Pedagogic proposals of Rio Grande do Sul and the Theory of Significant Learning: Correspondences found
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/37789 |
Resumo: | Taking as a starting point the last two state public pedagogical proposals of the State of Rio Grande do Sul, here called the Lessons from Rio Grande and Polytechnia, respectively implemented in this state in 2010 and 2012, we sought to verify the elements of correlation between to the Meaningful Learning Theory of David Ausubel, based on the points of theoretical-methodological articulation involving actions of teaching and learning. For that, a theoretical and documentary research was made, based on the official documents available. It was verified that in both proposals there are elements such as interdisciplinarity, contextualization and active and co-participative student-teacher actions, in view of these as qualifiers to the actions of teaching and learning, in the light of Meaningful Learning Theory. |
id |
PUC_RS-18_a61de644107b8724954926337a959de8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/37789 |
network_acronym_str |
PUC_RS-18 |
network_name_str |
Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
Pedagogic proposals of Rio Grande do Sul and the Theory of Significant Learning: Correspondences foundPropuestas pedagógicas de Rio Grande do Sul y la Teoría del Aprendizaje Significativo: Correspondencias encontradasPropostas pedagógicas do Rio Grande do Sul e a Teoria da Aprendizagem Significativa: Correspondências encontradasmeaningful learning theory“lições do rio grande”“politecnia”teoria da aprendizagem significativalições do rio grandepolitecniateoría del aprendizaje significativo“lições de río grande”“politecnia”Taking as a starting point the last two state public pedagogical proposals of the State of Rio Grande do Sul, here called the Lessons from Rio Grande and Polytechnia, respectively implemented in this state in 2010 and 2012, we sought to verify the elements of correlation between to the Meaningful Learning Theory of David Ausubel, based on the points of theoretical-methodological articulation involving actions of teaching and learning. For that, a theoretical and documentary research was made, based on the official documents available. It was verified that in both proposals there are elements such as interdisciplinarity, contextualization and active and co-participative student-teacher actions, in view of these as qualifiers to the actions of teaching and learning, in the light of Meaningful Learning Theory.Este artículo tiene como objetivo analizar dos propuestas pedagógicas del Estado de Rio Grande do Sul a la luz de la Teoría del Aprendizaje Significativo de David Ausubel. Así, tomando como punto de partida las dos últimas propuestas estatales pedagógicas públicas del Estado de Rio Grande do Sul, aquí denominadas Lições do Rio Grande y Politecnia, implementadas respectivamente en ese estado en 2009 y 2012, buscamos averiguar cuáles son las elementos de correlación entre ellos a la Teoría del Aprendizaje Significativo, a partir de puntos de articulación teórico-metodológicos que involucran acciones de enseñanza y aprendizaje. Para ello, se utilizó una investigación teórica y documental, a partir de los documentos oficiales disponibles. Se constató que en ambas propuestas se vinculan elementos como la interdisciplinariedad, la contextualización y las acciones docente-alumno activas y coparticipativas, considerando las como calificadores para las acciones de enseñanza y aprendizaje, a la luz de la Teoría del Aprendizaje Significativo.Este artigo tem como objetivo analisar duas propostas pedagógicas do Estado do Rio Grande do Sul à luz da Teoria da Aprendizagem Significativa de David Ausubel. Assim, tendo como ponto de partida as duas últimas propostas públicas pedagógicas estaduais do Estado do Rio Grande do Sul, aqui denominadas de Lições do Rio Grande e Politecnia, respectivamente implantadas neste estado em 2009 e 2012, buscou-se averiguar quais são os elementos de correlação entre elas à Teoria da Aprendizagem Significativa, com base nos pontos de articulação teórico-metodológica envolvendo ações do ensinar e do aprender. Para tanto, se fez uso de uma pesquisa teórica e documental, a partir dos documentos oficiais disponíveis. Verificou-se que em ambas as propostas se vinculam elementos como interdisciplinaridade, contextualização e ações discentes-docentes ativas e coparticipativas, tendo em vista esses como qualificadores às ações do ensinar e do aprender, à luz da Teoria da Aprendizagem Significativa.Editora da PUCRS - ediPUCRS2022-09-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/3778910.15448/1981-2582.2022.1.37789Educação; Vol. 45 No. 1 (2022): Single Volume; e37789Educação; Vol. 45 Núm. 1 (2022): Volumen único; e37789Educação; v. 45 n. 1 (2022): Volume Único; e377891981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2022.1reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/37789/27642Copyright (c) 2022 Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGarcia, Lucimara BeatrizVerissimo, Ana Carolina BrandãoBussmann, Tanise BrandãoSilva, André Luís Silva da2022-12-13T12:01:35Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/37789Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2022-12-13T12:01:35Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Pedagogic proposals of Rio Grande do Sul and the Theory of Significant Learning: Correspondences found Propuestas pedagógicas de Rio Grande do Sul y la Teoría del Aprendizaje Significativo: Correspondencias encontradas Propostas pedagógicas do Rio Grande do Sul e a Teoria da Aprendizagem Significativa: Correspondências encontradas |
title |
Pedagogic proposals of Rio Grande do Sul and the Theory of Significant Learning: Correspondences found |
spellingShingle |
Pedagogic proposals of Rio Grande do Sul and the Theory of Significant Learning: Correspondences found Garcia, Lucimara Beatriz meaningful learning theory “lições do rio grande” “politecnia” teoria da aprendizagem significativa lições do rio grande politecnia teoría del aprendizaje significativo “lições de río grande” “politecnia” |
title_short |
Pedagogic proposals of Rio Grande do Sul and the Theory of Significant Learning: Correspondences found |
title_full |
Pedagogic proposals of Rio Grande do Sul and the Theory of Significant Learning: Correspondences found |
title_fullStr |
Pedagogic proposals of Rio Grande do Sul and the Theory of Significant Learning: Correspondences found |
title_full_unstemmed |
Pedagogic proposals of Rio Grande do Sul and the Theory of Significant Learning: Correspondences found |
title_sort |
Pedagogic proposals of Rio Grande do Sul and the Theory of Significant Learning: Correspondences found |
author |
Garcia, Lucimara Beatriz |
author_facet |
Garcia, Lucimara Beatriz Verissimo, Ana Carolina Brandão Bussmann, Tanise Brandão Silva, André Luís Silva da |
author_role |
author |
author2 |
Verissimo, Ana Carolina Brandão Bussmann, Tanise Brandão Silva, André Luís Silva da |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Garcia, Lucimara Beatriz Verissimo, Ana Carolina Brandão Bussmann, Tanise Brandão Silva, André Luís Silva da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
meaningful learning theory “lições do rio grande” “politecnia” teoria da aprendizagem significativa lições do rio grande politecnia teoría del aprendizaje significativo “lições de río grande” “politecnia” |
topic |
meaningful learning theory “lições do rio grande” “politecnia” teoria da aprendizagem significativa lições do rio grande politecnia teoría del aprendizaje significativo “lições de río grande” “politecnia” |
description |
Taking as a starting point the last two state public pedagogical proposals of the State of Rio Grande do Sul, here called the Lessons from Rio Grande and Polytechnia, respectively implemented in this state in 2010 and 2012, we sought to verify the elements of correlation between to the Meaningful Learning Theory of David Ausubel, based on the points of theoretical-methodological articulation involving actions of teaching and learning. For that, a theoretical and documentary research was made, based on the official documents available. It was verified that in both proposals there are elements such as interdisciplinarity, contextualization and active and co-participative student-teacher actions, in view of these as qualifiers to the actions of teaching and learning, in the light of Meaningful Learning Theory. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-09-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/37789 10.15448/1981-2582.2022.1.37789 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/37789 |
identifier_str_mv |
10.15448/1981-2582.2022.1.37789 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/37789/27642 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação; Vol. 45 No. 1 (2022): Single Volume; e37789 Educação; Vol. 45 Núm. 1 (2022): Volumen único; e37789 Educação; v. 45 n. 1 (2022): Volume Único; e37789 1981-2582 0101-465X 10.15448/1981-2582.2022.1 reponame:Educação instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Educação |
collection |
Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br |
_version_ |
1799128746127523840 |