Efficiency of post-graduate programs: evolutionary study in the area of Engineering III

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vasconcelos, Maria Eugenia Santana Soares
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Santos, Roberta Alvarenga dos, Hora, Henrique Rego Monteiro da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6094
Resumo: Brazil’s academic evaluation system is based on grades (concepts). The present paper is an evolutionary study of the stricto sensu programs of Engineering III. The methodology used demonstrated that 12 post-graduate programs, mostly from public institutions, obtained maximum efficiency throughout the entire evaluation cycle. The present study  also shows that the South and Southeast regions of Brazil have the most efficient programs. Results indicated a considerable increase in the number of certified programs and a low correlation of program concept and efficiency, corroborating the assumption that not all high concept programs will have a high rate of scientific output.
id FCC-2_91fb6297c6c0f93257557537fe57b137
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/6094
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Efficiency of post-graduate programs: evolutionary study in the area of Engineering IIIEficiencia de los programas de postgrado: estudio evolutivo del área de Ingenierías IIIEficiência dos programas de pós-graduação: estudo evolutivo da área de Engenharias IIIEngineeringPost-Graduate EvaluationCapesGraduate StudiesIngenieríaEvaluación del PostgradoCapesPostgradoEngenhariaAvaliação da Pós-GraduaçãoCapesPós-GraduaçãoBrazil’s academic evaluation system is based on grades (concepts). The present paper is an evolutionary study of the stricto sensu programs of Engineering III. The methodology used demonstrated that 12 post-graduate programs, mostly from public institutions, obtained maximum efficiency throughout the entire evaluation cycle. The present study  also shows that the South and Southeast regions of Brazil have the most efficient programs. Results indicated a considerable increase in the number of certified programs and a low correlation of program concept and efficiency, corroborating the assumption that not all high concept programs will have a high rate of scientific output.El sistema de evaluación establecido en Brasil se basa en la atribución de notas (conceptos). El presente trabajo es un estudio evolutivo de los programas stricto sensu del área de Ingenierías III. Con la aplicación de la metodología, se demostró que 12 programas de postgrado obtuvieron eficiencia máxima en todo el ciclo evaluativo, siendo su mayor parte resultante de instituciones públicas. La investigación también señala que las regiones  Sur y Sureste de Brasil son las que presentan programas más eficientes. Los resultados mostraron un aumento considerable del número de programas autorizados y una baja correlación del concepto del programa y eficiencia que corrobora el presupuesto de que no todos los programas con conceptos elevados tendrán un alto índice de producción científica.O sistema de avaliação estabelecido no Brasil é baseado na atribuição de notas (conceitos). O presente trabalho é um estudo evolutivo dos programas stricto sensu da área de Engenharias III. Com a aplicação da metodologia, demonstrou-se que 12 programas    de pós-graduação obtiveram eficiência máxima em todo ciclo avaliativo, sendo a maior parte decorrente de instituições públicas. A pesquisa também aponta que as regiões Sul e Sudeste do Brasil são as que apresentam programas com melhores eficiências. Resultados mostraram um aumento considerável do número de programas autorizados e uma baixa correlação do conceito do programa e eficiência, corroborando o pressuposto que nem todos os programas com conceitos elevados terão um alto índice de produção científica.Fundação Carlos Chagas2019-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/609410.18222/eae.v30i75.6094Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 75 (2019): set./dez. 2019; 878-909Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 Núm. 75 (2019): set./dez. 2019; 878-909Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 75 (2019): set./dez. 2019; 878-909Estudos em Avaliação Educacional; V. 30 N. 75 (2019): set./dez. 2019; 878-909Estudos em Avaliação Educacional; v. 30 n. 75 (2019): set./dez. 2019; 878-9091984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6094/3917Copyright (c) 2020 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVasconcelos, Maria Eugenia Santana SoaresSantos, Roberta Alvarenga dosHora, Henrique Rego Monteiro da2024-01-24T13:40:19Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/6094Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-24T13:40:19Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Efficiency of post-graduate programs: evolutionary study in the area of Engineering III
Eficiencia de los programas de postgrado: estudio evolutivo del área de Ingenierías III
Eficiência dos programas de pós-graduação: estudo evolutivo da área de Engenharias III
title Efficiency of post-graduate programs: evolutionary study in the area of Engineering III
spellingShingle Efficiency of post-graduate programs: evolutionary study in the area of Engineering III
Vasconcelos, Maria Eugenia Santana Soares
Engineering
Post-Graduate Evaluation
Capes
Graduate Studies
Ingeniería
Evaluación del Postgrado
Capes
Postgrado
Engenharia
Avaliação da Pós-Graduação
Capes
Pós-Graduação
title_short Efficiency of post-graduate programs: evolutionary study in the area of Engineering III
title_full Efficiency of post-graduate programs: evolutionary study in the area of Engineering III
title_fullStr Efficiency of post-graduate programs: evolutionary study in the area of Engineering III
title_full_unstemmed Efficiency of post-graduate programs: evolutionary study in the area of Engineering III
title_sort Efficiency of post-graduate programs: evolutionary study in the area of Engineering III
author Vasconcelos, Maria Eugenia Santana Soares
author_facet Vasconcelos, Maria Eugenia Santana Soares
Santos, Roberta Alvarenga dos
Hora, Henrique Rego Monteiro da
author_role author
author2 Santos, Roberta Alvarenga dos
Hora, Henrique Rego Monteiro da
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vasconcelos, Maria Eugenia Santana Soares
Santos, Roberta Alvarenga dos
Hora, Henrique Rego Monteiro da
dc.subject.por.fl_str_mv Engineering
Post-Graduate Evaluation
Capes
Graduate Studies
Ingeniería
Evaluación del Postgrado
Capes
Postgrado
Engenharia
Avaliação da Pós-Graduação
Capes
Pós-Graduação
topic Engineering
Post-Graduate Evaluation
Capes
Graduate Studies
Ingeniería
Evaluación del Postgrado
Capes
Postgrado
Engenharia
Avaliação da Pós-Graduação
Capes
Pós-Graduação
description Brazil’s academic evaluation system is based on grades (concepts). The present paper is an evolutionary study of the stricto sensu programs of Engineering III. The methodology used demonstrated that 12 post-graduate programs, mostly from public institutions, obtained maximum efficiency throughout the entire evaluation cycle. The present study  also shows that the South and Southeast regions of Brazil have the most efficient programs. Results indicated a considerable increase in the number of certified programs and a low correlation of program concept and efficiency, corroborating the assumption that not all high concept programs will have a high rate of scientific output.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6094
10.18222/eae.v30i75.6094
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6094
identifier_str_mv 10.18222/eae.v30i75.6094
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/6094/3917
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 75 (2019): set./dez. 2019; 878-909
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 Núm. 75 (2019): set./dez. 2019; 878-909
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 75 (2019): set./dez. 2019; 878-909
Estudos em Avaliação Educacional; V. 30 N. 75 (2019): set./dez. 2019; 878-909
Estudos em Avaliação Educacional; v. 30 n. 75 (2019): set./dez. 2019; 878-909
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332423033028608