Psicopedagogia: Um Olhar na Educação do Aluno Surdo no Processo de Ensino-Aprendizagem

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gomes, Tayane Alencar
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Teixeira, Verônica Rejane Lima
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ID on line. Revista de psicologia
Texto Completo: https://idonline.emnuvens.com.br/id/article/view/3723
Resumo: This article presents aspects related to the relationships in the development and learning of students with hearing impairment. With the interest of highlighting and developing an analysis about the performance of psychopedagogy in school, as well as the contribution of psychopedagogy for the inclusion of students with deafness in public schools. In this way, it was concluded that there are countless contributions of institutional psychopedagogy in the process of inclusion of deaf children and their consequent improvement in the teaching and learning process of people with this condition. Therefore, the possibilities arising from inclusive education mediated by psychopedagogical support are indisputable.
id IPES_b97077fd6a2b324c0af11f2e204c8dc6
oai_identifier_str oai:ojs.idonline.emnuvens.com.br:article/3723
network_acronym_str IPES
network_name_str ID on line. Revista de psicologia
repository_id_str
spelling Psicopedagogia: Um Olhar na Educação do Aluno Surdo no Processo de Ensino-AprendizagemEnsino-aprendizagemPsicopedagogiaSurdezTeaching-learningPsychopedagogyDeafnessThis article presents aspects related to the relationships in the development and learning of students with hearing impairment. With the interest of highlighting and developing an analysis about the performance of psychopedagogy in school, as well as the contribution of psychopedagogy for the inclusion of students with deafness in public schools. In this way, it was concluded that there are countless contributions of institutional psychopedagogy in the process of inclusion of deaf children and their consequent improvement in the teaching and learning process of people with this condition. Therefore, the possibilities arising from inclusive education mediated by psychopedagogical support are indisputable.Esse artigo apresenta os aspectos relacionados as relações no desenvolvimento e aprendizagem de alunos com deficiência auditiva. Tendo por interesse destacar e desenvolver uma análise acerca da atuação da psicopedagogia na escola, bem como, a contribuição da psicopedagogia para a inclusão de alunos com surdez nas escolas públicas. Desta forma, concluiu-se que são inúmeras as contribuições da psicopedagogia institucional no processo de inclusão da criança surda e, sua consequente  melhoria no processo de ensino e aprendizagem de pessoas com essa condição. São, pois, indiscutíveis as possibilidades advindas da educação inclusiva mediada pelo apoio e suporte psicopedagógico.INSTITUTO PERSONA DE EDUCAÇÃO SUPERIOR2023-02-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://idonline.emnuvens.com.br/id/article/view/372310.14295/idonline.v17i65.3723ID on line. Revista de psicologia; v. 17 n. 65 (2023); 589-6001981-1179reponame:ID on line. Revista de psicologiainstname:Instituto Persona de Educação Superiorinstacron:IPESporhttps://idonline.emnuvens.com.br/id/article/view/3723/5770Copyright (c) 2023 Tayane Alencar Gomes, Verônica Rejane Lima Teixeirahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGomes, Tayane AlencarTeixeira, Verônica Rejane Lima2023-03-08T11:25:00Zoai:ojs.idonline.emnuvens.com.br:article/3723Revistahttps://idonline.emnuvens.com.br/id/indexONGhttps://idonline.emnuvens.com.br/id/oaiipdeeducacao@gmail.com1981-11791981-1179opendoar:2023-03-08T11:25ID on line. Revista de psicologia - Instituto Persona de Educação Superiorfalse
dc.title.none.fl_str_mv Psicopedagogia: Um Olhar na Educação do Aluno Surdo no Processo de Ensino-Aprendizagem
title Psicopedagogia: Um Olhar na Educação do Aluno Surdo no Processo de Ensino-Aprendizagem
spellingShingle Psicopedagogia: Um Olhar na Educação do Aluno Surdo no Processo de Ensino-Aprendizagem
Gomes, Tayane Alencar
Ensino-aprendizagem
Psicopedagogia
Surdez
Teaching-learning
Psychopedagogy
Deafness
title_short Psicopedagogia: Um Olhar na Educação do Aluno Surdo no Processo de Ensino-Aprendizagem
title_full Psicopedagogia: Um Olhar na Educação do Aluno Surdo no Processo de Ensino-Aprendizagem
title_fullStr Psicopedagogia: Um Olhar na Educação do Aluno Surdo no Processo de Ensino-Aprendizagem
title_full_unstemmed Psicopedagogia: Um Olhar na Educação do Aluno Surdo no Processo de Ensino-Aprendizagem
title_sort Psicopedagogia: Um Olhar na Educação do Aluno Surdo no Processo de Ensino-Aprendizagem
author Gomes, Tayane Alencar
author_facet Gomes, Tayane Alencar
Teixeira, Verônica Rejane Lima
author_role author
author2 Teixeira, Verônica Rejane Lima
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gomes, Tayane Alencar
Teixeira, Verônica Rejane Lima
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino-aprendizagem
Psicopedagogia
Surdez
Teaching-learning
Psychopedagogy
Deafness
topic Ensino-aprendizagem
Psicopedagogia
Surdez
Teaching-learning
Psychopedagogy
Deafness
description This article presents aspects related to the relationships in the development and learning of students with hearing impairment. With the interest of highlighting and developing an analysis about the performance of psychopedagogy in school, as well as the contribution of psychopedagogy for the inclusion of students with deafness in public schools. In this way, it was concluded that there are countless contributions of institutional psychopedagogy in the process of inclusion of deaf children and their consequent improvement in the teaching and learning process of people with this condition. Therefore, the possibilities arising from inclusive education mediated by psychopedagogical support are indisputable.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-02-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://idonline.emnuvens.com.br/id/article/view/3723
10.14295/idonline.v17i65.3723
url https://idonline.emnuvens.com.br/id/article/view/3723
identifier_str_mv 10.14295/idonline.v17i65.3723
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://idonline.emnuvens.com.br/id/article/view/3723/5770
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Tayane Alencar Gomes, Verônica Rejane Lima Teixeira
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Tayane Alencar Gomes, Verônica Rejane Lima Teixeira
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv INSTITUTO PERSONA DE EDUCAÇÃO SUPERIOR
publisher.none.fl_str_mv INSTITUTO PERSONA DE EDUCAÇÃO SUPERIOR
dc.source.none.fl_str_mv ID on line. Revista de psicologia; v. 17 n. 65 (2023); 589-600
1981-1179
reponame:ID on line. Revista de psicologia
instname:Instituto Persona de Educação Superior
instacron:IPES
instname_str Instituto Persona de Educação Superior
instacron_str IPES
institution IPES
reponame_str ID on line. Revista de psicologia
collection ID on line. Revista de psicologia
repository.name.fl_str_mv ID on line. Revista de psicologia - Instituto Persona de Educação Superior
repository.mail.fl_str_mv ipdeeducacao@gmail.com
_version_ 1797053946445955072