The goal of expanding the supply of childcare centers and the legalization of the right to education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Godoi, Marciano Seabra de
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Di Francia, Nicolle Zanato
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10465
Resumo: This article aims to evaluate the performance of Brazilian municipalities regarding the second part of Goal 1 of the Plano Nacional de Educação [National Education Plan] – to expand the supply of childcare centers so that, by the end of its term (2024), at least 50% of the children up to 3 years old are cared for – as well as to relate that performance with the phenomenon of judicialization of the right to early childhood education in the country. The research is socio-legal in nature and uses a qualitative methodology. The conclusion shows that the failure to meet Goal 1 in national terms reveals a persistent regional and socioeconomic inequality in the access to childcare centers. It also shows that judicialization contributes to accelerating the expansion of the supply which is heavily dependent on establishing partnerships with private institutions.
id FCC-2_6e17e363e9af8fb735a01ea3466d8040
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/10465
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling The goal of expanding the supply of childcare centers and the legalization of the right to educationMeta de ampliación de la oferta de guarderías y judicialización del derecho a la educaciónMeta de ampliação da oferta de creches e judicialização do direito à educaçãoAcesso à Educação BásicaCrechePlano Nacional de EducaçãoAção Judicial EducacionalAcceso a la Educación BásicaGuarderíaPlano Nacional de EducaçãoDemanda EducativaAccess to Basic EducationChildcare CenterPlano Nacional de EducaçãoEducational LawsuitThis article aims to evaluate the performance of Brazilian municipalities regarding the second part of Goal 1 of the Plano Nacional de Educação [National Education Plan] – to expand the supply of childcare centers so that, by the end of its term (2024), at least 50% of the children up to 3 years old are cared for – as well as to relate that performance with the phenomenon of judicialization of the right to early childhood education in the country. The research is socio-legal in nature and uses a qualitative methodology. The conclusion shows that the failure to meet Goal 1 in national terms reveals a persistent regional and socioeconomic inequality in the access to childcare centers. It also shows that judicialization contributes to accelerating the expansion of the supply which is heavily dependent on establishing partnerships with private institutions.El artículo tiene el propósito de evaluar el desempeño de los municipios brasileños en lo que se refiere a la segunda parte de la Meta 1 del Plano Nacional de Educação –ampliar la oferta de guarderías para atender, hasta que se acabe la vigencia del Plan (2024), por lo menos el 50% de los niños hasta los 3 años de edad–, así como relacionar dicho con el fenómeno de la judicialización del derecho a la educación infantil en el país. La investigación tiene carácter socio-jurídico y metodología cualitativa. Las conclusiones indican que el incumplimiento de la Meta 1 en términos nacionales revela una persistente desigualdad regional y socioeconómica en el acceso a guarderías, y la judicialización contribuye a acelerar una expansión de la oferta fuertemente dependiente del establecimiento de acuerdos con instituciones privadas.O artigo tem como objetivo avaliar o desempenho dos municípios brasileiros quanto à segunda parte da Meta 1 do Plano Nacional de Educação – ampliação da oferta de creches de modo a atender, até o final da vigência do plano (2024), no mínimo 50% das crianças de até 3 anos de idade –, bem como relacionar referido desempenho com o fenômeno da judicialização do direito à educação infantil no país. A pesquisa tem natureza sociojurídica e metodologia qualitativa. As conclusões indicam que o descumprimento da Meta 1 em termos nacionais revela uma persistente desigualdade regional e socioeconômica no acesso às creches, com o fenômeno da judicialização contribuindo para uma aceleração da ampliação da oferta fortemente dependente do estabelecimento de convênios com instituições privadas.Fundação Carlos Chagas2024-01-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/1046510.18222/eae.v35.10465Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 35 (2024); e10465Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 35 (2024); e10465Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 35 (2024); e10465Estudos em Avaliação Educacional; V. 35 (2024); e10465Estudos em Avaliação Educacional; v. 35 (2024); e104651984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10465/4728Copyright (c) 2024 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGodoi, Marciano Seabra de Di Francia, Nicolle Zanato2024-02-05T18:06:01Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/10465Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-02-05T18:06:01Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv The goal of expanding the supply of childcare centers and the legalization of the right to education
Meta de ampliación de la oferta de guarderías y judicialización del derecho a la educación
Meta de ampliação da oferta de creches e judicialização do direito à educação
title The goal of expanding the supply of childcare centers and the legalization of the right to education
spellingShingle The goal of expanding the supply of childcare centers and the legalization of the right to education
Godoi, Marciano Seabra de
Acesso à Educação Básica
Creche
Plano Nacional de Educação
Ação Judicial Educacional
Acceso a la Educación Básica
Guardería
Plano Nacional de Educação
Demanda Educativa
Access to Basic Education
Childcare Center
Plano Nacional de Educação
Educational Lawsuit
title_short The goal of expanding the supply of childcare centers and the legalization of the right to education
title_full The goal of expanding the supply of childcare centers and the legalization of the right to education
title_fullStr The goal of expanding the supply of childcare centers and the legalization of the right to education
title_full_unstemmed The goal of expanding the supply of childcare centers and the legalization of the right to education
title_sort The goal of expanding the supply of childcare centers and the legalization of the right to education
author Godoi, Marciano Seabra de
author_facet Godoi, Marciano Seabra de
Di Francia, Nicolle Zanato
author_role author
author2 Di Francia, Nicolle Zanato
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Godoi, Marciano Seabra de
Di Francia, Nicolle Zanato
dc.subject.por.fl_str_mv Acesso à Educação Básica
Creche
Plano Nacional de Educação
Ação Judicial Educacional
Acceso a la Educación Básica
Guardería
Plano Nacional de Educação
Demanda Educativa
Access to Basic Education
Childcare Center
Plano Nacional de Educação
Educational Lawsuit
topic Acesso à Educação Básica
Creche
Plano Nacional de Educação
Ação Judicial Educacional
Acceso a la Educación Básica
Guardería
Plano Nacional de Educação
Demanda Educativa
Access to Basic Education
Childcare Center
Plano Nacional de Educação
Educational Lawsuit
description This article aims to evaluate the performance of Brazilian municipalities regarding the second part of Goal 1 of the Plano Nacional de Educação [National Education Plan] – to expand the supply of childcare centers so that, by the end of its term (2024), at least 50% of the children up to 3 years old are cared for – as well as to relate that performance with the phenomenon of judicialization of the right to early childhood education in the country. The research is socio-legal in nature and uses a qualitative methodology. The conclusion shows that the failure to meet Goal 1 in national terms reveals a persistent regional and socioeconomic inequality in the access to childcare centers. It also shows that judicialization contributes to accelerating the expansion of the supply which is heavily dependent on establishing partnerships with private institutions.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-01-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10465
10.18222/eae.v35.10465
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10465
identifier_str_mv 10.18222/eae.v35.10465
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/10465/4728
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 35 (2024); e10465
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 35 (2024); e10465
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 35 (2024); e10465
Estudos em Avaliação Educacional; V. 35 (2024); e10465
Estudos em Avaliação Educacional; v. 35 (2024); e10465
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332423614988288