quinto año del PNE, a un 32,2% de niños de hasta tres años. Asimismo, se puso en evidencia la existencia de desigualdades en el acceso asociadas al nivel socioeconómico, distribución regional y localización de los municipios.Este artigo tem como objetivo analisar a evolução do acesso à creche nos municípios brasileiros no primeiro quinquênio do Plano Nacional de Educação (PNE) em vigor. Para tanto, foram calculados indicadores de atendimento educacional de 5.565 municípios brasileiros, sendo aferidos para 2014, que representa o início do PNE, e para 2019, seu quinto ano de vigência. Para esse cálculo, foram utilizados dados de matrículas de crianças com até três anos e populacionais de mesma faixa etária. Os resultados apontaram um país com baixo acesso à creche, com municípios atendendo, em média, no quinto ano do PNE, 32,2% das crianças com até três anos. Evidenciou-se também a existência de desigualdades de acesso associadas ao nível socioeconômico, distribuição regional e localização dos municípios.Fundação Carlos Chagas2024-03-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/1052710.18222/eae.v35.10527Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 35 (2024); e10527Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 35 (2024); e10527Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 35 (2024); e10527Estudos em Avaliação Educacional; V. 35 (2024); e10527Estudos em Avaliação Educacional; v. 35 (2024); e105271984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10527/4889Copyright (c) 2024 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Couto, André AugustoSousa, Sandra Zákia2024-03-15T18:15:14Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/10527Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-03-15T18:15:14Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Access to daycare in Brazilian municipalities and the National Education Plan
Acceso a la guardería en los municipios brasileños y Plan Nacional de Educación
Acesso à creche nos municípios brasileiros e o Plano Nacional de Educação
title Access to daycare in Brazilian municipalities and the National Education Plan
spellingShingle Access to daycare in Brazilian municipalities and the National Education Plan
Couto, André Augusto
Acesso à Educação Básica
Creche
Indicadores Educacionais
Plano Nacional de Educação
Acceso a la Educación Básica
Guardería
Indicadores Educacionales
Plano Nacional de Educação
Access to Basic Education
Childcare Center
Educational Indicators
Plano Nacional de Educação
title_short Access to daycare in Brazilian municipalities and the National Education Plan
title_full Access to daycare in Brazilian municipalities and the National Education Plan
title_fullStr Access to daycare in Brazilian municipalities and the National Education Plan
title_full_unstemmed Access to daycare in Brazilian municipalities and the National Education Plan
title_sort Access to daycare in Brazilian municipalities and the National Education Plan
author Couto, André Augusto
author_facet Couto, André Augusto
Sousa, Sandra Zákia
author_role author
author2 Sousa, Sandra Zákia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Couto, André Augusto
Sousa, Sandra Zákia
dc.subject.por.fl_str_mv Acesso à Educação Básica
Creche
Indicadores Educacionais
Plano Nacional de Educação
Acceso a la Educación Básica
Guardería
Indicadores Educacionales
Plano Nacional de Educação
Access to Basic Education
Childcare Center
Educational Indicators
Plano Nacional de Educação
topic Acesso à Educação Básica
Creche
Indicadores Educacionais
Plano Nacional de Educação
Acceso a la Educación Básica
Guardería
Indicadores Educacionales
Plano Nacional de Educação
Access to Basic Education
Childcare Center
Educational Indicators
Plano Nacional de Educação
description This article aims to analyze the evolution of access to daycare in Brazilian municipalities in the first five-year period of the Plano Nacional de Educação [National Education Plan] (PNE) in force. Therefore, educational attendance indicators for 5,565 Brazilian municipalities were calculated and analyzed for 2014, which represents the start of the PNE, and 2019, its fifth year in force. For this calculation, enrollment and population data for children up to three years old were used. The results showed a country with poor access to daycare; some municipalities, on average, were only able to find a place for children in the fifth year of the PNE, 32.2% of children up to the age of three. There were also inequalities in access associated with socioeconomic status, regional distribution and the location of the municipalities.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-03-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10527
10.18222/eae.v35.10527
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10527
identifier_str_mv 10.18222/eae.v35.10527
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10527/4889
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 35 (2024); e10527
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 35 (2024); e10527
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 35 (2024); e10527
Estudos em Avaliação Educacional; V. 35 (2024); e10527
Estudos em Avaliação Educacional; v. 35 (2024); e10527
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332423622328320