Psicopedagogia: Um Olhar na Educação do Aluno Surdo no Processo de Ensino-Aprendizagem
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | ID on line. Revista de psicologia |
Texto Completo: | https://idonline.emnuvens.com.br/id/article/view/3723 |
Resumo: | This article presents aspects related to the relationships in the development and learning of students with hearing impairment. With the interest of highlighting and developing an analysis about the performance of psychopedagogy in school, as well as the contribution of psychopedagogy for the inclusion of students with deafness in public schools. In this way, it was concluded that there are countless contributions of institutional psychopedagogy in the process of inclusion of deaf children and their consequent improvement in the teaching and learning process of people with this condition. Therefore, the possibilities arising from inclusive education mediated by psychopedagogical support are indisputable. |
id |
IPES_b97077fd6a2b324c0af11f2e204c8dc6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.idonline.emnuvens.com.br:article/3723 |
network_acronym_str |
IPES |
network_name_str |
ID on line. Revista de psicologia |
repository_id_str |
|
spelling |
Psicopedagogia: Um Olhar na Educação do Aluno Surdo no Processo de Ensino-AprendizagemEnsino-aprendizagemPsicopedagogiaSurdezTeaching-learningPsychopedagogyDeafnessThis article presents aspects related to the relationships in the development and learning of students with hearing impairment. With the interest of highlighting and developing an analysis about the performance of psychopedagogy in school, as well as the contribution of psychopedagogy for the inclusion of students with deafness in public schools. In this way, it was concluded that there are countless contributions of institutional psychopedagogy in the process of inclusion of deaf children and their consequent improvement in the teaching and learning process of people with this condition. Therefore, the possibilities arising from inclusive education mediated by psychopedagogical support are indisputable.Esse artigo apresenta os aspectos relacionados as relações no desenvolvimento e aprendizagem de alunos com deficiência auditiva. Tendo por interesse destacar e desenvolver uma análise acerca da atuação da psicopedagogia na escola, bem como, a contribuição da psicopedagogia para a inclusão de alunos com surdez nas escolas públicas. Desta forma, concluiu-se que são inúmeras as contribuições da psicopedagogia institucional no processo de inclusão da criança surda e, sua consequente melhoria no processo de ensino e aprendizagem de pessoas com essa condição. São, pois, indiscutíveis as possibilidades advindas da educação inclusiva mediada pelo apoio e suporte psicopedagógico.INSTITUTO PERSONA DE EDUCAÇÃO SUPERIOR2023-02-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://idonline.emnuvens.com.br/id/article/view/372310.14295/idonline.v17i65.3723ID on line. Revista de psicologia; v. 17 n. 65 (2023); 589-6001981-1179reponame:ID on line. Revista de psicologiainstname:Instituto Persona de Educação Superiorinstacron:IPESporhttps://idonline.emnuvens.com.br/id/article/view/3723/5770Copyright (c) 2023 Tayane Alencar Gomes, Verônica Rejane Lima Teixeirahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGomes, Tayane AlencarTeixeira, Verônica Rejane Lima2023-03-08T11:25:00Zoai:ojs.idonline.emnuvens.com.br:article/3723Revistahttps://idonline.emnuvens.com.br/id/indexONGhttps://idonline.emnuvens.com.br/id/oaiipdeeducacao@gmail.com1981-11791981-1179opendoar:2023-03-08T11:25ID on line. Revista de psicologia - Instituto Persona de Educação Superiorfalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Psicopedagogia: Um Olhar na Educação do Aluno Surdo no Processo de Ensino-Aprendizagem |
title |
Psicopedagogia: Um Olhar na Educação do Aluno Surdo no Processo de Ensino-Aprendizagem |
spellingShingle |
Psicopedagogia: Um Olhar na Educação do Aluno Surdo no Processo de Ensino-Aprendizagem Gomes, Tayane Alencar Ensino-aprendizagem Psicopedagogia Surdez Teaching-learning Psychopedagogy Deafness |
title_short |
Psicopedagogia: Um Olhar na Educação do Aluno Surdo no Processo de Ensino-Aprendizagem |
title_full |
Psicopedagogia: Um Olhar na Educação do Aluno Surdo no Processo de Ensino-Aprendizagem |
title_fullStr |
Psicopedagogia: Um Olhar na Educação do Aluno Surdo no Processo de Ensino-Aprendizagem |
title_full_unstemmed |
Psicopedagogia: Um Olhar na Educação do Aluno Surdo no Processo de Ensino-Aprendizagem |
title_sort |
Psicopedagogia: Um Olhar na Educação do Aluno Surdo no Processo de Ensino-Aprendizagem |
author |
Gomes, Tayane Alencar |
author_facet |
Gomes, Tayane Alencar Teixeira, Verônica Rejane Lima |
author_role |
author |
author2 |
Teixeira, Verônica Rejane Lima |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gomes, Tayane Alencar Teixeira, Verônica Rejane Lima |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino-aprendizagem Psicopedagogia Surdez Teaching-learning Psychopedagogy Deafness |
topic |
Ensino-aprendizagem Psicopedagogia Surdez Teaching-learning Psychopedagogy Deafness |
description |
This article presents aspects related to the relationships in the development and learning of students with hearing impairment. With the interest of highlighting and developing an analysis about the performance of psychopedagogy in school, as well as the contribution of psychopedagogy for the inclusion of students with deafness in public schools. In this way, it was concluded that there are countless contributions of institutional psychopedagogy in the process of inclusion of deaf children and their consequent improvement in the teaching and learning process of people with this condition. Therefore, the possibilities arising from inclusive education mediated by psychopedagogical support are indisputable. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-02-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://idonline.emnuvens.com.br/id/article/view/3723 10.14295/idonline.v17i65.3723 |
url |
https://idonline.emnuvens.com.br/id/article/view/3723 |
identifier_str_mv |
10.14295/idonline.v17i65.3723 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://idonline.emnuvens.com.br/id/article/view/3723/5770 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Tayane Alencar Gomes, Verônica Rejane Lima Teixeira https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Tayane Alencar Gomes, Verônica Rejane Lima Teixeira https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
INSTITUTO PERSONA DE EDUCAÇÃO SUPERIOR |
publisher.none.fl_str_mv |
INSTITUTO PERSONA DE EDUCAÇÃO SUPERIOR |
dc.source.none.fl_str_mv |
ID on line. Revista de psicologia; v. 17 n. 65 (2023); 589-600 1981-1179 reponame:ID on line. Revista de psicologia instname:Instituto Persona de Educação Superior instacron:IPES |
instname_str |
Instituto Persona de Educação Superior |
instacron_str |
IPES |
institution |
IPES |
reponame_str |
ID on line. Revista de psicologia |
collection |
ID on line. Revista de psicologia |
repository.name.fl_str_mv |
ID on line. Revista de psicologia - Instituto Persona de Educação Superior |
repository.mail.fl_str_mv |
ipdeeducacao@gmail.com |
_version_ |
1797053946445955072 |