Eliciamento Cognitivo: A Propaganda Persuasiva nas Revistas Semanais Impressas

Bibliographic Details
Main Author: Whitaker, Múcio
Publication Date: 2006
Format: Doctoral thesis
Language: por
Source: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Download full: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4792
Summary: This work is focused to the use of - by the advertising development agencies different syntax in the marketing communication field and intend to identify the persuasive purposes applied thru many forms of advertising, by the analysis of some advertisements published in the print media weekly magazines and some direct sales catalogs. The manipulative purpose through persuasive messages, using different syntax, is the target to brand recognition, sales increase and to provide cognition elicity, by the consumption stimulus. The persuasive advertisements are in charge for the use of the sensory system as new organoleptical syntax. This way, it was researched recent and classical bibliography on wide themes as advertising, publicity, merchandising and persuasion in order to identify and to prove the presence of different persuasive syntax this work shows some examples of persuasive advertisements which may validate and establish these theory. The main reference of inspiration was the book published by Al Ries and Jack Trout.
id PUC_SP-1_8262a4357d7e3b431ca86bf0baaf90ea
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/4792
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Katz, HelenaWhitaker, Múcio2016-04-26T18:15:39Z2006-05-262006-05-29Whitaker, Múcio. Cognitive elicity: persuasive advertising in weekly printed media. 2006. 134 f. Tese (Doutorado em Comunicação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4792This work is focused to the use of - by the advertising development agencies different syntax in the marketing communication field and intend to identify the persuasive purposes applied thru many forms of advertising, by the analysis of some advertisements published in the print media weekly magazines and some direct sales catalogs. The manipulative purpose through persuasive messages, using different syntax, is the target to brand recognition, sales increase and to provide cognition elicity, by the consumption stimulus. The persuasive advertisements are in charge for the use of the sensory system as new organoleptical syntax. This way, it was researched recent and classical bibliography on wide themes as advertising, publicity, merchandising and persuasion in order to identify and to prove the presence of different persuasive syntax this work shows some examples of persuasive advertisements which may validate and establish these theory. The main reference of inspiration was the book published by Al Ries and Jack Trout.Esse trabalho está centrado para o uso pelas agências de criação de propagandas - das diferentes sintaxes nos contextos comunicacionais do marketing e pretende identificar o caráter persuasivo de certas formas de propaganda, a partir da análise de peças promocionais, publicadas na mídia impressa semanário e nos catálogos de vendas diretas. O caráter manipulativo através das mensagens persuasivas, inserido nas linguagens, tem o propósito final de fixar uma marca, de aumentar o volume de vendas dos produtos anunciados e de gerar um eliciamento cognitivo, fortemente motivador de consumo. A persuasão nas campanhas propagandísticas é responsável pela inserção, pelo aproveitamento e pelo uso da sintaxe organoléptica, que explora, simultaneamente, todos os sentidos percepcionais dos receptores. A metodologia de trabalho foi baseada exclusivamente em pesquisa teórica com foco na bibliografia recente e clássica sobre temas como propaganda, publicidade, merchandising e persuasão. Em particular utilizou-se, como referência fundamental de inspiração, a obra de Al Ries e Jack Trout. A fim de identificar e comprovar a existência das diferentes sintaxes persuasivas, foram recolhidos exemplos de peças comunicacionais onde as evidencias persuasivas podem ser avaliadas e comprovadas.application/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/13342/Tese%20Mucio%20Whitaker%20-%20COS-2006%20versao%20final.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e SemióticaPUC-SPBRComunicaçãoPropagandaPublicidadePropaganda (Comercial)Persuasao (Psicologia)Persuasao (Retorica)Publicidade -- Aspectos sociaisAdvertisingPublicityMerchandisingCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOEliciamento Cognitivo: A Propaganda Persuasiva nas Revistas Semanais ImpressasCognitive elicity: persuasive advertising in weekly printed mediainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTTese Mucio Whitaker - COS-2006 versao final.pdf.txtTese Mucio Whitaker - COS-2006 versao final.pdf.txtExtracted texttext/plain229243https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4792/3/Tese%20Mucio%20Whitaker%20-%20COS-2006%20versao%20final.pdf.txteba2156fe5f51a8692f2f563602c7d03MD53ORIGINALTese Mucio Whitaker - COS-2006 versao final.pdfapplication/pdf1694194https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4792/1/Tese%20Mucio%20Whitaker%20-%20COS-2006%20versao%20final.pdf0e5178213c819741183cb9f47c44c007MD51THUMBNAILTese Mucio Whitaker - COS-2006 versao final.pdf.jpgTese Mucio Whitaker - COS-2006 versao final.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2677https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4792/2/Tese%20Mucio%20Whitaker%20-%20COS-2006%20versao%20final.pdf.jpg1fa6daeffced574369dcf56e5f011117MD52handle/47922023-09-25 11:30:06.321oai:repositorio.pucsp.br:handle/4792Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-09-25T14:30:06Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Eliciamento Cognitivo: A Propaganda Persuasiva nas Revistas Semanais Impressas
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Cognitive elicity: persuasive advertising in weekly printed media
title Eliciamento Cognitivo: A Propaganda Persuasiva nas Revistas Semanais Impressas
spellingShingle Eliciamento Cognitivo: A Propaganda Persuasiva nas Revistas Semanais Impressas
Whitaker, Múcio
Propaganda
Publicidade
Propaganda (Comercial)
Persuasao (Psicologia)
Persuasao (Retorica)
Publicidade -- Aspectos sociais
Advertising
Publicity
Merchandising
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
title_short Eliciamento Cognitivo: A Propaganda Persuasiva nas Revistas Semanais Impressas
title_full Eliciamento Cognitivo: A Propaganda Persuasiva nas Revistas Semanais Impressas
title_fullStr Eliciamento Cognitivo: A Propaganda Persuasiva nas Revistas Semanais Impressas
title_full_unstemmed Eliciamento Cognitivo: A Propaganda Persuasiva nas Revistas Semanais Impressas
title_sort Eliciamento Cognitivo: A Propaganda Persuasiva nas Revistas Semanais Impressas
author Whitaker, Múcio
author_facet Whitaker, Múcio
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Katz, Helena
dc.contributor.author.fl_str_mv Whitaker, Múcio
contributor_str_mv Katz, Helena
dc.subject.por.fl_str_mv Propaganda
Publicidade
Propaganda (Comercial)
Persuasao (Psicologia)
Persuasao (Retorica)
Publicidade -- Aspectos sociais
topic Propaganda
Publicidade
Propaganda (Comercial)
Persuasao (Psicologia)
Persuasao (Retorica)
Publicidade -- Aspectos sociais
Advertising
Publicity
Merchandising
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Advertising
Publicity
Merchandising
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
description This work is focused to the use of - by the advertising development agencies different syntax in the marketing communication field and intend to identify the persuasive purposes applied thru many forms of advertising, by the analysis of some advertisements published in the print media weekly magazines and some direct sales catalogs. The manipulative purpose through persuasive messages, using different syntax, is the target to brand recognition, sales increase and to provide cognition elicity, by the consumption stimulus. The persuasive advertisements are in charge for the use of the sensory system as new organoleptical syntax. This way, it was researched recent and classical bibliography on wide themes as advertising, publicity, merchandising and persuasion in order to identify and to prove the presence of different persuasive syntax this work shows some examples of persuasive advertisements which may validate and establish these theory. The main reference of inspiration was the book published by Al Ries and Jack Trout.
publishDate 2006
dc.date.available.fl_str_mv 2006-05-26
dc.date.issued.fl_str_mv 2006-05-29
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-26T18:15:39Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Whitaker, Múcio. Cognitive elicity: persuasive advertising in weekly printed media. 2006. 134 f. Tese (Doutorado em Comunicação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4792
identifier_str_mv Whitaker, Múcio. Cognitive elicity: persuasive advertising in weekly printed media. 2006. 134 f. Tese (Doutorado em Comunicação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4792
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e Semiótica
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Comunicação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4792/3/Tese%20Mucio%20Whitaker%20-%20COS-2006%20versao%20final.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4792/1/Tese%20Mucio%20Whitaker%20-%20COS-2006%20versao%20final.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4792/2/Tese%20Mucio%20Whitaker%20-%20COS-2006%20versao%20final.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv eba2156fe5f51a8692f2f563602c7d03
0e5178213c819741183cb9f47c44c007
1fa6daeffced574369dcf56e5f011117
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1791080634386481152