Portfolio as a strategy to evaluate dentistry students

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Forte, Franklin Delano Soares
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Costa, Camila Helena Machado da, Pessoa, Talitha Rodrigues Ribeiro Fernandes, Gomes, Annatália Meneses de Amorim, Freitas, Claudia Helena Soares Morais, Coimbra, Liberata Campos, Aquino, Dorlene Maria Cardoso de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Trabalho, Educação e Saúde (Online)
Texto Completo: https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1392
Resumo: The study aimed to understand the perception Dentistry students at the Federal University of Paraíba have of the use of portfolios as one of the evaluation methods. Data were collected from 16 students in 2011 by means of the focus group technique and were analyzed based on content analysis. The themes were then defined: conceptualization, student-professor role, active methods, difficulties in preparing portfolios and suggestions. Students see portfolios as an instrument of dialog between professors and students through accounts of group experiences in the social equipment and individual reflections in the construction of concepts and theoretical deepening. It was concluded that students perceive the portfolio as a powerful, innovative tool for vocational training, serving to monitor the teaching--learning process for being dialogical, interactive,and providing opportunities for active learning.
id FIOCRUZ-2_e979393b3f204dcb99a0f333a3e86dfc
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1392
network_acronym_str FIOCRUZ-2
network_name_str Trabalho, Educação e Saúde (Online)
repository_id_str
spelling Portfolio as a strategy to evaluate dentistry studentsPortafolio como estrategia de evaluación de estudiantes de odontologíaPortfólio como estratégia de avaliação de estudantes de odontologiaFormaçãoPortfólio reflexivoAvaliação formativaMetodologias de ensino-aprendizagemtrainingreflexive portfolioformative assessmentTeaching and learning methodologiesformaciónportafolio reflexivoevaluación formativametodologías de enseñanza- -aprendizajeThe study aimed to understand the perception Dentistry students at the Federal University of Paraíba have of the use of portfolios as one of the evaluation methods. Data were collected from 16 students in 2011 by means of the focus group technique and were analyzed based on content analysis. The themes were then defined: conceptualization, student-professor role, active methods, difficulties in preparing portfolios and suggestions. Students see portfolios as an instrument of dialog between professors and students through accounts of group experiences in the social equipment and individual reflections in the construction of concepts and theoretical deepening. It was concluded that students perceive the portfolio as a powerful, innovative tool for vocational training, serving to monitor the teaching--learning process for being dialogical, interactive,and providing opportunities for active learning.El estudio tuvo por objetivo comprender la percepción de estudiantes del curso de Odontología de la Universidad Federal de Paraíba sobre la utilización del portafolio como uno de los métodos de evaluación. Los datos referentes a 16 estudiantes fueron recolectados en 2011 mediante la técnica del grupo focal y se estudiaron por análisis de contenido. Se delimitaron entonces las categorías temáticas: definición, papel del discente-docente, metodologías activas, dificultades en la preparación del portafolio y sugerencias. Los estudiantes entienden al portafolio como un instrumento de diálogo entre docentes y discentes, por medio de los relatos de las vivencias en grupo en los equipos sociales y reflexiones individuales, en la construcción de conceptos y profundización teórica. Se concluye que los estudiantes observan al portafolio como una herramienta potente e innovadora para la formación profesional, siendo un instrumento de seguimiento del proceso de enseñanza-aprendizaje, por ser dialógico, interactivo, y brindar una oportunidad de aprendizaje activo.O estudo teve por objetivo compreender a percepção de estudantes do curso de Odontologia da Universidade Federal da Paraíba sobre a utilização do portfólio como um dos métodos de avaliação. Os dados referentes a 16 estudantes foram coletados em 2011 por meio da técnica do grupo focal e submetidos à análise de conteúdo. Definiram-se, então, as categorias temáticas: conceituação, papel do discente-docente, metodologias ativas, dificuldades na elaboração do portfólio e sugestões. Os estudantes compreendem o portfólio como instrumento de diálogo entre docentes e discentes, por meio dos relatos das vivências em grupo nos equipamentos sociais e reflexões individuais na construção de conceitos e aprofundamento teórico. Conclui-se que os estudantes percebem o portfólio como ferramenta potente e inovadora para a formação profissional, constituindo-se instrumento de acompanhamento do processo de ensino-aprendizagem, por ser dialógico, interativo, oportunizando uma aprendizagem ativa.Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz2022-08-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/139210.1590/1981-7746-sip00084Trabalho, Educação e Saúde; v. 13 n. supl.2 (2015)1981-7746reponame:Trabalho, Educação e Saúde (Online)instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1392/554Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venânciohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessForte, Franklin Delano Soares Costa, Camila Helena Machado da Pessoa, Talitha Rodrigues Ribeiro Fernandes Gomes, Annatália Meneses de Amorim Freitas, Claudia Helena Soares Morais Coimbra, Liberata Campos Aquino, Dorlene Maria Cardoso de 2022-08-26T14:53:10Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1392Revistahttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tesPUBhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/oairevtes@fiocruz.br1981-77461678-1007opendoar:2024-03-06T13:01:24.170367Trabalho, Educação e Saúde (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)true
dc.title.none.fl_str_mv Portfolio as a strategy to evaluate dentistry students
Portafolio como estrategia de evaluación de estudiantes de odontología
Portfólio como estratégia de avaliação de estudantes de odontologia
title Portfolio as a strategy to evaluate dentistry students
spellingShingle Portfolio as a strategy to evaluate dentistry students
Forte, Franklin Delano Soares
Formação
Portfólio reflexivo
Avaliação formativa
Metodologias de ensino-aprendizagem
training
reflexive portfolio
formative assessment
Teaching and learning methodologies
formación
portafolio reflexivo
evaluación formativa
metodologías de enseñanza- -aprendizaje
title_short Portfolio as a strategy to evaluate dentistry students
title_full Portfolio as a strategy to evaluate dentistry students
title_fullStr Portfolio as a strategy to evaluate dentistry students
title_full_unstemmed Portfolio as a strategy to evaluate dentistry students
title_sort Portfolio as a strategy to evaluate dentistry students
author Forte, Franklin Delano Soares
author_facet Forte, Franklin Delano Soares
Costa, Camila Helena Machado da
Pessoa, Talitha Rodrigues Ribeiro Fernandes
Gomes, Annatália Meneses de Amorim
Freitas, Claudia Helena Soares Morais
Coimbra, Liberata Campos
Aquino, Dorlene Maria Cardoso de
author_role author
author2 Costa, Camila Helena Machado da
Pessoa, Talitha Rodrigues Ribeiro Fernandes
Gomes, Annatália Meneses de Amorim
Freitas, Claudia Helena Soares Morais
Coimbra, Liberata Campos
Aquino, Dorlene Maria Cardoso de
author2_role author
author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Forte, Franklin Delano Soares
Costa, Camila Helena Machado da
Pessoa, Talitha Rodrigues Ribeiro Fernandes
Gomes, Annatália Meneses de Amorim
Freitas, Claudia Helena Soares Morais
Coimbra, Liberata Campos
Aquino, Dorlene Maria Cardoso de
dc.subject.por.fl_str_mv Formação
Portfólio reflexivo
Avaliação formativa
Metodologias de ensino-aprendizagem
training
reflexive portfolio
formative assessment
Teaching and learning methodologies
formación
portafolio reflexivo
evaluación formativa
metodologías de enseñanza- -aprendizaje
topic Formação
Portfólio reflexivo
Avaliação formativa
Metodologias de ensino-aprendizagem
training
reflexive portfolio
formative assessment
Teaching and learning methodologies
formación
portafolio reflexivo
evaluación formativa
metodologías de enseñanza- -aprendizaje
description The study aimed to understand the perception Dentistry students at the Federal University of Paraíba have of the use of portfolios as one of the evaluation methods. Data were collected from 16 students in 2011 by means of the focus group technique and were analyzed based on content analysis. The themes were then defined: conceptualization, student-professor role, active methods, difficulties in preparing portfolios and suggestions. Students see portfolios as an instrument of dialog between professors and students through accounts of group experiences in the social equipment and individual reflections in the construction of concepts and theoretical deepening. It was concluded that students perceive the portfolio as a powerful, innovative tool for vocational training, serving to monitor the teaching--learning process for being dialogical, interactive,and providing opportunities for active learning.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1392
10.1590/1981-7746-sip00084
url https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1392
identifier_str_mv 10.1590/1981-7746-sip00084
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1392/554
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz
publisher.none.fl_str_mv Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz
dc.source.none.fl_str_mv Trabalho, Educação e Saúde; v. 13 n. supl.2 (2015)
1981-7746
reponame:Trabalho, Educação e Saúde (Online)
instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron:FIOCRUZ
instname_str Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron_str FIOCRUZ
institution FIOCRUZ
reponame_str Trabalho, Educação e Saúde (Online)
collection Trabalho, Educação e Saúde (Online)
repository.name.fl_str_mv Trabalho, Educação e Saúde (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
repository.mail.fl_str_mv revtes@fiocruz.br
_version_ 1798943472233742336