Guidelines for Primary Health Care teaching in undergraduate medical education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Demarzo, Marcelo Marcos Piva
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Almeida, Rodrigo Cariri Chalegre de, Marins, João José Neves, Trindade, Thiago Gomes da, Anderson, Maria Inez Padula, Stein, Airton Tetelbom, Guimarães, Fabiano Gonçalves, Oliveira, Felipe Proenço de, Carvalho, Fernanda Plesmann de, Silva, Flávio Dias, Oliveira, Francisco Arsego de, Carlos, Gustavo Tenório, Marques, Jaciara Bezerra, Geniole, Leika Aparecida Ishigama, Silveira, Lia Márcia Cruz da, Pinto, Maria Eugênia Bresolin, Silva, Nayra Almeida da, Bagatelli, Rodrigo Cechelero, Batista, Sandro Rogério Rodrigues, Barboza, Tânia de Araújo, Sarti, Thiago Dias, Barreto, Vitor, Gusso, Gustavo Diniz Ferreira, Belaciano, Mourad Ibrahim
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (Online)
Texto Completo: https://www.rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/116
Resumo: These are a set of guidelines built by the Brazilian Association of Medical Education (ABEM) and the Brazilian Society of Family and Community Medicine (SBMFC) with the aim of supporting medical schools in a practical and objective manner, when elaborating pedagogical-political projects on Primary Health Care (PHC). The advent of the Brazilian National Curricular Guidelines for Medical Education, which are approved by the Ministry of Education in 2001 have since improved the teaching of undergraduate medical students on PHC, but there are still wide variations in implementation and quality of it in medical curricula. These guidelines by ABEM/SBMFC partnership can exert considerable influence on medical curricula by establishing minimum requirements and core competencies for PHC in Brazil.
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spelling Guidelines for Primary Health Care teaching in undergraduate medical educationEstándares para la enseñanza en la Atención Primaria de Salud en el pregrado médicoDiretrizes para o ensino na Atenção Primária à Saúde na graduação em MedicinaEducationMedicalPrimary Health CareCurriculumEducación MédicaAtención Primaria de SaludCurriculumEducação MédicaAtenção Primária à SaúdeCurrículoThese are a set of guidelines built by the Brazilian Association of Medical Education (ABEM) and the Brazilian Society of Family and Community Medicine (SBMFC) with the aim of supporting medical schools in a practical and objective manner, when elaborating pedagogical-political projects on Primary Health Care (PHC). The advent of the Brazilian National Curricular Guidelines for Medical Education, which are approved by the Ministry of Education in 2001 have since improved the teaching of undergraduate medical students on PHC, but there are still wide variations in implementation and quality of it in medical curricula. These guidelines by ABEM/SBMFC partnership can exert considerable influence on medical curricula by establishing minimum requirements and core competencies for PHC in Brazil.Estos son estándares desarrollados conjuntamente por la Asociación Brasileña de Educación Medica (ABEM) y por la Sociedad Brasileña de Medicina Familiar y Comunitaria (SBMFC) destinados a ayudar las escuelas de medicina de una manera objetiva y práctica en el desarrollo de sus proyectos político-pedagógicos en el contexto de la Atención Primaria de la Salud. Un punto de referencia reconocido en la política educativa brasileña es la publicación de las Directrices Curriculares Nacionales, que traen la perspectiva de un currículo flexible, permitiendo la construcción de ellos de acuerdo con el Sistema Nacional de Salud en Brasil. La Atención Primaria de la Salud es un punto de convergencia entre estas dos políticas, la descentralización de la educación médica y de los servicios de los hospitales para la red de salud en su conjunto en el Brasil. Se destaca la necesidad urgente de que la educación en Atención Primaria de la Salud sea presente a lo largo de toda la formación de pregrado, de preferencia con inserciones significativas (aprendizaje real y desde el trabajo), pero, sobre todo, debe ser parte central de la enseñanza de la práctica clínica del futuro médico.O presente documento traz diretrizes construídas conjuntamente pela Associação Brasileira de Educação Médica (ABEM) e a Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (SBMFC) com a intenção de apoiar as escolas médicas de forma objetiva e prática, na elaboração de projetos político-pedagógicos no contexto da Atenção Primária à Saúde. Um marco reconhecido na política educacional brasileira é a publicação das Diretrizes Curriculares Nacionais, as quais flexibilizam as organizações curriculares, possibilitando a construção de projetos político-pedagógicos contemporâneos e consonantes com o Sistema Único de Saúde brasileiro. A Atenção Primária à Saúde é o ponto de convergência entre estas duas políticas, descentralizando o ensino da Medicina dos hospitais para toda a rede de saúde no Brasil. Destaca-se a imperiosidade de que o ensino na Atenção Primária à Saúde esteja presente longitudinalmente, ao longo de todo o curso, de preferência com inserções significativas (de aprendizado real e a partir do trabalho), mas que, sobretudo, deva fazer parte do núcleo de ensino da prática clínica do futuro médico.Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (SBMFC)2011-05-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDocumentos da SBMFC; Documents of SBMFC; Documentos de la SBapplication/pdfhttps://www.rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/11610.5712/rbmfc6(19)116Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade; Vol. 6 No. 19 (2011); 145-150Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade; Vol. 6 Núm. 19 (2011); 145-150Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade; v. 6 n. 19 (2011); 145-1502179-79941809-5909reponame:Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (Online)instname:Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (SBMFC)instacron:SBMFCporhttps://www.rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/116/316Copyright (c) 2011 Marcelo Marcos Piva Demarzo, Rodrigo Cariri Chalegre de Almeida, João José Neves Marins, Thiago Gomes da Trindade, Maria Inez Padula Anderson, Airton Tetelbom Stein, Fabiano Gonçalves Guimarães, Felipe Proenço de Oliveira, Fernanda Plesmann de Carvalho, Flávio Dias Silva, Francisco Arsego de Oliveira, Gustavo Tenório Carlos, Jaciara Bezerra Marques, Leika Aparecida Ishigama Geniole, Lia Márcia Cruz da Silveira, Maria Eugênia Bresolin Pinto, Nayra Almeida da Silva, Rodrigo Cechelero Bagatelli, Sandro Rogério Rodrigues Batista, Tânia de Araújo Barboza, Thiago Dias Sarti, Vitor Barreto, Gustavo Diniz Ferreira Gusso, Mourad Ibrahim Belacianoinfo:eu-repo/semantics/openAccessDemarzo, Marcelo Marcos PivaAlmeida, Rodrigo Cariri Chalegre deMarins, João José NevesTrindade, Thiago Gomes daAnderson, Maria Inez PadulaStein, Airton TetelbomGuimarães, Fabiano GonçalvesOliveira, Felipe Proenço deCarvalho, Fernanda Plesmann deSilva, Flávio DiasOliveira, Francisco Arsego deCarlos, Gustavo TenórioMarques, Jaciara BezerraGeniole, Leika Aparecida IshigamaSilveira, Lia Márcia Cruz daPinto, Maria Eugênia BresolinSilva, Nayra Almeida daBagatelli, Rodrigo CecheleroBatista, Sandro Rogério RodriguesBarboza, Tânia de AraújoSarti, Thiago DiasBarreto, VitorGusso, Gustavo Diniz FerreiraBelaciano, Mourad Ibrahim2020-05-21T21:01:22Zoai:ojs.rbmfc.org.br:article/116Revistahttp://www.rbmfc.org.br/index.php/rbmfchttps://www.rbmfc.org.br/rbmfc/oai||david@sbmfc.org.br2179-79941809-5909opendoar:2020-05-21T21:01:22Revista Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (Online) - Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade (SBMFC)false
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