Pedagogic proposals of Rio Grande do Sul and the Theory of Significant Learning: Correspondences found

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Garcia, Lucimara Beatriz
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Verissimo, Ana Carolina Brandão, Bussmann, Tanise Brandão, Silva, André Luís Silva da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/37789
Resumo: Taking as a starting point the last two state public pedagogical proposals of the State of Rio Grande do Sul, here called the Lessons from Rio Grande and Polytechnia, respectively implemented in this state in 2010 and 2012, we sought to verify the elements of correlation between to the Meaningful Learning Theory of David Ausubel, based on the points of theoretical-methodological articulation involving actions of teaching and learning. For that, a theoretical and documentary research was made, based on the official documents available. It was verified that in both proposals there are elements such as interdisciplinarity, contextualization and active and co-participative student-teacher actions, in view of these as qualifiers to the actions of teaching and learning, in the light of Meaningful Learning Theory.
id PUC_RS-18_a61de644107b8724954926337a959de8
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/37789
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling Pedagogic proposals of Rio Grande do Sul and the Theory of Significant Learning: Correspondences foundPropuestas pedagógicas de Rio Grande do Sul y la Teoría del Aprendizaje Significativo: Correspondencias encontradasPropostas pedagógicas do Rio Grande do Sul e a Teoria da Aprendizagem Significativa: Correspondências encontradasmeaningful learning theory“lições do rio grande”“politecnia”teoria da aprendizagem significativalições do rio grandepolitecniateoría del aprendizaje significativo“lições de río grande”“politecnia”Taking as a starting point the last two state public pedagogical proposals of the State of Rio Grande do Sul, here called the Lessons from Rio Grande and Polytechnia, respectively implemented in this state in 2010 and 2012, we sought to verify the elements of correlation between to the Meaningful Learning Theory of David Ausubel, based on the points of theoretical-methodological articulation involving actions of teaching and learning. For that, a theoretical and documentary research was made, based on the official documents available. It was verified that in both proposals there are elements such as interdisciplinarity, contextualization and active and co-participative student-teacher actions, in view of these as qualifiers to the actions of teaching and learning, in the light of Meaningful Learning Theory.Este artículo tiene como objetivo analizar dos propuestas pedagógicas del Estado de Rio Grande do Sul a la luz de la Teoría del Aprendizaje Significativo de David Ausubel. Así, tomando como punto de partida las dos últimas propuestas estatales pedagógicas públicas del Estado de Rio Grande do Sul, aquí denominadas Lições do Rio Grande y Politecnia, implementadas respectivamente en ese estado en 2009 y 2012, buscamos averiguar cuáles son las elementos de correlación entre ellos a la Teoría del Aprendizaje Significativo, a partir de puntos de articulación teórico-metodológicos que involucran acciones de enseñanza y aprendizaje. Para ello, se utilizó una investigación teórica y documental, a partir de los documentos oficiales disponibles. Se constató que en ambas propuestas se vinculan elementos como la interdisciplinariedad, la contextualización y las acciones docente-alumno activas y coparticipativas, considerando las como calificadores para las acciones de enseñanza y aprendizaje, a la luz de la Teoría del Aprendizaje Significativo.Este artigo tem como objetivo analisar duas propostas pedagógicas do Estado do Rio Grande do Sul à luz da Teoria da Aprendizagem Significativa de David Ausubel. Assim, tendo como ponto de partida as duas últimas propostas públicas pedagógicas estaduais do Estado do Rio Grande do Sul, aqui denominadas de Lições do Rio Grande e Politecnia, respectivamente implantadas neste estado em 2009 e 2012, buscou-se averiguar quais são os elementos de correlação entre elas à Teoria da Aprendizagem Significativa, com base nos pontos de articulação teórico-metodológica envolvendo ações do ensinar e do aprender. Para tanto, se fez uso de uma pesquisa teórica e documental, a partir dos documentos oficiais disponíveis. Verificou-se que em ambas as propostas se vinculam elementos como interdisciplinaridade, contextualização e ações discentes-docentes ativas e coparticipativas, tendo em vista esses como qualificadores às ações do ensinar e do aprender, à luz da Teoria da Aprendizagem Significativa.Editora da PUCRS - ediPUCRS2022-09-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/3778910.15448/1981-2582.2022.1.37789Educação; Vol. 45 No. 1 (2022): Single Volume; e37789Educação; Vol. 45 Núm. 1 (2022): Volumen único; e37789Educação; v. 45 n. 1 (2022): Volume Único; e377891981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2022.1reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/37789/27642Copyright (c) 2022 Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGarcia, Lucimara BeatrizVerissimo, Ana Carolina BrandãoBussmann, Tanise BrandãoSilva, André Luís Silva da2022-12-13T12:01:35Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/37789Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2022-12-13T12:01:35Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Pedagogic proposals of Rio Grande do Sul and the Theory of Significant Learning: Correspondences found
Propuestas pedagógicas de Rio Grande do Sul y la Teoría del Aprendizaje Significativo: Correspondencias encontradas
Propostas pedagógicas do Rio Grande do Sul e a Teoria da Aprendizagem Significativa: Correspondências encontradas
title Pedagogic proposals of Rio Grande do Sul and the Theory of Significant Learning: Correspondences found
spellingShingle Pedagogic proposals of Rio Grande do Sul and the Theory of Significant Learning: Correspondences found
Garcia, Lucimara Beatriz
meaningful learning theory
“lições do rio grande”
“politecnia”
teoria da aprendizagem significativa
lições do rio grande
politecnia
teoría del aprendizaje significativo
“lições de río grande”
“politecnia”
title_short Pedagogic proposals of Rio Grande do Sul and the Theory of Significant Learning: Correspondences found
title_full Pedagogic proposals of Rio Grande do Sul and the Theory of Significant Learning: Correspondences found
title_fullStr Pedagogic proposals of Rio Grande do Sul and the Theory of Significant Learning: Correspondences found
title_full_unstemmed Pedagogic proposals of Rio Grande do Sul and the Theory of Significant Learning: Correspondences found
title_sort Pedagogic proposals of Rio Grande do Sul and the Theory of Significant Learning: Correspondences found
author Garcia, Lucimara Beatriz
author_facet Garcia, Lucimara Beatriz
Verissimo, Ana Carolina Brandão
Bussmann, Tanise Brandão
Silva, André Luís Silva da
author_role author
author2 Verissimo, Ana Carolina Brandão
Bussmann, Tanise Brandão
Silva, André Luís Silva da
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Garcia, Lucimara Beatriz
Verissimo, Ana Carolina Brandão
Bussmann, Tanise Brandão
Silva, André Luís Silva da
dc.subject.por.fl_str_mv meaningful learning theory
“lições do rio grande”
“politecnia”
teoria da aprendizagem significativa
lições do rio grande
politecnia
teoría del aprendizaje significativo
“lições de río grande”
“politecnia”
topic meaningful learning theory
“lições do rio grande”
“politecnia”
teoria da aprendizagem significativa
lições do rio grande
politecnia
teoría del aprendizaje significativo
“lições de río grande”
“politecnia”
description Taking as a starting point the last two state public pedagogical proposals of the State of Rio Grande do Sul, here called the Lessons from Rio Grande and Polytechnia, respectively implemented in this state in 2010 and 2012, we sought to verify the elements of correlation between to the Meaningful Learning Theory of David Ausubel, based on the points of theoretical-methodological articulation involving actions of teaching and learning. For that, a theoretical and documentary research was made, based on the official documents available. It was verified that in both proposals there are elements such as interdisciplinarity, contextualization and active and co-participative student-teacher actions, in view of these as qualifiers to the actions of teaching and learning, in the light of Meaningful Learning Theory.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-09-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/37789
10.15448/1981-2582.2022.1.37789
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/37789
identifier_str_mv 10.15448/1981-2582.2022.1.37789
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/37789/27642
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 45 No. 1 (2022): Single Volume; e37789
Educação; Vol. 45 Núm. 1 (2022): Volumen único; e37789
Educação; v. 45 n. 1 (2022): Volume Único; e37789
1981-2582
0101-465X
10.15448/1981-2582.2022.1
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128746127523840