Teaching for mathematical competence: the different foci of modelling competency and problem solving competency
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.48489/quadrante.23691 |
Resumo: | In this article, I argue that it is opportune to work with students’ (mathematical) modelling competency and (mathematical) problem solving competency as two essentially different learning objectives. Such a distinction can be used to facilitate communication when establishing a general agenda in and around the classroom, and especially when developing and/or selecting suitable challenges for students. I begin by outlining what characterises the two competencies. I then highlight core differences, both at an abstract and more concrete level, by analysing how various types of exemplary student tasks can be formulated. Finally, I briefly discuss some of my own experiences when using the presented analytical approach in research and development projects and point towards possible avenues for future research, development, and debate by drawing up two hypotheses concerning which types of tasks dominate compulsory mathematics education and why. |
id |
RCAP_235b4113ec69263e12c3f4f67fd09128 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/23691 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Teaching for mathematical competence: the different foci of modelling competency and problem solving competencyEnsinar para a competência matemática: os diferentes focos da competência de modelação e da competência de resolução de problemasArtigosIn this article, I argue that it is opportune to work with students’ (mathematical) modelling competency and (mathematical) problem solving competency as two essentially different learning objectives. Such a distinction can be used to facilitate communication when establishing a general agenda in and around the classroom, and especially when developing and/or selecting suitable challenges for students. I begin by outlining what characterises the two competencies. I then highlight core differences, both at an abstract and more concrete level, by analysing how various types of exemplary student tasks can be formulated. Finally, I briefly discuss some of my own experiences when using the presented analytical approach in research and development projects and point towards possible avenues for future research, development, and debate by drawing up two hypotheses concerning which types of tasks dominate compulsory mathematics education and why.Neste artigo, defendo que é oportuno trabalhar para a competência de modelação (matemática) e para a competência de resolução de problemas (matemáticos) dos alunos como dois objetivos de aprendizagem essencialmente diferentes. Tal distinção pode ser usada para facilitar a comunicação, ao criar-se uma agenda geral relativamente ao trabalho a desenvolver na sala de aula e ao redor da sala de aula, especialmente, quanto ao desenvolvimento e/ou seleção de desafios adequados para os alunos. Começo por delinear o que caracteriza cada uma das duas competências. Em seguida, realço as suas principais diferenças, tanto a um nível mais abstrato quanto a um nível mais concreto, analisando como podem ser formulados vários exemplos de tipos de tarefas para os alunos. Finalmente, discuto brevemente algumas das minhas próprias experiências de utilização da abordagem analítica apresentada, em projetos de pesquisa e desenvolvimento, e aponto possíveis caminhos para investigações futuras, desenvolvimentos e debates, elaborando duas hipóteses sobre os tipos de tarefas que dominam a educação matemática na escolaridade obrigatória e o respetivo motivo.APM - Associação de Professores de Matemática2021-12-31T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlehttps://doi.org/10.48489/quadrante.23691eng2183-28380872-3915Højgaard, Tomasinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2022-09-22T17:07:08Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/23691Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:01:32.261166Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teaching for mathematical competence: the different foci of modelling competency and problem solving competency Ensinar para a competência matemática: os diferentes focos da competência de modelação e da competência de resolução de problemas |
title |
Teaching for mathematical competence: the different foci of modelling competency and problem solving competency |
spellingShingle |
Teaching for mathematical competence: the different foci of modelling competency and problem solving competency Højgaard, Tomas Artigos |
title_short |
Teaching for mathematical competence: the different foci of modelling competency and problem solving competency |
title_full |
Teaching for mathematical competence: the different foci of modelling competency and problem solving competency |
title_fullStr |
Teaching for mathematical competence: the different foci of modelling competency and problem solving competency |
title_full_unstemmed |
Teaching for mathematical competence: the different foci of modelling competency and problem solving competency |
title_sort |
Teaching for mathematical competence: the different foci of modelling competency and problem solving competency |
author |
Højgaard, Tomas |
author_facet |
Højgaard, Tomas |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Højgaard, Tomas |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Artigos |
topic |
Artigos |
description |
In this article, I argue that it is opportune to work with students’ (mathematical) modelling competency and (mathematical) problem solving competency as two essentially different learning objectives. Such a distinction can be used to facilitate communication when establishing a general agenda in and around the classroom, and especially when developing and/or selecting suitable challenges for students. I begin by outlining what characterises the two competencies. I then highlight core differences, both at an abstract and more concrete level, by analysing how various types of exemplary student tasks can be formulated. Finally, I briefly discuss some of my own experiences when using the presented analytical approach in research and development projects and point towards possible avenues for future research, development, and debate by drawing up two hypotheses concerning which types of tasks dominate compulsory mathematics education and why. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-31T00:00:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.48489/quadrante.23691 |
url |
https://doi.org/10.48489/quadrante.23691 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
2183-2838 0872-3915 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
APM - Associação de Professores de Matemática |
publisher.none.fl_str_mv |
APM - Associação de Professores de Matemática |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130480525705216 |