Reflections on possible quality criteria for full-time schools

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Schmitz, Heike
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Souza, Maria Celeste Reis Fernandes de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3661
Resumo: This paper focuses on the debates concerning full time-education, which has been subject of attention in Brazil in recent years. The analysis discusses the limits of current large-scale external assessments to check the quality of full-time schools. The objective of this article is to reflect on a possible criteria systematization concerning the quality of full-time schools, in order to assess their effectiveness. The arguments were based on a review of the scientific literature, documentary analysis and secondary research analysis, mainly of qualitative nature, and take as reference Holtappels’ contributions, as well as studies about the expansion of the school day in Brazil. The findings indicate that the model presented may contribute as a heuristic tool to guide the schools’ organizational development.
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spelling Reflections on possible quality criteria for full-time schoolsReflexiones sobre posibles criterios de calidad de la escuela en tiempo integralReflexões sobre possíveis critérios de qualidade da escola em tempo integralAssessment of EducationFull-Time EducationIntegral EducationQuality.Evaluación de la EducaciónEducación em Tiempo IntegralEducación IntegralCalidad.Avaliação da EducaçãoEducação em Tempo IntegralEducação IntegralQualidade.Escola de Tempo IntegralThis paper focuses on the debates concerning full time-education, which has been subject of attention in Brazil in recent years. The analysis discusses the limits of current large-scale external assessments to check the quality of full-time schools. The objective of this article is to reflect on a possible criteria systematization concerning the quality of full-time schools, in order to assess their effectiveness. The arguments were based on a review of the scientific literature, documentary analysis and secondary research analysis, mainly of qualitative nature, and take as reference Holtappels’ contributions, as well as studies about the expansion of the school day in Brazil. The findings indicate that the model presented may contribute as a heuristic tool to guide the schools’ organizational development.Este texto se inserta en el escenario de debates sobre la educación integral/tiempo integral, que ha sido objeto de atención en Brasil en los últimos años. El análisis problematiza los límites de las actuales evaluaciones externas de gran escala para verificar la calidad de la escuela en tiempo integral. El objetivo del artículo es el de reflexionar sobre una posible sistematización de criterios de calidad de la escuela en tiempo integral, con miras a evaluar su eficacia. Los argumentos fueron construidos a partir de una revisión de la literatura científica, del análisis documental y del análisis secundario de investigaciones, predominantemente de cuño cualitativo, y toma como referencia las contribuciones de Holtappels, en diálogo con estudios sobre la ampliación de la jornada escolar en Brasil. Las conclusiones señalan que el modelo presentado puede contribuir como herramienta heurística para orientar el desarrollo organizativo de la escuela.Este texto se insere no cenário de debates sobre a educação integral/ tempo integral, que tem sido objeto de atenção no Brasil nos últimos anos. A análise problematiza os limites das atuais avaliações externas de larga escala para verificar a qualidade da escola em tempo integral. O objetivo do artigo é refletir sobre uma possível sistematização de critérios de qualidade da escola em tempo integral, com vistas a avaliar a sua eficácia. Os argumentos foram construídos a partir de uma revisão da literatura científica, de análise documental e de análise secundária de pesquisas, predominantemente de cunho qualitativo, e toma como referência as contribuições de Holtappels, em diálogo com estudos sobre a ampliação da jornada escolar no Brasil. As conclusões apontam que o modelo apresentado pode contribuir como ferramenta heurística para nortear o desenvolvimento organizacional da escola.Fundação Carlos Chagas2016-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/366110.18222/eae.v27i65.3661Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 65 (2016): maio/ago. 2016; 552-581Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 Núm. 65 (2016): maio/ago. 2016; 552-581Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 27 No. 65 (2016): maio/ago. 2016; 552-581Estudos em Avaliação Educacional; V. 27 N. 65 (2016): maio/ago. 2016; 552-581Estudos em Avaliação Educacional; v. 27 n. 65 (2016): maio/ago. 2016; 552-5811984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/3661/3199Copyright (c) 2016 Estudos em Avaliação Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessSchmitz, HeikeSouza, Maria Celeste Reis Fernandes de2016-09-01T14:11:22Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/3661Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2016-09-01T14:11:22Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
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