Portfolio as a strategy to evaluate dentistry students
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Trabalho, Educação e Saúde (Online) |
Texto Completo: | https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1392 |
Resumo: | The study aimed to understand the perception Dentistry students at the Federal University of Paraíba have of the use of portfolios as one of the evaluation methods. Data were collected from 16 students in 2011 by means of the focus group technique and were analyzed based on content analysis. The themes were then defined: conceptualization, student-professor role, active methods, difficulties in preparing portfolios and suggestions. Students see portfolios as an instrument of dialog between professors and students through accounts of group experiences in the social equipment and individual reflections in the construction of concepts and theoretical deepening. It was concluded that students perceive the portfolio as a powerful, innovative tool for vocational training, serving to monitor the teaching--learning process for being dialogical, interactive,and providing opportunities for active learning. |
id |
FIOCRUZ-2_e979393b3f204dcb99a0f333a3e86dfc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1392 |
network_acronym_str |
FIOCRUZ-2 |
network_name_str |
Trabalho, Educação e Saúde (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Portfolio as a strategy to evaluate dentistry studentsPortafolio como estrategia de evaluación de estudiantes de odontologíaPortfólio como estratégia de avaliação de estudantes de odontologiaFormaçãoPortfólio reflexivoAvaliação formativaMetodologias de ensino-aprendizagemtrainingreflexive portfolioformative assessmentTeaching and learning methodologiesformaciónportafolio reflexivoevaluación formativametodologías de enseñanza- -aprendizajeThe study aimed to understand the perception Dentistry students at the Federal University of Paraíba have of the use of portfolios as one of the evaluation methods. Data were collected from 16 students in 2011 by means of the focus group technique and were analyzed based on content analysis. The themes were then defined: conceptualization, student-professor role, active methods, difficulties in preparing portfolios and suggestions. Students see portfolios as an instrument of dialog between professors and students through accounts of group experiences in the social equipment and individual reflections in the construction of concepts and theoretical deepening. It was concluded that students perceive the portfolio as a powerful, innovative tool for vocational training, serving to monitor the teaching--learning process for being dialogical, interactive,and providing opportunities for active learning.El estudio tuvo por objetivo comprender la percepción de estudiantes del curso de Odontología de la Universidad Federal de Paraíba sobre la utilización del portafolio como uno de los métodos de evaluación. Los datos referentes a 16 estudiantes fueron recolectados en 2011 mediante la técnica del grupo focal y se estudiaron por análisis de contenido. Se delimitaron entonces las categorías temáticas: definición, papel del discente-docente, metodologías activas, dificultades en la preparación del portafolio y sugerencias. Los estudiantes entienden al portafolio como un instrumento de diálogo entre docentes y discentes, por medio de los relatos de las vivencias en grupo en los equipos sociales y reflexiones individuales, en la construcción de conceptos y profundización teórica. Se concluye que los estudiantes observan al portafolio como una herramienta potente e innovadora para la formación profesional, siendo un instrumento de seguimiento del proceso de enseñanza-aprendizaje, por ser dialógico, interactivo, y brindar una oportunidad de aprendizaje activo.O estudo teve por objetivo compreender a percepção de estudantes do curso de Odontologia da Universidade Federal da Paraíba sobre a utilização do portfólio como um dos métodos de avaliação. Os dados referentes a 16 estudantes foram coletados em 2011 por meio da técnica do grupo focal e submetidos à análise de conteúdo. Definiram-se, então, as categorias temáticas: conceituação, papel do discente-docente, metodologias ativas, dificuldades na elaboração do portfólio e sugestões. Os estudantes compreendem o portfólio como instrumento de diálogo entre docentes e discentes, por meio dos relatos das vivências em grupo nos equipamentos sociais e reflexões individuais na construção de conceitos e aprofundamento teórico. Conclui-se que os estudantes percebem o portfólio como ferramenta potente e inovadora para a formação profissional, constituindo-se instrumento de acompanhamento do processo de ensino-aprendizagem, por ser dialógico, interativo, oportunizando uma aprendizagem ativa.Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz2022-08-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/139210.1590/1981-7746-sip00084Trabalho, Educação e Saúde; v. 13 n. supl.2 (2015)1981-7746reponame:Trabalho, Educação e Saúde (Online)instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1392/554Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venânciohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessForte, Franklin Delano Soares Costa, Camila Helena Machado da Pessoa, Talitha Rodrigues Ribeiro Fernandes Gomes, Annatália Meneses de Amorim Freitas, Claudia Helena Soares Morais Coimbra, Liberata Campos Aquino, Dorlene Maria Cardoso de 2022-08-26T14:53:10Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1392Revistahttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tesPUBhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/oairevtes@fiocruz.br1981-77461678-1007opendoar:2024-03-06T13:01:24.170367Trabalho, Educação e Saúde (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
Portfolio as a strategy to evaluate dentistry students Portafolio como estrategia de evaluación de estudiantes de odontología Portfólio como estratégia de avaliação de estudantes de odontologia |
title |
Portfolio as a strategy to evaluate dentistry students |
spellingShingle |
Portfolio as a strategy to evaluate dentistry students Forte, Franklin Delano Soares Formação Portfólio reflexivo Avaliação formativa Metodologias de ensino-aprendizagem training reflexive portfolio formative assessment Teaching and learning methodologies formación portafolio reflexivo evaluación formativa metodologías de enseñanza- -aprendizaje |
title_short |
Portfolio as a strategy to evaluate dentistry students |
title_full |
Portfolio as a strategy to evaluate dentistry students |
title_fullStr |
Portfolio as a strategy to evaluate dentistry students |
title_full_unstemmed |
Portfolio as a strategy to evaluate dentistry students |
title_sort |
Portfolio as a strategy to evaluate dentistry students |
author |
Forte, Franklin Delano Soares |
author_facet |
Forte, Franklin Delano Soares Costa, Camila Helena Machado da Pessoa, Talitha Rodrigues Ribeiro Fernandes Gomes, Annatália Meneses de Amorim Freitas, Claudia Helena Soares Morais Coimbra, Liberata Campos Aquino, Dorlene Maria Cardoso de |
author_role |
author |
author2 |
Costa, Camila Helena Machado da Pessoa, Talitha Rodrigues Ribeiro Fernandes Gomes, Annatália Meneses de Amorim Freitas, Claudia Helena Soares Morais Coimbra, Liberata Campos Aquino, Dorlene Maria Cardoso de |
author2_role |
author author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Forte, Franklin Delano Soares Costa, Camila Helena Machado da Pessoa, Talitha Rodrigues Ribeiro Fernandes Gomes, Annatália Meneses de Amorim Freitas, Claudia Helena Soares Morais Coimbra, Liberata Campos Aquino, Dorlene Maria Cardoso de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação Portfólio reflexivo Avaliação formativa Metodologias de ensino-aprendizagem training reflexive portfolio formative assessment Teaching and learning methodologies formación portafolio reflexivo evaluación formativa metodologías de enseñanza- -aprendizaje |
topic |
Formação Portfólio reflexivo Avaliação formativa Metodologias de ensino-aprendizagem training reflexive portfolio formative assessment Teaching and learning methodologies formación portafolio reflexivo evaluación formativa metodologías de enseñanza- -aprendizaje |
description |
The study aimed to understand the perception Dentistry students at the Federal University of Paraíba have of the use of portfolios as one of the evaluation methods. Data were collected from 16 students in 2011 by means of the focus group technique and were analyzed based on content analysis. The themes were then defined: conceptualization, student-professor role, active methods, difficulties in preparing portfolios and suggestions. Students see portfolios as an instrument of dialog between professors and students through accounts of group experiences in the social equipment and individual reflections in the construction of concepts and theoretical deepening. It was concluded that students perceive the portfolio as a powerful, innovative tool for vocational training, serving to monitor the teaching--learning process for being dialogical, interactive,and providing opportunities for active learning. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1392 10.1590/1981-7746-sip00084 |
url |
https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1392 |
identifier_str_mv |
10.1590/1981-7746-sip00084 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1392/554 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz |
publisher.none.fl_str_mv |
Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz |
dc.source.none.fl_str_mv |
Trabalho, Educação e Saúde; v. 13 n. supl.2 (2015) 1981-7746 reponame:Trabalho, Educação e Saúde (Online) instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) instacron:FIOCRUZ |
instname_str |
Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) |
instacron_str |
FIOCRUZ |
institution |
FIOCRUZ |
reponame_str |
Trabalho, Educação e Saúde (Online) |
collection |
Trabalho, Educação e Saúde (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Trabalho, Educação e Saúde (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) |
repository.mail.fl_str_mv |
revtes@fiocruz.br |
_version_ |
1798943472233742336 |