The goal of expanding the supply of childcare centers and the legalization of the right to education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Estudos em Avaliação Educacional |
Texto Completo: | https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10465 |
Resumo: | This article aims to evaluate the performance of Brazilian municipalities regarding the second part of Goal 1 of the Plano Nacional de Educação [National Education Plan] – to expand the supply of childcare centers so that, by the end of its term (2024), at least 50% of the children up to 3 years old are cared for – as well as to relate that performance with the phenomenon of judicialization of the right to early childhood education in the country. The research is socio-legal in nature and uses a qualitative methodology. The conclusion shows that the failure to meet Goal 1 in national terms reveals a persistent regional and socioeconomic inequality in the access to childcare centers. It also shows that judicialization contributes to accelerating the expansion of the supply which is heavily dependent on establishing partnerships with private institutions. |
id |
FCC-2_6e17e363e9af8fb735a01ea3466d8040 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/10465 |
network_acronym_str |
FCC-2 |
network_name_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository_id_str |
|
spelling |
The goal of expanding the supply of childcare centers and the legalization of the right to educationMeta de ampliación de la oferta de guarderías y judicialización del derecho a la educaciónMeta de ampliação da oferta de creches e judicialização do direito à educaçãoAcesso à Educação BásicaCrechePlano Nacional de EducaçãoAção Judicial EducacionalAcceso a la Educación BásicaGuarderíaPlano Nacional de EducaçãoDemanda EducativaAccess to Basic EducationChildcare CenterPlano Nacional de EducaçãoEducational LawsuitThis article aims to evaluate the performance of Brazilian municipalities regarding the second part of Goal 1 of the Plano Nacional de Educação [National Education Plan] – to expand the supply of childcare centers so that, by the end of its term (2024), at least 50% of the children up to 3 years old are cared for – as well as to relate that performance with the phenomenon of judicialization of the right to early childhood education in the country. The research is socio-legal in nature and uses a qualitative methodology. The conclusion shows that the failure to meet Goal 1 in national terms reveals a persistent regional and socioeconomic inequality in the access to childcare centers. It also shows that judicialization contributes to accelerating the expansion of the supply which is heavily dependent on establishing partnerships with private institutions.El artículo tiene el propósito de evaluar el desempeño de los municipios brasileños en lo que se refiere a la segunda parte de la Meta 1 del Plano Nacional de Educação –ampliar la oferta de guarderías para atender, hasta que se acabe la vigencia del Plan (2024), por lo menos el 50% de los niños hasta los 3 años de edad–, así como relacionar dicho con el fenómeno de la judicialización del derecho a la educación infantil en el país. La investigación tiene carácter socio-jurídico y metodología cualitativa. Las conclusiones indican que el incumplimiento de la Meta 1 en términos nacionales revela una persistente desigualdad regional y socioeconómica en el acceso a guarderías, y la judicialización contribuye a acelerar una expansión de la oferta fuertemente dependiente del establecimiento de acuerdos con instituciones privadas.O artigo tem como objetivo avaliar o desempenho dos municípios brasileiros quanto à segunda parte da Meta 1 do Plano Nacional de Educação – ampliação da oferta de creches de modo a atender, até o final da vigência do plano (2024), no mínimo 50% das crianças de até 3 anos de idade –, bem como relacionar referido desempenho com o fenômeno da judicialização do direito à educação infantil no país. A pesquisa tem natureza sociojurídica e metodologia qualitativa. As conclusões indicam que o descumprimento da Meta 1 em termos nacionais revela uma persistente desigualdade regional e socioeconômica no acesso às creches, com o fenômeno da judicialização contribuindo para uma aceleração da ampliação da oferta fortemente dependente do estabelecimento de convênios com instituições privadas.Fundação Carlos Chagas2024-01-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/1046510.18222/eae.v35.10465Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 35 (2024); e10465Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 35 (2024); e10465Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 35 (2024); e10465Estudos em Avaliação Educacional; V. 35 (2024); e10465Estudos em Avaliação Educacional; v. 35 (2024); e104651984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10465/4728Copyright (c) 2024 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGodoi, Marciano Seabra de Di Francia, Nicolle Zanato2024-02-05T18:06:01Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/10465Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-02-05T18:06:01Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The goal of expanding the supply of childcare centers and the legalization of the right to education Meta de ampliación de la oferta de guarderías y judicialización del derecho a la educación Meta de ampliação da oferta de creches e judicialização do direito à educação |
title |
The goal of expanding the supply of childcare centers and the legalization of the right to education |
spellingShingle |
The goal of expanding the supply of childcare centers and the legalization of the right to education Godoi, Marciano Seabra de Acesso à Educação Básica Creche Plano Nacional de Educação Ação Judicial Educacional Acceso a la Educación Básica Guardería Plano Nacional de Educação Demanda Educativa Access to Basic Education Childcare Center Plano Nacional de Educação Educational Lawsuit |
title_short |
The goal of expanding the supply of childcare centers and the legalization of the right to education |
title_full |
The goal of expanding the supply of childcare centers and the legalization of the right to education |
title_fullStr |
The goal of expanding the supply of childcare centers and the legalization of the right to education |
title_full_unstemmed |
The goal of expanding the supply of childcare centers and the legalization of the right to education |
title_sort |
The goal of expanding the supply of childcare centers and the legalization of the right to education |
author |
Godoi, Marciano Seabra de |
author_facet |
Godoi, Marciano Seabra de Di Francia, Nicolle Zanato |
author_role |
author |
author2 |
Di Francia, Nicolle Zanato |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Godoi, Marciano Seabra de Di Francia, Nicolle Zanato |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Acesso à Educação Básica Creche Plano Nacional de Educação Ação Judicial Educacional Acceso a la Educación Básica Guardería Plano Nacional de Educação Demanda Educativa Access to Basic Education Childcare Center Plano Nacional de Educação Educational Lawsuit |
topic |
Acesso à Educação Básica Creche Plano Nacional de Educação Ação Judicial Educacional Acceso a la Educación Básica Guardería Plano Nacional de Educação Demanda Educativa Access to Basic Education Childcare Center Plano Nacional de Educação Educational Lawsuit |
description |
This article aims to evaluate the performance of Brazilian municipalities regarding the second part of Goal 1 of the Plano Nacional de Educação [National Education Plan] – to expand the supply of childcare centers so that, by the end of its term (2024), at least 50% of the children up to 3 years old are cared for – as well as to relate that performance with the phenomenon of judicialization of the right to early childhood education in the country. The research is socio-legal in nature and uses a qualitative methodology. The conclusion shows that the failure to meet Goal 1 in national terms reveals a persistent regional and socioeconomic inequality in the access to childcare centers. It also shows that judicialization contributes to accelerating the expansion of the supply which is heavily dependent on establishing partnerships with private institutions. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-01-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10465 10.18222/eae.v35.10465 |
url |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10465 |
identifier_str_mv |
10.18222/eae.v35.10465 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10465/4728 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Estudos em Avaliação Educacional https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Carlos Chagas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 35 (2024); e10465 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 35 (2024); e10465 Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 35 (2024); e10465 Estudos em Avaliação Educacional; V. 35 (2024); e10465 Estudos em Avaliação Educacional; v. 35 (2024); e10465 1984-932X 0103-6831 reponame:Estudos em Avaliação Educacional instname:Fundação Carlos Chagas (FCC) instacron:FCC |
instname_str |
Fundação Carlos Chagas (FCC) |
instacron_str |
FCC |
institution |
FCC |
reponame_str |
Estudos em Avaliação Educacional |
collection |
Estudos em Avaliação Educacional |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC) |
repository.mail.fl_str_mv |
eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br |
_version_ |
1795332423614988288 |