Teaching for mathematical competence: the different foci of modelling competency and problem solving competency

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Højgaard, Tomas
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.48489/quadrante.23691
Resumo: In this article, I argue that it is opportune to work with students’ (mathematical) modelling competency and (mathematical) problem solving competency as two essentially different learning objectives. Such a distinction can be used to facilitate communication when establishing a general agenda in and around the classroom, and especially when developing and/or selecting suitable challenges for students. I begin by outlining what characterises the two competencies. I then highlight core differences, both at an abstract and more concrete level, by analysing how various types of exemplary student tasks can be formulated. Finally, I briefly discuss some of my own experiences when using the presented analytical approach in research and development projects and point towards possible avenues for future research, development, and debate by drawing up two hypotheses concerning which types of tasks dominate compulsory mathematics education and why.
id RCAP_235b4113ec69263e12c3f4f67fd09128
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/23691
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Teaching for mathematical competence: the different foci of modelling competency and problem solving competencyEnsinar para a competência matemática: os diferentes focos da competência de modelação e da competência de resolução de problemasArtigosIn this article, I argue that it is opportune to work with students’ (mathematical) modelling competency and (mathematical) problem solving competency as two essentially different learning objectives. Such a distinction can be used to facilitate communication when establishing a general agenda in and around the classroom, and especially when developing and/or selecting suitable challenges for students. I begin by outlining what characterises the two competencies. I then highlight core differences, both at an abstract and more concrete level, by analysing how various types of exemplary student tasks can be formulated. Finally, I briefly discuss some of my own experiences when using the presented analytical approach in research and development projects and point towards possible avenues for future research, development, and debate by drawing up two hypotheses concerning which types of tasks dominate compulsory mathematics education and why.Neste artigo, defendo que é oportuno trabalhar para a competência de modelação (matemática) e para a competência de resolução de problemas (matemáticos) dos alunos como dois objetivos de aprendizagem essencialmente diferentes. Tal distinção pode ser usada para facilitar a comunicação, ao criar-se uma agenda geral relativamente ao trabalho a desenvolver na sala de aula e ao redor da sala de aula, especialmente, quanto ao desenvolvimento e/ou seleção de desafios adequados para os alunos. Começo por delinear o que caracteriza cada uma das duas competências. Em seguida, realço as suas principais diferenças, tanto a um nível mais abstrato quanto a um nível mais concreto, analisando como podem ser formulados vários exemplos de tipos de tarefas para os alunos. Finalmente, discuto brevemente algumas das minhas próprias experiências de utilização da abordagem analítica apresentada, em projetos de pesquisa e desenvolvimento, e aponto possíveis caminhos para investigações futuras, desenvolvimentos e debates, elaborando duas hipóteses sobre os tipos de tarefas que dominam a educação matemática na escolaridade obrigatória e o respetivo motivo.APM - Associação de Professores de Matemática2021-12-31T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlehttps://doi.org/10.48489/quadrante.23691eng2183-28380872-3915Højgaard, Tomasinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2022-09-22T17:07:08Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/23691Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:01:32.261166Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Teaching for mathematical competence: the different foci of modelling competency and problem solving competency
Ensinar para a competência matemática: os diferentes focos da competência de modelação e da competência de resolução de problemas
title Teaching for mathematical competence: the different foci of modelling competency and problem solving competency
spellingShingle Teaching for mathematical competence: the different foci of modelling competency and problem solving competency
Højgaard, Tomas
Artigos
title_short Teaching for mathematical competence: the different foci of modelling competency and problem solving competency
title_full Teaching for mathematical competence: the different foci of modelling competency and problem solving competency
title_fullStr Teaching for mathematical competence: the different foci of modelling competency and problem solving competency
title_full_unstemmed Teaching for mathematical competence: the different foci of modelling competency and problem solving competency
title_sort Teaching for mathematical competence: the different foci of modelling competency and problem solving competency
author Højgaard, Tomas
author_facet Højgaard, Tomas
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Højgaard, Tomas
dc.subject.por.fl_str_mv Artigos
topic Artigos
description In this article, I argue that it is opportune to work with students’ (mathematical) modelling competency and (mathematical) problem solving competency as two essentially different learning objectives. Such a distinction can be used to facilitate communication when establishing a general agenda in and around the classroom, and especially when developing and/or selecting suitable challenges for students. I begin by outlining what characterises the two competencies. I then highlight core differences, both at an abstract and more concrete level, by analysing how various types of exemplary student tasks can be formulated. Finally, I briefly discuss some of my own experiences when using the presented analytical approach in research and development projects and point towards possible avenues for future research, development, and debate by drawing up two hypotheses concerning which types of tasks dominate compulsory mathematics education and why.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-31T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.48489/quadrante.23691
url https://doi.org/10.48489/quadrante.23691
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv 2183-2838
0872-3915
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv APM - Associação de Professores de Matemática
publisher.none.fl_str_mv APM - Associação de Professores de Matemática
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130480525705216