IDEB AND THE QUALITY OF EDUCATION: A PERCEPTION OF MANAGEMENT TEAMS IN THE MUNICIPALITY OF SANTO ANTÔNIO DO MONTE- MG

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Jéssica Oliveira de
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Sá, Renato Vieira de, Nascimento, Dandara Lorrayne do
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1200
Resumo: The study sought to discuss the role of the Basic Education Development Index (IDEB) in the quality of education in the municipality of Santo Antônio do Monte-MG and had as its main objective to raise quantitative and qualitative evidence to investigate the perceptions of the management teams of state public schools regarding the IDEB in the Final Years of Elementary Education and the quality of education. The methodology consisted of a quantitative analysis of IDEB data, from its creation to the present day in the three schools. Subsequently, a structured interview was conducted with the managers, discussing their perceptions based on the literature. The results showed that the quality of education cannot only be measured by the IDEB, and that other variables should be considered for the results to be more reliable.
id IFMT_821bf5c520556a602e5501d1ad234477
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1200
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling IDEB AND THE QUALITY OF EDUCATION: A PERCEPTION OF MANAGEMENT TEAMS IN THE MUNICIPALITY OF SANTO ANTÔNIO DO MONTE- MGIDEB Y LA CALIDAD DE LA EDUCACIÓN: UNA PERCEPCIÓN DE LOS EQUIPOS DIRECTIVOS DEL MUNICIPIO DE SANTO ANTÔNIO DO MONTE-MGO IDEB E A QUALIDADE DA EDUCAÇÃO: UMA PERCEPÇÃO DAS EQUIPES GESTORAS NO MUNICÍPIO DE SANTO ANTÔNIO DO MONTE- MGIDEBEducational QualitySchool managementIDEBCalidad educativaGestión escolarIDEBQualidade EducacionalGestão EscolarThe study sought to discuss the role of the Basic Education Development Index (IDEB) in the quality of education in the municipality of Santo Antônio do Monte-MG and had as its main objective to raise quantitative and qualitative evidence to investigate the perceptions of the management teams of state public schools regarding the IDEB in the Final Years of Elementary Education and the quality of education. The methodology consisted of a quantitative analysis of IDEB data, from its creation to the present day in the three schools. Subsequently, a structured interview was conducted with the managers, discussing their perceptions based on the literature. The results showed that the quality of education cannot only be measured by the IDEB, and that other variables should be considered for the results to be more reliable.El estudio buscó discutir el papel del Índice de Desarrollo de la Educación Básica (IDEB) en la calidad de la educación en el municipio de Santo Antônio do Monte-MG y tuvo como objetivo principal levantar evidencias cuantitativas y cualitativas para investigar las percepciones de los equipos directivos de las escuelas públicas estatales sobre el IDEB en los últimos años de la Educación Básica y la calidad de la educación. La metodología consistió en un análisis cuantitativo de los datos del IDEB, desde su creación hasta la actualidad en las tres escuelas. Posteriormente, se llevó a cabo una entrevista estructurada con los directivos, en la que se discutieron sus percepciones basadas en la literatura. Los resultados mostraron que la calidad de la educación no puede medirse únicamente por el IDEB, y que deben considerarse otras variables para que los resultados sean más fiables.O estudo buscou discutir o papel do Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (IDEB) na qualidade da educação no município de Santo Antônio do Monte- MG e teve como objetivo principal levantar evidências quantitativas e qualitativas para investigar as percepções das equipes gestoras das escolas estaduais da rede pública em relação ao IDEB nos Anos Finais do Ensino Fundamental e a qualidade da educação. A metodologia consistiu em uma análise quantitativa de dados do IDEB, desde a sua criação até os dias atuais nas três escolas. Posteriormente, foi realizada uma entrevista estruturada com os gestores, discutindo suas percepções a partir da literatura. Os resultados evidenciaram que a qualidade da educação não pode apenas ser mensurada pelo IDEB, e que outras variáveis deveriam ser consideradas para que os resultados fossem mais fidedignos.Revista Prática Docente2021-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHumanasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/120010.23926/RPD.2021.v6.n2.e065.id1200Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): May to August 2021; e065Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Mayo a Agosto de 2021; e065Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e0652526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1200/535Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Jéssica Oliveira deSá, Renato Vieira deNascimento, Dandara Lorrayne do2022-06-03T13:02:33Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1200Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:02:33Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv IDEB AND THE QUALITY OF EDUCATION: A PERCEPTION OF MANAGEMENT TEAMS IN THE MUNICIPALITY OF SANTO ANTÔNIO DO MONTE- MG
IDEB Y LA CALIDAD DE LA EDUCACIÓN: UNA PERCEPCIÓN DE LOS EQUIPOS DIRECTIVOS DEL MUNICIPIO DE SANTO ANTÔNIO DO MONTE-MG
O IDEB E A QUALIDADE DA EDUCAÇÃO: UMA PERCEPÇÃO DAS EQUIPES GESTORAS NO MUNICÍPIO DE SANTO ANTÔNIO DO MONTE- MG
title IDEB AND THE QUALITY OF EDUCATION: A PERCEPTION OF MANAGEMENT TEAMS IN THE MUNICIPALITY OF SANTO ANTÔNIO DO MONTE- MG
spellingShingle IDEB AND THE QUALITY OF EDUCATION: A PERCEPTION OF MANAGEMENT TEAMS IN THE MUNICIPALITY OF SANTO ANTÔNIO DO MONTE- MG
Souza, Jéssica Oliveira de
IDEB
Educational Quality
School management
IDEB
Calidad educativa
Gestión escolar
IDEB
Qualidade Educacional
Gestão Escolar
title_short IDEB AND THE QUALITY OF EDUCATION: A PERCEPTION OF MANAGEMENT TEAMS IN THE MUNICIPALITY OF SANTO ANTÔNIO DO MONTE- MG
title_full IDEB AND THE QUALITY OF EDUCATION: A PERCEPTION OF MANAGEMENT TEAMS IN THE MUNICIPALITY OF SANTO ANTÔNIO DO MONTE- MG
title_fullStr IDEB AND THE QUALITY OF EDUCATION: A PERCEPTION OF MANAGEMENT TEAMS IN THE MUNICIPALITY OF SANTO ANTÔNIO DO MONTE- MG
title_full_unstemmed IDEB AND THE QUALITY OF EDUCATION: A PERCEPTION OF MANAGEMENT TEAMS IN THE MUNICIPALITY OF SANTO ANTÔNIO DO MONTE- MG
title_sort IDEB AND THE QUALITY OF EDUCATION: A PERCEPTION OF MANAGEMENT TEAMS IN THE MUNICIPALITY OF SANTO ANTÔNIO DO MONTE- MG
author Souza, Jéssica Oliveira de
author_facet Souza, Jéssica Oliveira de
Sá, Renato Vieira de
Nascimento, Dandara Lorrayne do
author_role author
author2 Sá, Renato Vieira de
Nascimento, Dandara Lorrayne do
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Jéssica Oliveira de
Sá, Renato Vieira de
Nascimento, Dandara Lorrayne do
dc.subject.por.fl_str_mv IDEB
Educational Quality
School management
IDEB
Calidad educativa
Gestión escolar
IDEB
Qualidade Educacional
Gestão Escolar
topic IDEB
Educational Quality
School management
IDEB
Calidad educativa
Gestión escolar
IDEB
Qualidade Educacional
Gestão Escolar
description The study sought to discuss the role of the Basic Education Development Index (IDEB) in the quality of education in the municipality of Santo Antônio do Monte-MG and had as its main objective to raise quantitative and qualitative evidence to investigate the perceptions of the management teams of state public schools regarding the IDEB in the Final Years of Elementary Education and the quality of education. The methodology consisted of a quantitative analysis of IDEB data, from its creation to the present day in the three schools. Subsequently, a structured interview was conducted with the managers, discussing their perceptions based on the literature. The results showed that the quality of education cannot only be measured by the IDEB, and that other variables should be considered for the results to be more reliable.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Humanas
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1200
10.23926/RPD.2021.v6.n2.e065.id1200
url http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1200
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2021.v6.n2.e065.id1200
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1200/535
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): May to August 2021; e065
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Mayo a Agosto de 2021; e065
Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e065
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1792205725677649920